TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Astma

Av helena - 23 mars 2010 14:15

Astma!

Jag har något som kallas förkylningsastma.

Det innebär att så fort jag blir förkyld så är min astmasprayen min närmaste vän och finns ständigt i min närhet.

Jag har (som alla vet) envisats med att vägra inse att jag har astma men sedan ett par år tillbaka går jag runt med den i fickan och jag måste erkänna att jag andas lättare när jag tar sprayen. Men förutom att jag blir andfådd och hjärtat skenar vid förkylning så finns det även en del andra saker som får min astma att ge sig tillkänna. Första gången jag märkte att jag inte tålde starka dofter var när jag var med ”LS” i Bergianska trädgården och knappt kunde vara där inne i mer än ett par minuter utan att få andningsproblem, kli i ögonen och en vidrig huvudvärk. Även de starkt stinkande simhallarna har jag svårt med och en halvtimme i närheten av bassängen får mig att må piss.

 

Denna vecka är det påskvandring i Norrtäljekyrka och jag är en av dessa som skulle springa runt och fylla på förtäringen vid de olika stationerna. Utklädning och teater är inget för mig, så smyga runt som en skugga passade mig perfekt.

I går klockan 9, var jag på plats vid kyrkan och byggandet av de olika scenerna tog sin början.

Bära skärmar, leta fram kläder och knata runt med stolar… 

En av stationerna är torget. En plats där kvinnorna snackar rykten och handlar mat. Fram mot 12-snåret började borden fyllas av rekvisita och skålarna rågades med kryddor och örter som var vanliga vid tiden Jesus levde. Och samtidigt som I-M beklagade sig över att den riktiga och mustiga doften inte ville infinna sig i salen, så började jag må dåligt.

Luften gick inte att andas, huvudet bultade och ögonen färgades röda av irritation.

Ytterligare en sak som jag inte hade en aning om att jag är allergisk mot (Jippie eller något!)

Så istället för att spring runt i kyrkan med vindruvor och russin så är jag ledig i dag.

Istället ska jag infinna mig på onsdag kväll och hjälpa till med rivandet av påskvandringen. Det blev inte riktigt som planerat, kan man väll lugnt påstå.         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards