TALLUGGLAN

Alla inlägg under november 2009

Av helena - 11 november 2009 16:18

Sitter här fast jag vet att jag egentligen inte har tid till det, men samtidigt var jag bara tvungen att komma ifrån köksbordet en stund. 

Hämtade i måndags fyra "vinkartonger" (vita cylindrar att ge bort med en vinflaska inuti) på Markusgården. Dessa vita saker fick jag i uppdrag att måla till den årliga loppisen på Markus.

I måndags fanns det på grund av för få timmar inte tid att börja målandet så det blev uppskjutet till i tisdags. Hela tisdagen har jag suttit som klistrad vid köksbordet, lyssnat på hårdrock på HÖG volym och andats in ångorna från hobbylacken.

Timmarna går fort när jag är sysselsatt med att fnula på minismå detaljer. I morse när jag vaknade mycket senare än planerat hade jag bara två vinlådor kvar så hela dagen har jag åter suttit vid bordet och målat.  Lådorna ska vara lackade och klara i morgon (senast fredag) för loppisen är på lördag.  Kanske jag hinner få allt klar, men troligen inte :D  

Av helena - 8 november 2009 20:04

Trots alla farhågor som jag hade så visade det sig bli en helt okej dag.

Lägenheten var städad, tårtan klar och det fanns även kakor att bjuda på. Även om bullarna inte var så perfekta och det krävdes bra tänder för att njuta av deras goda smak så försvann de från fatet.

Även ett par vänner och familjemedlemmar hade trotsat mitt ihärdiga "vill -inte -fira" och dök upp, trots allt och eftersom jag var beredd på det så blev det en trevlig kväll.

Lite senare än planerat dök även lillebror Micke upp. Han var kvar ett par timmar, käkade tårta, busade med katten och visade bra musikvideos på YouTube innan han återvände till den stora staden.   




  

Min tolkning av Swartzwaldtårta.


Tårtan blev över förväntan och två personer bad om receptet, hur kul som helst att höra.

Även om jag inte är helt nöjd med utseendet på den så fick den helt klart godkänd smak. 




  

Av Karin och Lola fick jag denna vackra och användbara sak.

Eftersom jag älskar att ha tända värmeljus omkring mig på kvällarna så var det verkligen en gåva som kommer till stor användning! Tack tjejer! 


Måste även passa på att tacka för alla gratulationer som både via Sms och på FB dök upp under dagen.






Av helena - 6 november 2009 14:30

I torsdags eftermiddag var äntligen sovrummet klart och tapetserat. Gillar fondväggen som blev bättre än jag trodde när jag såg den i katalogen. Är dock inte så nöjd med övriga väggar som blev lite för gula. Men jag får väll "kasta" på en burk färg så fixar det sig :) 


Nu ska bara möblerna som står parkerade på Väddö, in till lyan och sedan är jag klar. Eller klar kanske inte är rätt ord eftersom jag inte är typen som blir helt färdig med något. Alltid är det något som ska göras om, förbättras eller renoveras.

Sitter och funderar över hyllor i sovrummet. Eftersom det även kommer att vara ett rum där de flesta av mina böcker kommer att bo, så behöver jag en heldel hyllor.

Som mina planer ser ut just nu så kommer det att vara en hylla runt hela rummet ca 25 cm under taket. Skrivbordet kommer att stå direkt när man kommer in i rummet och på väggen över det så kommer jag också att vilja ha hyllor som jag kan ha alla pärmar, "bra att ha böcker" och skrivaren på...  


Det finns en del kvar att göra som sagt :)

Att köpa skiten kommer inte att vara något problem. Problemen kommer sedan när de ska upp på väggen och framförallt stanna på väggen. :)  

Av helena - 6 november 2009 14:13

Moster kommer över i morgon på fika. Hon lovade att inte gratta mig, men ville gärna ha en fika... och tårta. 

I mina öron låter det som om jag ändå trots alla protester kommer att fira att jag fyller år. 


Visst det kommer inte att bli öppethus med fler gäster än jag har sittplatser utan bara moster och mamma. Visst Lola kommer också med sonen eftersom hon har tråkigt och vill ha något att göra. Eventuellt kommer brorsan på kvällen eftersom jag sa att jag skulle ha tårta över.

Men annars så blir det en lugn dag i bara mitt eget och kattens sällskap.

Så nu står jag med ett par plåtar bullar på jäsning. Dammsugaren ligger på golvet och jag kollar efter recept på tårtor... 

Av helena - 2 november 2009 19:44

Det finns vissa dagar då jag önskar att jag aldrig klivit ur sängen. Dessvärre så inser jag det inte förrän på kvällen när allt som inte borde inträffa redan inträffat och jag är mer än muttrig till humöret. 

En av dessa dagar är dagen som varit!!!  


I lördags fick jag besked av målarfirman att de skulle komma och tapetsera om mitt sovrum den 2 november och ville ha tillträde till min lya redan vid 7 på morgonen. Så i går kväll efter att mamma och "lillråttan"  varit på besök tömde jag sovrummet på varenda pryl och travade upp det mot väggen i vardagsrummet. Eftersom jag inte ville  göra i ordning sovrummet innan det var renoverat så fanns det inte så mycket att bära ut, men det som fanns var tyngre än jag  trodde. Inte heller var det lättare av att en nyfiken liten katt smög runt som en snubbellina för att undersöka vad jag pysslade med. Hursomhelst så ringde jag i går även till "bossen" och begärde ledigt eftersom jag ville vara på plats när målarna dök upp. Har som sagt en nyfiken katt som upptäckt att det finns en spännande värld utanför ytterdörren och jag vill inte att målarna av misstag ska släppa ut mitt busfrö. Jill gav mig ledigt så klockan halvsju i morse var jag vaken och redo att släppa in målarna. Timmarna gick utan att de dök upp!!!  

Jag tycker att jag har rätt att vara skitförbenad just nu!

Hela dagen har jag väntat och inte ens kunnat lämna lägenheten för att köpa mjölk eftersom jag inte vetat när de skulle komma.


Inte gjorde det saken bättre att jag är på väg mot en dunder förkylning och de första tecknen på att det är en dunder är att jag har två tilltäppta ÖRON!!!  Vax i öronen som gör att det enda som hörs i ena örat är min egen puls och i det andra örat är det en riktig  höststorm som tjuter. Ljud utöver dessa hörs långt borta och kan beskrivas som att höra någon prata och man själv är under vatten...  Mycket spännande! Kanske hade det varit roligare om jag inte skulle på dansen i kväll. Efter mycket funderande så klädde jag i alla fall på mig kläderna och sprang över till Karin och hennes bil. Kom fram och insåg direkt att jag hamnat i en stumfilm. Jag hör  inte tillräckligt bra för att kunna dansa. Så efter att ha suttit som en liten döv panelhöna i soffan och tittat när alla andra dansat så insåg jag att jag lika bra kunde tycka synd om mig själv hemma i ensamheten och knatade därför hem.

Det jobbiga är att jag känner ett tvång att dansa. Det är inte så att jag MÅSTE dansa och mår dåligt av att inte göra det, utan snarare att jag är otrevlig om jag tackar nej till en dans och det är inte fint att sitta och titta på om det finns folk som vill dansa med en...

Att vara döv och inte höra vare sig musiken eller callern gjorde att jag inte passade in och mer eller mindre även kände mig i vägen. Att bara sitta och se de nya stegen vi skulle lära oss i kväll är tydligen inte tillåtet utan är man på plats så ska man även dansa.

Jag min idiot trodde att det var bättre att vara på plats och inte dansa än att överhuvudtaget inte ge det en chans... Men jag är som sagt en idiot :D


Det tredje som gjort att mitt humör är i höjd med skosulorna är att fingrarna  räcker till nedräkningen. Om fem dagar blir jag ett år äldre och som alltid så får jag panik över vetskapen att den dagen närmar sig.

det är inte åldern i sig som skapar panik utan vetskapen att jag måste vara trevlig.  Okej... trevligare än jag brukar vara, om man säger så.

Som alltid så känner jag för att rymma fältet när dagen närmar sig och likaså är det i år. Jag vill inte ha en massa främmande som kommer och hälsar på bara för att fira mig. Jag vill inte vara trevlig och tacka för grattis önskningarna och hurraropen. Jag vill bara bli lämnad i fred. Krypa upp i soffan, stänga av telefonen och se en film samtidigt som jag firar mig själv genom att svulla chips...  

Samtidigt så vill jag bli firad! Jag vill ha folk som o anmälda ringer på dörren och som vill tillbringa ett par timmar över en kaffe i mitt sällskap.

Jag vill få telefonsamtal och sms, så jag vet att jag inte är lika bortglömd och genomskinlig som jag känner mig.


Jag vet inte...   Jag har så dubbla känslor inför att fylla år att jag känner mig totalt vilsen bara av att tänka på det.

Tror att jag klagat klart för denna gången. Nu ska jag sätta in ny revaxörvadd i öronen och kela med katten.   


 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards