TALLUGGLAN

Alla inlägg under september 2008

Av helena - 8 september 2008 18:38

Jag befinner mig just nu i gränslandet mellan vakenhet och medvetslöshet. Är trött som sjutton men kan inte sova eftersom jag då troligen kommer att vakna appigg om någon timme och sedan inte kunna somna i kväll och därför är vaken hela natten och somna gryningen… för att göra en lång tanke lite kortare så kan jag inte lägga mig och vila för då missar jag sjutton båten i morgon och kommer inte till finland.

Behöver jag berätta att det ibland är jobbigt att heta helena och tvingas tänka i väldigt många led.

Anledningen till min trötthet är att min natt inte direkt var det lugn som jag planerat att det skulle bli.

Josefin sov över!

Hur kan en liten fem -åring hålla en vuxen vaken nästan hela natten???

Hon pratar inte i sömnen, hon gråter inte i sömnen och hon går inte i sömnen men ändå så sov jag inte många timmar i natt pga den lilla tjejen.

För att helt förstå mitt problem så måste jag berätta hur mitt lilla rum ser ut.

I sovalkoven bor min säng. För att ge känslan av ett rum så har jag placerat mitt enorma skrivbord någon meter från sängen, ut från väggen. Vid skrivbordets baksida står min soffa. Från sängen ser man ett överfullt skrivbord och översta kanten på min soffrygg. Liggandes i soffan hör man ljud från sängen (om någon ligger där), men för att se sängen måste man resa sig upp i sittande ställning och kika över soffans ryggstöd.

 

I natt skulle Josefin sova i min 90 cm breda säng, hon somnade i soffan.

Jag bar lilltjejen till sängen och dumpade henne under täcket, tillsammans med mina två nallar, min Izzy, hennes Gossan, hennes snuttefilt och hennes kudde. När hon var på plats i sängen gick jag själv tillsängs i soffan som är något kortare än jag är lång, men helt underbara att sova på.

Höll på att somna när jag hörde: ”Mamma?”, bakom ryggen. Jag kikar över soffryggen och ser ett litet troll sitta mitt i sängen. Jag kliver ur soffan och går runt till sängen, trollet ligger åter ner på kudden. Jag stoppar om henne och går tillbaka till soffan och kryper ner. Höll på att somna igen när jag hörde ytterligare ett: ”Mamma?”, bakom ryggen. Jag kikar över soffryggen och ser  troll sitta mitt i sängen igen. Jag kliver ur soffan och går runt till sängen, trollet ligger åter ner på kudden. Jag stoppar om henne och går tillbaka till soffan och kryper ner. Höll på att somna igen när jag  igen hörde: ”Mamma?”, bakom ryggen. Jag kikar över soffryggen och ser att Josefin sitter upp igen. Jag kliver ur soffan och går runt till sängen, jag stoppar om henne och går tillbaka till soffan och kryper ner…

Detta upprepas sex gånger till och jag funderar tillslut på att möblera om så jag ser Josefin från soffan, utan att behöva sätta mig upp varje gång jag hör ett pip från sängen. Inser dock att mina grannar kanske inte skulle tycka om att jag hade en liten omflyttningsfest mitt i natten, mitt i veckan.

Jag väljer den lättaste utvägen och tar helt enkelt mitt täcke, min kudde och knatar till sängen. Kastar alla gosedjur på golvet, puttar in ungen närmare väggen och lägger mig i sängen, drar täcket över mig och somnar äntligen. Vaknar att smärta en mycket kort stund senare och märker att Josefin i sömnen SPARKAT mig i magen med foten. Jag vänder på mig och somnar om bara för att vakna av att ungens arm kommer flygande och träffar mig i nacken. Jag svär lite och byter ställning igen… ”Pang” säger det och jag får hennes stora kudde rakt över näsan och den lägger sig vackert som en filt över ansiktet. Helena kan inte längre andas!

Tänder lampan, sätter mig upp, tar hennes kudde och parkerar den där jag anser att den ska vara, nämligen under huvudet. Lägger mig ner igen och släcker lampan och vipps så är hennes fot i min rygg… 

Var det inte kudden som störde så var det flygande fötter, flaxande armar eller mycket långa ben som krävde plats…

Jag sov inte i samma säng som en femåring utan delade sängplats med en mindre helikopter propeller… 

Efter en stunds slagsmål ger min hjärna upp av sömnbrist och jag somnar, vid närmare 5- snåret på morgonen. 

Vaknar plötsligt av ett ljud som jag absolut inte vill höra klockan 8 på morgonen, speciellt inte när jag sitter barnvakt. Telefonjäkeln!!!!    Försöker svara så snabbt jag kan och avsluta telefonsamtalet så fort det bara går. Är nöjd med mig själv och vänder mig mot sängen, beredd att krypa ner igen för att sova bort ytterligare ett par timmar. Två gröna ögon stirrar vaket på mig… Tji fick Helena!

Av helena - 8 september 2008 01:11

Irrade runt med min moster och systerdotter på Flygis. Irrade är just den rätta beskrivningen. Josefin hade ont i foten och satt i kundvagn, jag drog en kundvagn som bara innehöll en unge och min moster rusade likt ett maratonlopp efter mig skjutandes en rullator. Jag har ännu inte riktigt förstått om den är för att hjälpa henne gå, eller om hon i själva verket skaffat den som vapen, för att jaga andra pensionärer med och komma först i köerna.

Hursomhelst så var lillskruttans välling slut, så vi begav oss ut på vällingjakt. Att hitta välling avdelningen var lätt, men vad köpa av alla olika märken, sorter och … smaker.

Dessutom fanns det olika storlekar på förpackningar. Förvirringen var total. Vad ska vi ta? Vilken kostar minst, vilken är godast… Om vi tar den största förpackningen som är billigast, men Fialotta inte gillar den så är det inte bra. Men om vi å andra sidan tar den minsta förpackningen som är dyrast och  Josefin gillar den så är det ju bäst att ta den största förpackningen på en gång… 

Jag vill aldrig tillbaka till den avdelningen igen, det finns för många val att fatta just där.

Jag och moster diskuterade, dividerade och studerade förpackning efter förpackning utan att få någon rätsida på eländet. Jossan satt i vagnen och var inte till någon nytta. Tillslut tröttnade Lillråttan och vräkte ur sig  ” Att det kan vara så jobbigt att köpa välling.”  Josefin lät så otroligt lillgammal, jag och moster skrattade så vi inte visste vart vi skulle ta vägen.

 

Trots att jag inte varit på tipptopp i dag så hamnade Jossan i alla fall i min lya och sover nu i min säng. Själv sitter jag och kollar på ”hemsökta hus” och skrämmer mig själv genom att stirra på teven och studsa högt när sängen bakom min rygg knarrar.  

Av helena - 7 september 2008 00:15

Hamnade framför Text- tv:

 "17-åring knivskuren i Borlänge." 

Inget kul att en man/grabb blivit knivskuren, men min fråga är: var på kroppen sitter Borlänge??

Borde det inte vara "17- åring i Borlänge knivskuren" ? 



Av helena - 6 september 2008 21:39

Min bror ringde och berättade att det var släktträff i Solna.

Dessvärre var inte jag bjuden på den… Inte min bror heller, men han hade turen att bara råka snubbla över delar av släkten när han kom hem till pappa. Delar av släkten är i detta fall två av mina farbröder Roger och Tage. Roger har jag inte sett på närmare 10 år och Tage är det säkert 15 år sedan jag träffade… det borde vara ännu längre sedan när jag tänker efter… Hursomhelst så hade jag velat träffa dom. Brorsan var i alla fall snäll nog att berätta att de hälsade på pappa, han skulle även höra av sig till mig när han viste när farbröderna skulle åka hem igen, kanske träffar jag dom i morgon när jag troligen åker ner till Stockholm.

Micke har ätit upp alla bullar jag bakat, så en ny beställning skedde per telefon.

Så förutom att lekt med deg så har jag haft en storstädning av lyan. Min mosters lyssnar böcker som jag försökte sälja på Blocket, åkte nu ner i källaren.  Och ALLA tidningar står numera i pappersinsamlingen och alla glasburkar är i glasiglon… Dessutom så haffade jag tvättstugan och har just sängen full av tvättade och rena kläder som på något sätt måste in i garderoben.

När jag blir miljonär ska jag skaffa en liten robot som städar upp min röra.



Av helena - 6 september 2008 12:49

Jag var på fest i natt!

Festen hölls i min korridor och det var musik, grekisk dans och en massa skratt. Det enda problemet var att festen startade en bit efter midnatt och slutade en kort stund innan halv 3.

Alla på våningsplanet var inbjudna, vare sig viljan fanns att delta eller inte.

Själv hade jag somnat när festen startade och låg därför och lyssnade genom väggen.

Festens ljudnivån gjorde att det var omöjligt att somna om och jag blev mer och mer irriterad, det roligaste var att festdeltagarna ville öka ljudnivån på sterion eftersom musiken knappt hördes.

Tro mig tjejer, Musiken hördes!!!

Tummen var placerad på telefonen och tankarna gick i 180 km/timmen.

Numret till störningssejouren har jag inlagt och jag hade allvarliga funderingar på att ringa… men gjorde det inte.


Jag ska i stället skriva en liten lapp att sätta på hennes dörr, som en första varning. 

Varför tänker inte folk på att väggarna är tunna?

 
Av helena - 5 september 2008 22:23

Finns det någon som ännu inte sett den svenska  filmnen "Skenbart' från 2003??? 

Många i den svenska skådespelareliten som Gösta Ekman, Robert Gustafsson, Gustaf Hammarsten, Lena Nyman, Magnus Roosman, Peter Dalle medverkar och den är så sablans kul och bjuder på många skratt!!!

Blev så glad och överraskad när jag såg att den gick på 1:an i kväll. 

Så medans mina kära grannar gör sig redo att gå ut på pubben, så sitter jag och skrattar!


Lyckades även hinna med att grädda ett gäng bullar.

Dessvärre så blev de inte så bra...

Till färgen blev de perfekta och de doftar underbart, men det är också det enda som är bra.

 Vid kris så kan jag använda mina vackra kanelbullar som dörrstopp, bokstöd eller som... vapen.

Har inte sett haren sedan han blev träffad av moroten i skallen. Apropå vapen...   

Av helena - 5 september 2008 14:01

               
Ryktet säger att en britt på besök på ett av de större svenska företagen
blev mottagen av en sekreterare med orden: 'Please, take your clothes
off and meet me in the whip-room!' (whip=piska)

I bankvärlden utspelades följande: En engelsktalande man kom in på en
svensk bank för att skaffa sig ett bankfack. 'It´s ok', sa
tjänstemannen, 'would you please fill in this blanket, and show me your
leg'. Passiviserad av undran över vilken filt hon menade, och varför hon
ville se hans ben (han var ju ändå över 70 år), stod han bara där.
Tjänstemannen såg sig ändå föranlåten att föra samtalet vidare: 'Would
you like a big fack or a small fack?'. Vid det laget låg alla kollegerna
dubbelvikta, skrattande bakom disken.

Svensk på besök i Amerikat är imponerad av bilen han åker i: 'It must be
nice to have a fart-controller in the car.' (fart=fis)

En ingenjör skulle inleda en internationell teknisk mässa och hälsa alla
välkomna: 'Ladies and gentlemen, welcome to this technical mess!'

Två herrar från gamla goda Götabanken talade om förnyade internationella
kontakter strax efter namnbytet till GOTA BANK med orden: 'Dear friends,
we are the same guys as before although we have lost our pricks.' (prick=stick alt. snopp)

Två svenskar är i England på affärsresa och ägaren till företaget de
besökt bjöd dem att äta middag med hans familj Deras 2-åriga barn
började framåt kvällen bli lite grinigt, varvid den ene svensken (som
har sett blöjreklamen om ungen som var lite 'kinkig') sa: 'Is he getting
a little kinky?'

Ett gäng amerikaner är på äventyrssemester i Lappland. Då de blev
serverade en ståtlig trerättersmeny mitt ute i skogen var de mäkta
imponerade och undrade naturligtvis vad de blev serverade. Förrätten var
enkel, 'salmon'. Efterrätten var inte heller så svår att förklara,
'lingonberrys'. Men varmrätten, som var fjällripa, översattes som
'mountain-rape'. (rape=våldtäkt)

En polare på besök i London ville köpa dartpilar, varpå han frågar en
expedit följande: 'Have you got any piles?' (pile=hemorrojd).

Konversation mellan pilot (nationalitet okänd) och flygledare på Sturup
en majdag för några år sedan. Pilot: 'What are those yellow fields below
us?' Flygledare: 'It´s probably rapefields.' Pilot: 'Oh, you have fields
for that in Sweden?'  



En polare stod vid en korvkiosk i Trollhättan och väntade på sin mat.
Potatismoset var slut och medan han väntade på att mer mos skulle bli
klart dök det upp en annan kund. Den nya kunden visade sig vara
engelsman. Polaren vände sig till engelsmannen och förklarade vänligt:
'You must wait for the moose.'

Två vänninor var på cykelsemester i Holland och en solig eftermiddag
blev den ena väninnan trött och yr och kände sig som hon skulle svimma.
Varpå den andra begav sig till närmsta hus för att be om ett glas
vatten. 'Please, could I have some water because my friend is swimming!'

Två goda vänner drack glögg på skansens julmarknad. Två japanska
turister undrade vad de drack och fick svaret: 'It's warm red wine with
russians in it.'  

Av helena - 4 september 2008 17:48

Då jag borde skriva på novellen, men inte har fantasi så det räcker hamnade jag i stället bland en massa bloggar och har skrattat den senaste timmen som det var länge sedan jag skrattade.



Glad Prick  Kul blogg. Allvar blandat med skämt och underbar humor!

Scandal beauty  Jag skrattade så tårarna sprutade!!

Jempie...  Dina teckningar får mig alltid att le och jag älskar dom!!!!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards