TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 30 juli 2009

Full fart med flyttkartong!

Av helena - 30 juli 2009 00:03


Min bror var uppe med tuppen och inne i Norrtälje tidigare än jag tänkt mig, vilket betydde att han var mer vaken än vad jag var när dörrklockan gav ifrån sig sitt underliga ”Brrrr”. Den klockan är en av många saker som jag inte kommer att sakna på det nya stället. Det är som om ringklockan tröttnat på att låta och bara orkar väsa fram sitt varnande om att gäster väntar utanför… 


Hursomhelst så var det en pigg bror som ramlade in i lyan och efter bara en halvtimmes rast med lite allmänt skitsnack, började vi bära kartonger, prylar och annat ner till parkeringen. Efter lite funderingar med fler hjärnor inblandade hade vi insett att genom att parkera allt mitt som skulle byta bostad, utanför huset, så skulle vi tjäna tid och således kanske klara av flytten på de tre timmar som vi hade hyrt släpet.

Släpet var bokat från 13.00 och min nyckel till nya lyan, kunde jag hämta ut någon gång under torsdagens förmiddag.

Snabbt tömde jag och Micke lyan på lådor, korridoren blev befriad från min flytthög och källarkontoret ekade åter tomt och utplockat.  När ”flytthjälpen” anlände strax före 11 på förmiddagen så satt jag och Micke i solen med inget kvar att bära ut. Det som planerades att ta någon timme att göra hade gått snabbare och vi var sysslolösa. Strax efter Karins ankomst ringde de från Roslagsbostäder och berättade att nyckeln nu hade kommit in och det var fritt fram för mig att hämta den. I sällskap av Karin som även skulle kolla hur det stod till med släphyrningen rullade vi ner för backen och över ån. Släpet var på plats och vi kunde hyra det tidigare än vad som sagt och med det påkopplat på kroken åkte vi tillbaka till campus.

Ett litet moln på himlen var att de som hyrt släpet före oss använt det till att köra fordon i, så hela golvet var såpahalt av disel, så det tog en stund innan vi kunde börja fylla släpet med mitt ”skit”. Men efter många om och men, så rullade vi ut genom grindarna. På gräsmattan nedanför min balkong travade vi lådor och möbler i en enda hög. När släpet var tomt for jag och Karin vidare till nästa adress. PG (lillebror nummer 1) var även han i flyttstadiet och hade hört rykten om att jag var på jakt efter en soffa. Den är ”smutssvart” och i fem delar. Då det är trevligare att ha en soffa att erbjuda sina gäster att sitta i än på stora kuddar på golvet, så tog jag soffan utan att tveka. Tillbaka på hemmaplanen med en soffa på släp och en massa andra ”bra att ha saker” från bror, började det stora jobbet med att forsla upp all bråte en trappa. Vem som kläckte idén vet jag inte men istället för att slösa tid på att rusa i trappan så använde Micke och Ylva ett rep och hissade smidigt upp vissa mindre ömtåliga och tunga kartonger till lägenheten via min balkong. Mycket smart om jag får säga det själv!

När allt var på plats i en hög i mitt vardagsrum, tackade Karin för sig och vi andra for ner till hamnen för att käka den middag som vi alla förtjänade.

Första natten i lyan kändes underlig. Underliga ljud överallt och fotsteg utanför i trappuppgången, som jag låg och lyssnade till. Att jag dessutom hade problem med att hitta nödvändiga saker i röran, gjorde inte kvällen lättare. Men jag hade min alldeles egna lägenhet och bara det är värt all stress under veckan.


 

Tack Karin, Ylva och Micke för hjälpen!!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards