TALLUGGLAN

Alla inlägg under januari 2010

Av helena - 9 januari 2010 13:00

  


Människor som skriver böcker är sällan intellektuella.

Intellektuella är de som talar om böcker andra människor har skrivit.



//Françoise Sagan 

Av helena - 6 januari 2010 14:51

Jag älskar att ta kort och går alltid med kameran i väskan, dock finns det en del som blir mer eller mindre misslyckade och av någon underlig anledning så låter jag dem vara kvar i kameran...

Men nu ska de raderas så därför låter jag allmänheten skratta åt mina misstag genom att lägga upp dem! 


  
 En av de första bilderna på Zasso! Den blev dock lite mörkare än jag tänkt mig. 
Ytterligare en Zasso bild. Denna gång är katten i rörelse...    

  

En bild på K, blev inte riktigt så bra som jag trodde. 

Det bidde lite mycket rök... 




Suddigt som attans!!  Tror

att det ären bit av min soffa  ochlampan som syns...

Men jag är inte säker.




  




Sista misstaget är den bild som blev mest misslyckad men samtidigt det bästa

misslyckandet! 

Bilden föreställer kursgården Karlberg i mörker och på avstånd.

Jag glömde dock bort att jag höll i en cigarett, när jag knäppte...  

På något sätt kan även rök vara vackert... Eller??  



Vilket är ditt största fotomisstag?

Min nyfikenhet är stor så skicka en länk.

Av helena - 6 januari 2010 13:16

År 2009 firade Björkö 600 år.  

Inte den lilla holmen Björkö som ligger i Mälaren utan min uppväxt ö Björkö Arholma som ligger norr om Norrtälje. 

Hela förra året firades det med aktiviteter där den röda tråden var just Björkö och både fastboende och sommargäster var engagerade i strövtåg på ön, gökottor, teatrar och föreläsningar.

Jag hade dock bara chansen att medverka på två av engagemangen och dessa har för övrigt blivit en tradition för mig. Nämligen Majfirandet på Björkögården och Hembygdsgårdens midsommarfirande. Så här i efterhand när jag kollar i Hembygdsföreningens "loggbok"  över vad som hänt, så finner jag massor av saker jag velat vara med på. Men men... 


Hursomhelst så avslutades firandet med en kväll på Karlberg. Hur många som var på plats vet jag inte, men det var stolar och människor överallt i matsalen. Yngst på plats var lille Aaron som knatade runt och upptäckte omgivningen. Äldst var Sonja som född på ön sett alla förändringar som skett.

Efter en film som visade hur sommaren på 40-talet i ett sommarbarns ögon var, så berättade Sonja ( samt en man också född på ön, men som jag glömt namnet på) hur det vara att leva här ute under resten av året och att det inte alltid var som som Astrid Lindgrens "Bullerbyn". Otroligt intressant!!  

Förutom filmen så bjöds det på musikunderhållning, god mat, kaffe och halvfryst äppelpaj samt ett bildspel av det gångna årets aktiviteter.  Vi trängde ihop oss runt borden, pratade, fikade och lärde känna nya människor.

Jag hamnade i  ett gäng där alla redan var gamla bekanta och då  samtalen mycket handlade om ön, så var det intressant att bara sitta och lyssna.

Det visade sig att en av männen vid bordet var kusin till en av mina gamla klasskamrater, så det var kul :)


På det stora hela var kvällen kanon, det var bara hemresan som inte blev lika trevlig. Kallt som h-e uta och en buss som inte var mycket varmare. 



Ett par bilder från kvällen. Inte världens bästa kvalitet, men ändå :) 

  




Kvällens bästa bild är denna!!!     

  

Av helena - 6 januari 2010 13:00

  

Ett härligt citat från musikvärlden! 


"Gud skapade rock och porr av ett och samma skäl.

För att fula killar också ska få sex."


//  Kid Rock

Av helena - 5 januari 2010 23:12

Hamnade i en snödriva i väntan på bussen hem!

I -20 grader studerade jag stjärnorna på en klar himmel och sjöng "Idas sommarvisa" i försök att inte tänka på kylan. 

Det var en underlig känsla att åter vara mitt ute i skogen och bara ha mörker omkring sig.

Ingen vägbelysning eller bilar som körde förbi. Bara jag, snön, kylan och mörk skog. 


Anledningen till mitt besök i skogen berättar jag i morgon, för trots två timmar hemma i min värmande lya så fryser jag fortfarande så jag skakar.

Nu ska jag krypa ner under täcket och försöka få tillbaka lite av värmen! 




  

Av helena - 5 januari 2010 10:00




Jag tänker aldrig på framtiden. Den kommer tids nog. 


//Albert Einstein

Av helena - 4 januari 2010 18:45

I början av November fick jag äntligen sovrummet renoverat och kunde lämna soffan i vardagsrummet.

Sovrum kanske är kanske fel att kalla den lilla skrubben innanför köket, men jag fick i allafall en plats att ställa min säng på. 


Nu har jag således tid att lägga upp före och efter bilder på skrubben :) 



FÖRE:   

Vit tapet med små ljusblåa saker på (fjärilar, blommor eller liknande). Tiden och hyresgäster hade dessutom färgat väggarna smutsbruna på sina ställen och märken efter tavelkrokar och planscher fanns överallt. 


En pärm med bara tråkiga tapeter hade jag att välja från, mycket svårt beslut, då jag inte hittade någon jag verkligen ville ha på väggarna.

Efter en stor vånda så valde jag en röd fondvägg med rosor i guldkonturer och en gul "flammig" tapet med guldstänk... 


EFTER:

  


 Hade velat fått den bruna listen vit också, men det gick inte...  Inte heller den tråkiga mattan försvann. Trots valet av tapeter så blev det bättre än förväntat. Det enda jag verkligen kan klaga på är målaren som inte gjorde ett helt okej jobb och slarvade lite väl mycket. Men på det stora hela så blev det i allafall bättre än innan. Med sängen och möbler utifrån mamma, så har jag i allafall en dörr att stänga om mig och en plats att ha datorn på.  


MÖBLERAT:

  

Lite trångt är det kanske, men planen är att sätta hyllor på väggen istället för skåpen. Men det blir i framtiden och när ekonomin finns. Men tills vidare så funkar det! 

Funderar fortfarande på om jag vill ha gardiner eller om jag ska skippa dem. Tycker att rummet är tillräckligt mörkt som det är utan att ha massa skit i fönstret som stoppar ljuset...

Men om jag hittar rätt gardiner så kanske det blir en gardinstång vid fönstret också.  

Av helena - 4 januari 2010 16:38

Ett nytt år har som sagt startat och även om jag inte ger löften så blir det i alla fall lite förändringar... på bloggen.


Även om jag älskar att skriva så finns det inte alltid tid för detta intresse och inte heller tillräckligt mycket att skriva om.

Jag är en av dessa tråkiga personer (hojta gärna till och rätta mig på den punkten, om jag har fel    ) som det inte händer så mycket hos utan jag lever i min lilla inrutade värld och gör inget speciellt om dagarna som är lönt att uppdatera världen om.


Så även om jag av och till kommer fortsätta att skriva om mitt (tråkiga)liv, mina hjärnspöken och om annat, så kommer det även att hamna annat på bloggen de dagar då jag helt enkelt inte orkar/vill skriva om mig.

Ändringarna som jag pratar om att göra har redan börjat så smått...  


Ett par gånger i veckan kommer "Bubblor" att dyka upp.

Bubblor kommer att vara i form av ett litet ordspråk, en tanke på vägen eller ett citat från någon känd person. 


Nytt är även "Söndagsdikten". 

En dikt från en känd eller okänd poet som jag för stunden gillar, dyker upp på söndagarna. För visst är det så att det finns ett förhållande till poesin som är svår att förklara.

Om någon skulle fråga vilken dikt som jag gillar bäst skulle jag utan att tänka raskt påstå att jag inte kan en enda dikt eller namnet på en enda poet, men det skulle självklart vara en lögn, eftersom dikter är något som hörs ganska ofta. Eller i alla fall så tycker jag att de finns i omgivningen så gott som hela tiden. Och även om jag kanske inte vet namnet på dikten eller vem som skrivit den, så finns den som ett svagt minne i bakhuvudet...  

Den första dikt som jag hörde var en dikt som min morfar totade ihop och som syrran trots tjat, vägrade läsa på en av sina skolavslutningar i grundskolan. Om det är morfars från början eller om han ändrat ett redan färdigt verk från någon större författare, låter jag vara osagt.

Men den jag minns bäst och kan som många andra svenskar utantill är självklart "Tomten" av Viktor Rydberg. 

Under åren har poesin kommit och gått i mitt liv och stundtals har det bara varit poesi böcker som jag läst.    

Har kanske du skrivit en dikt som du vill dela med dig av och som du vill att jag ska lägga ut en söndag? Eller kanske en favoritdikt som du bara älskar?!


Detta är två av de ändringar som sker när nya året börjat.

Håll till godo och kommentera gärna!! 




******************

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards