TALLUGGLAN

Alla inlägg under april 2009

Av helena - 12 april 2009 22:51

Jag har två perioder under året.

Under den ena perioden så läser jag och under den andra perioden så skriver jag. De inträffar aldrig samtidigt och under de senaste månaderna har jag knappt öppnat en enda bok. Det har dykt upp nya pocketböcker som jag ännu inte hunnit kolla vidare på, eftersom jag levt i min lilla bubbla av egna ord.

 

När min bror flyttade och tömde lägenheten fick jag närmare två kassar med böcker. Fick även tillbaka böcker som jag inte hade en aning om att jag lånat ut.

Det var romaner som King, Koontz och andra småläbbiga deckare. Böckerna hamnade i hyllan och där har de blivit stående, utan att jag ens öppnat dem. När jag var nere hos syrran fick jag även av henne en stor kasse med deckare och spänningsböcker, som även de hamnade i hyllan. Nu när Bok-SM börjar närma sig slutet, eller snarare min medverkan i det närmaste är över, kan jag äntligen börja vända sidor igen.

Jag har närmare hundra böcker som skriker efter att bli lästa.

Eftersom solen sken och bussen gick ifrån mig hamnade på gräsmattan i går, istället för hemma hos mamma.  Det var inte fler än kanske fem personer hemma i huset och tystnaden i hela området tydde på att alla firade påsk någon annanstans.  I sällskap med en termos kaffe, mitt skrivblock och en bok satt jag närmare timmen på gräset innan den kalla blåsten drev in mig i värmen.

Romanen jag hamnade med var Camilla Läckbergs – Tyskungen. En roman jag tänkt läsa länge, men som jag nu som först fick tid att börja på. Tog ett tag att komma in i boken, men nu kan jag knappt lägga den ifrån mig.

  

Påskmiddag hos mamma bidde det ingen i dag heller. Jag sov när min buss gick. I stället blev det en dag i hemmet med sällskap av Kalle Blomqvist och sedan dök även Madicken upp.   

Av helena - 12 april 2009 16:46

Hamnade framför Astrid Lindgrens ”Kalle Blomqvist- mästerdetektiven lever farligt”.

En film som spelades in 1996 och där deras stad Lillköping, i själva verket är ”min” stad Norrtälje. Gränder, hus och platser som är välbekanta för mig och som det är kul att se på teven. Men ”Kalle Blomqvist”  är inte den enda film som spelats in i lilla Norrtälje eller dess närhet.

Den sista delen av ”Pip Larssons- kastrullresan” är även den inspelad i Norrtälje.  

Av helena - 12 april 2009 16:46

Hamnade framför Astrid Lindgrens ”Kalle Blomqvist- mästerdetektiven lever farligt”.

En film som spelades in 1996 och där deras stad Lillköping, i själva verket är ”min” stad Norrtälje. Gränder, hus och platser som är välbekanta för mig och som det är kul att se på teven. Men ”Kalle Blomqvist”  är inte den enda film som spelats in i lilla Norrtälje eller dess närhet.

Den sista delen av ”Pip Larssons- kastrullresan” är även den inspelad i Norrtälje.  

Av helena - 10 april 2009 19:58

******************************************* 


Dagen började med att vi härjade som dårar i vardagsrummet i jakt på påskägg som mamma gömt kvällen innan.

Sedan kokades det ägg som vi barn dekorerade genom att måla dem med vattenfärg eller tuschpennor. Vattenfärgen hade den dåliga egenskapen att den aldrig verkade torka, fingrarna hamnade alltid i färgen och lämnade små fina fingeravtryck över den ytan som var vit.

Det ena efter det andra kokta ägget målades, medan mamma lagade den mat som senare skulle serveras på påskbordet, när gästerna anlände.

Påskarna när jag var liten var så mycket roligare än de är nu. Det rådde en feststämning och skratten ekade mellan glasen på bordet.

Nu vet jag knappt ens att det är påsk, och än mindre bryr jag mig.

Mamma frågade i dag om jag hade tänkt att  komma hem till henne i morgon. Hon hade inte planerat  någon speciell mat, men att hon kanske kunde göra en omelett om jag dök upp.

Om jag inte kommer så ska hon vara ute på tomten och fixa…  Om mina bröder får för sig att komma ut så kanske jag häger med dem, men som det känns nu så är det bara bortkastad tid. Om min mamma hellre vill vara ute på tomten, så kan jag likväl sitta och glo i min lya.

Det är helt enkelt inte samma kulighet som när jag var liten, inte samma festlighet med helgen och inte ens en enda påskkärring har jag stött på heller.

Påskägg till syskonbarnen

 

Ägg har jag i och för sig målat ett par de senaste veckorna.
Dessa ägg blev till Elias, Josefin och Joel.

Fler påskägg finns att beskåda på hemsidan. http://maxe.zoomin.se/A84678.

Av helena - 9 april 2009 22:49



Den nya hemsidan å andra sidan är påväg att bli ett litet paradis för de som älskar att skriva :) 

Där finns nu en lista till svenska bokförlag, skrivövningar, skrivtävlingar och annat som har med text att göra.


http://maxe.zoomin.se


Denna blogg kommer att fortsätta att rulla på, på samma sätt som den gjort hittills. En massa prat om ingenting alls:)

Av helena - 8 april 2009 23:31

Det pågår ett krig för stunden!

Det utkämpas i min lägenhet och just nu leder min motståndare.

Det är jag mot min tv – antenn.

Skaffade för ett par år sedan en box, som funkade kanonbra så länge som jag bodde på Väddöfolkhögskola. När jag sedan flyttade till min nuvarande lya så fanns det redan ett paket med kanaler och min box funkade inte i det vanliga uttaget. Eftersom jag självklart ville ha tillgång till fler än de obligatoriska 11 kanalerna så skaffade jag en liten behändig bordsantenn, som var perfekt att gömma undan högt upp på skåpet, granne med teven.  

Problemen började när jag möblerade om och bytte plats på antennen. Bilden började hoppa, brusa och en liten ruta envisades med att dyka upp och påstå att kanalen jag ville se var kodad.  Varje kväll tar jag en liten promenad med min antenn för att se var den bästa mottagningen finns.

I bland är det mitt på köksbordet, med antennen vriden mot grannen till höger. Ibland är det när själva ”antennfoten” står på teven men själva antennen pekar ut påt mitten av rummet. Och ibland är det stående på Videospelaren, med hela antennen nedfälld…  

Mycket jobbigt att inte ha en aning om var den bästa signalen för kvällen finns och jag hoppas att jag en kväll kan se på en film utan att behöva irritera mig på en hoppande bild.


 

Till min stora förvåning  så har jag nu i kväll lyckats få in Vh1 (en kanal jag älskar efter som de  på kvällen spelar hårdare musik). Och även om bilden hoppar så hör jag i alla fall musiken. Den bästa signalen har jag dock när jag håller min hand över toppen på antennen och eftersom själva ”antennfoten” är placerad i mitt fönster så är det kanske inte så svårt att gissa var jag sitter. Placerad i mitt fönster, hållandes antennen med ena handen och håller undan min gardin med den andra så jag kan se teven…   

Av helena - 6 april 2009 14:49

Så var det klart vilka de elva var som gick vidare till finalen i Bok-SM.  Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte varit inne och läst någon av de böcker som gått vidare.  

Jag har inte läst så väldigt många av de romaner som varit med i tävlingen, utan mest riktat in mig på att få min egen text klar. Vilket jag inte lyckades helt med utan tröttnade i närheten av mållinjen är jag höll på med ändringarna av de sista kapitlen.

 

De som gick vidare var :

  • Mamager 08 - agent till 8, Nina Blad, Biografi    
  • Grönaste grönska, rödaste mord, Vibeke Billing, Spänning    
  • Gift, Smygande Katten, Roman    
  • Cred, Joakim Rönning, Roman    
  • Och kvar stod en röd resväska, Mari Åberg, Roman
  • O.P Condor, Richardo Canto Leyton, Roman
  • Given åt Oden, Angrboda, Spänning
  • På andra sidan sundet, Åke Berg, Spänning
  • Det som inte dödar… Ingegärd Bylund, Barn och ungdom
  • Vincent Franke, av Christoffer Carlsson, Roman
  • Udda, Sara Lövestam, Roman
 

Grattis säger jag till överlevarna :)

http://www.kapitel1.se/   = länken till sidan där romanerna finns att läsa.
Av helena - 5 april 2009 01:41

Har nu lagt in bilderna från Josefins kalas på HEMSIDAN!!!!  

Adressentill bilderna är http://maxe.zoomin.se/A86971 


Mitt i natten är klockan igen och mina ögon går i kors. Skriver i morgon em den underbara smörgåstårtan Josefin bjöd på, men som syrran stod som tillverkare av.


Natti!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards