TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 30 juli 2008

Hunden rymde med kanoten...

Av helena - 30 juli 2008 21:20

Såg att det är många bloggare som berättar om simturer och badförsök med sina hundar. Läsandet av dessa bloggar fick mig att minnas min vattentokiga hund Totte och våra stunder på stranden.

Speciellt finns det ett minne när han rymde med kanoten…

 

Det var många år sedan jag måste ha gått i 5:an vilket betyder att det är närmare 20 år sedan som den bästa sommaren i mitt liv ägde rum.

Jag och min granne Jennie bodde vid stranden i ett båthus. Vi hade allt vi behövde i detta båthus och vi var nästan alltid där. Ibland var vi hemma för att äta och så, men de flesta stunder tillbringade vi på stranden med böcker och bandspelare.

Min svarta cockerspaniel Totte var ofta med oss och busade i vattnet, simmade och rensade stranden från tång, som han hämtade på bottnen och bar upp på land.

En dag fick jag och Jennie för oss att hyra en kanot och paddla ut till en av öarna utanför stranden. Totte var med och medan vi packade kanoten med picknick och torra kläder satt han bredvid och tittade intressant på.

Allt ömtåligt hamnade i plastpåsar då vi inte visste hur hunden skulle vara i kanoten eftersom han aldrig tidigare varit i en kanot, så kanske han i panik skulle välta kanoten. För att vara på säkra sidan så kopplade vi Totte och placerade honom i mitten och band fast kopplet i ett av sätena.

Glada i hågen paddlade vi ut i kanalen. Jag styrde, Jennie satt längst fram och Totte satt som en liten kung i mitten av kanoten, helt stilla och tittade på omgivningarna. Allt gick bra tills kanoten välte…

Jag vet inte varför men troligen så var det svallvågor efter en motorbåt som gjorde att vi alla tre fick ett ofrivilligt dopp.

Medan jag och Jennie försökte rädda plastpåsarna som innehöll både kläder och kameror, så rymde jycken med kanoten. Han simmade mot närmaste ö och då han var bunden i kanoten så fick han kanoten med sig på köpet.

Nu skulle jag aldrig ens komma på tanken att binda honom i kanoten eftersom vad som helst skulle kunnat hända, men då var jag ung och dum…  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards