TALLUGGLAN

Alla inlägg under oktober 2009

Av helena - 10 oktober 2009 14:01

Denna vecka har verkligen sprungit förbi, tycker att det var nyss som jag skrev senaste inlägget och stängde av datorn...  Men som en vän sa: "hellre att veckan går fort än att den känns som tre veckor..."  Ligger något i det :)


Jocke var här i torsdags och fixade balkongdörren, så nu går den att stänga ordentligt. Det enda negativa är att den nya dörren numera inte har några persienner, så det blev till att fixa gardinstången, så att gardinen kan hänga för dörren. när jag ändå lekte på stolen i närheten av fönstret så planterade jag om ett par blommor... Det ena ledde till det andra som det brukar göra för mig.

I onsdags fick jag besök av Bettan och hon hade med sig ett par blomskott som jag även satte i kruka på torsdagen. Bettan dök upp vid 10 snåret och stannade till strax efter 16 då hon avlöstes av mamma som kom förbi för att hälsa på "vildspöket". Mammas spis har gått sönder så jag hängde med henne för att kolla på en ny spis. När jag ändå var med så fick jag välja min inflyttningspressent. Det enda som jag verkligen känner att jag saknat är en micro, så en sådan kom jag hemsläpandes på. Nu måste jag bara ha någon typ av bänk att ställa under fönstret, som jag kan ha micron på. Bänken där jag tänkt ha den visade sig vara lite för liten. Det fattas någon centimeter, vilket är såååå irriterande. Men nu har jag i allafall en :)

Veckans roligaste händelse har varit att "Markustjejerna" åter dragit igång. Ett par timmar varannan tisdag träffas vi, ett gäng tjejer för att pyssla, snacka skit och umgås i Markuskyrkans lokaler. I tisdags var vi tillsammans med Jill, fem tjejer som tillverkade kort. I närmare 2 1/2 timmer gjorde jag ett kort som dagen efter skickades till syrran som grattiskort. Det var första gången jag gjort kort med riktiga material och det var superskoj. Ser fram mot nästa gäng, då jag kan göra flera med lite ideér som jag fnular på.


I övrigt har väll inget speciellt hänt, men snabbt har veckan i allafall gått.   

Av helena - 5 oktober 2009 15:07

För hundra år sedan när jag bodde i Hässelby hade jag en bästa kompis. Bara månaden yngre än mig och boende på gatan strax bredvid, var vi alltid i sällskap av varandra. Vi gick på samma öppnaförskola, samma söndagsskola,lekte varje ledig stund och våra föräldrar umgicks även de flitigt.

1981 växte min familj ur 3:an och vi lämnade stan för att hamna i en stor röd trävilla mitt ute i ingenstans på en ö som i släktens ögon låg vid världens ende.

Jag och S fortsatte att vara vänner trots flytten. På lov hände det att jag sov över hos henne och ett par somrar i följd var jag med dem ner till Skåne där deras sommarbostad låg.

Jag vet inte om det bara är jag som överdriver glädjen, solen, värmen och äventyren eller om det verkligen alltid var varm, gassande solsken och frihet...  

Vi växte, blev äldre, lärde känna andra barn och gled ifrån varandra.

Somrarna i Skåne uteblev, telefonen slutade ringa och tiden mellan breven blev allt längre för att en dag utebli helt.


Världen är mindre än man tror och via bekantas bekanta har jag ibland fått uppdateringar om vad som händer i den familj som i min barndom var som min egna familj.

Jag vet att jag och S i dag lever totalt olika liv och jag undrar om det överhuvudtaget finns något som vi har gemensamt. Jag vet inte ens om våra minnesbilder är gemensamma... 


Hursomhelst så har jag ju äldre jag blivit haft en önskan om att åter få kontakt med henne. Men trots mina försök så har jag inte lyckats hitta henne. Jag vet inte var hon bor, vad hon jobbar med eller hur hennes familj ser ut. 

Var häromdagen ute på Myfriends och sökte på kul på namnen hon hade under vår barndom, men hittade henne inte. Sökte därefter på bara hennes efternamn och hittade en person vars uppgifter verkade stämma överens med hennes syster. Skolorna hon gått i, området hon vuxit upp i och även namnet. Jag blev nyfiken och skickade iväg frågan om hon möjligen kunde vara syster till "S" och fick redan svar dagen därpå. Det var rätt person som jag hoppats och jag fick av henne mailadressen till "S". Sitter nu och funderar på om jag ska skicka ett mail till "S" och vad jag i så fall ska skriva . Vill hon ha kontakt med mig? Om hon hade velat det, varför hade hon i så fall inte själv letat reda på mig? 

Om jag nu skickar iväg ett mail och hon vill återuppta kontakten. Vad blir vi då?

Gamla vänner, gamla bästisar, f.d vänner, tidigare vänner, barndomsvänner... kanske uppehållsvänner??  :D

En fråga att fundera över  :)





Av helena - 4 oktober 2009 18:49

Namnet var redan bestämt när Carina igår dök upp med kattburen. 

min lilla kisse skulle heta Razzel! 

I går kväll blev det dock ändring av namnet eftersom jag kom på mig själv med att förkorta namnet till Razze...  

Att i sommar stå på balkongen och skrika "Razze" om kvällarna i förök att få in katten, kanske får mina grannar att ge mig änne fler underliga blickar, så det blev en namnändring. 

Hans nya namn är numera Zasso! 


En ca 11 veckors grårandig MORGONPIGG kisse har tagit över mitt hem. 

I morse väckte han mig 5.30 genom att jama i mitt öra. Han var trött på att vara den enda som var vaken och ville få upp mig för att leka. I 4 timmar rullade jag bollar, råttor och papperstussar över golvet innan katten somnade i soffan. 

Eftersom klockan hunnit bli närmare 10 innan Zasso lämnade mig i fred så var det lite sent att somna om och i stället pysslade jag lite hemma och for även iväg till affären. på eftermiddagen orkade jag dock inte längre hålla ögonen öppna och slocknade även jag på soffan. När jag någon timme senare vaknade hade jag en liten katt på ryggen...  resten av dagen har vi legat i soffan och bara studerat teverutan. Eller rättare sagt jag har glott  på tv och kissen har sovit i min famn. 

Är svintrött och hoppas somna snabbt i kväll, men troligen så kommer Zasso att vara pigg, vaken och sällskapssjuk. 


Hur som helst så har jag i alla fall tillslut min lilla kisse här hemma! 


                                                        center   

Av helena - 3 oktober 2009 14:57

Hamnade på en sida som heter "kattnamn", där det för stunden finns en lista på 17760 kattnamn. Enligt statistiken där är de 20 populäraste namnen för stunden dessa: 


  1. Maja
  2. Nisse
  3. Smulan
  4. Simba
  5. Tiger
  6. Lisa
  7. Findus
  8. Sigge
  9. Missan
  10. Selma
  11. Felix
  12. Tusse
  13. Mimmi
  14. Morris
  15. Sixten
  16. Linus
  17. Kajsa
  18. Sessan
  19. Busan
  20. Molly

 


Jag trodde att Simba skulle komma högre upp än det gör, eftersom var och varannan röd katt verkar ha fått det namnet. 

Var ett tag inne på att döpa mitt lilla yrväder till Sixten, men jag vill som sagt ha ett ovanligare namn, så funderingarna på namn fortsätter att snurra i hjärnan.


Jag velar just nu mellan två namn att döpa katten till, men ska ta en titt på deras namnlista och kolla om det finns något annat namn som fastnar :) 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards