TALLUGGLAN

Alla inlägg under maj 2010

Av helena - 17 maj 2010 18:11

Det var ett tag sedan jag gjorde denna lilla umaning och eftersom telefonen åter är full av sms, så kommer svaren garanterat att vara andra. Dessutom så tycker jag att just denna utmaning är så kul att jag gör den igen!!



Reglerna är lätta!

1. Ta fram din mobil.

2. Gå till inkorgen!

3. Svara på frågorna genom att skriva första meningen i sms:en

4. Fråga 1 - första meningen i första sms:et

5. Fråga 2 - första meningen i andra sms:et, o.s.v


1. Vad skulle du säga om din partner var otrogen?
Vill påminna om din nästa kontakt med arbetsförmedlingen.

2. Vad säger du alltid till din bästa kompis?
tja, är du hemma idag?

3. Vad är det första du säger när din kompis blivit påkörd av en buss?
Hej Helena!

4. Vad är det fulaste du skulle kunna säga åt din fiende?
vill du ha kaffe?

5. Vad säger din mamma innan du går och lägger dig?
Dessa varningstexter ska så småningom införas på alla öl och ciderflaskor/burkar:

6. Vad skulle du skrika om du vann en miljon?
Tack för hjälpen.

7. Vilka ord skulle du säga till gud om du träffade honom?
Hej tjejer.

8. Vad vill du höra mest av allt?
Jag har 62 annonser ute igen.

9. Vad kommer bli dina sista ord vid liv?
Ska du med ut och handla i morgon?

10. Vad var dina allra första ord?
hej, jag har två garderobsblommor som jag ska kasta.




Av helena - 17 maj 2010 17:15

************************



Det enda jag skulle ha på Ö&B var kattsand.

En timme senare kommer jag ut med halva butiken men ingen kattsand...

 

Suck!!

 

 


************************

Av helena - 17 maj 2010 13:15

  

Av helena - 16 maj 2010 18:45

    

Håller på att tömma kameran och hittade dessa nya bilder på min lillkisse Zasso.

 

Det är inte ofta som han är så stilla att det går att fånga honom på bild, så det är lika bra att knäppa honom när han ligger och kelar i mitt knä.


    
  

  

Vilka sneda ögon han fick på bilden :)

     

Av helena - 16 maj 2010 18:11

I fredags hamnade jag i Stockholm.

Förutom firande av svägerskans 26-års dag blev det ett besök på Ikea i Barkarby.

Det känns som min lön bara är inne och vänder på kontot, de passerar med ett litet "hej", innan de försvinner igen utan att berätta vart de ska :)

 

Natten till fredagen satt jag ute på Ikeas hemsida och kollade vad jag ville handla och vad jag verkligen behövde handla.

En massa önskesaker skrevs ner på papper och bara en sak följde med mig hem.

Jag har länge varit trött på mitt soffbord och äntligen tog jag mig i kragen och köpte ett nytt i Barkarby.

Tröttnat på bordet är väll egentligen fel ord, då jag sedan augusti irriterat mig på fanstyget som står mitt på golvet och förstör "skönheten" i mitt hem (hahaha).

Fick bordet i  MYCKET begagnat skick av brorsan när jag flyttade in i lyan och bara någon vecka senare så gick det hål i bordsskivan när ett skåp föll över bordet.

Så inte nog med att benen var avsågade och hade en höjd på 30 centimeter, vilket iof var perfekt höjd för att ha fötterna på under filmkvällarna men att dälja bordet under en ful duk för att inte avslöja hålet mitt på bordsskivan gjorde mig ganska vansinnig. 

Så i fredags blev det nytt soffbord!  Högre, helt, vitt (inte smutsvitt som det innan) och med hylla under. Inte det dyraste kanske men just ett sånt som jag ville ha (Jippie!)

 

En strykbräda i format minilitet (bords strykbräda hette det visst) införskaffades också och andra oplanerade småsaker åkte även de ner i kassen.

Men jag är nöjd med inköpen, det enda jag inte är nöjd med är summan jag handlade för...

Men makaroner med bacon är gott det med ...

 

 

I lördags blev det en fixar dag.

jag var full av energi redan när jag vaknade och hela dagen blev det pulande hemma, med saker som jag inte haft ork eller lust att ta itu med.

 

Tyg som legat i skåpet ett tag och väntat på inspiration från min sida, blev äntligen gardiner. Även om min textillärare skulle ojat sig av fasa över sömmarna jag fick till, så hänger de nu i fönstret.

Kanske inte världens vackraste konstvek, men de jag hade innan fick mig att känna mig som 80- år och halvsenil.

Inget illa om äldre damer, men jag är inte riktigt typen som dreglar över vita spetsgardiner, men jag tar det jag får och spetsen i fönstret var i höstas bättre än inga gardiner alls.

Men nu är det som sagt fixat, även om de inte är perfekta så sitter de i i alla fall på plats.

De nya gardinerna gjorde dessvärre att fönstret blev större, vilket medförde att mina garderdobsblomma som bott bredvid soffan fick flytta upp i ljuset på fönsterbrädan igen.

Tidigare hade jag en massa hängande på sidorna i fönstret som inte bara gjorde fönstret mindre utan även rummet såååå mycket mörkare.



Delar av mitt fönster med den hemska spetsen...  

  


Nytagen bild på min "kuliga" gardin.

  



  

Bara tyget gjorde att jag var tvungen att göra gardiner av det!

Fult så det är läckert på ett underligt sätt.



Så förutom att sitta vid symaskinen hela dagen så satt jag upp ett par hyllor på väggen. De har tagit upp plats genom att stå på mitt köksbord sedan dag ett.

Jag har inte vetat vart jag ska placera dem, men i går åkte de upp på väggen och bordet blev även det större.

När jag ändå höll på att flytta runt på saker så blev det lite ommöblering också av större saker. Småbord bytte plats, lampor plockades fram och jag hade riktigt kul     

Av helena - 13 maj 2010 23:38

Nu när jag åter har dator så är det lättare att skriva blogg... underligt vore det ju annars :)

 

Midnatt börjar närma sig och trots att jag är trött som sjutton så "orkar" jag inte gå och lägga mig. Finns så mycket som jag vill göra innan jag somnar... kommer dock inte riktigt i håg vad för något :)  

 

Dagen har varit lugn. Försökte skriva ett blogginlägg om återträffen, men det gick åt fanders. Behöver kanske ytterligare ett par dagar på mig att sortera tankarna, men det dyker nog upp så småningom på bloggen:)

 

I morgon blir det en sväng ner till den stora staden. Svägerskan fyller kallasdax och även en tripp in på Ikea är planerad, behöver lite kuliga saker därifrån. Blandannat en STOR kruka!  Fick en mindre regnskog av grannen och den största blomman bor för stunden i min papperskorg.

Två enorma "garderobsblommor" var det för att vara exakt men såååå vidrigt höga att det lika väl kunnat vara julgranar jag knatade runt med mellan husen.  Så nya krukor modell större behöver jag införskaffa i morgon.

Har jag tur kommer jag även att kunna köpa lite andra roliga prylar, då jag lever på hoppet att min "lön" kommer när det nya dygnet inleds.

 

Träningskompisen har även denna natt kidnappat soffan och då denna inte längre svarar när jag pratar med henne så måste John Blund dykt upp i vardagsrummet. Även Zasso har slagit sig till ro för natten, kanske det är dags för mig att göra detsamma.


  





Av helena - 13 maj 2010 21:30

  

Av helena - 12 maj 2010 18:13

Hela vintern har Zasso suttit på fönsterbrädan och stirrat ut på allt det vita som dränkt balkongen och fått mig totalt insnöad.

Zasso är en bondkatt och född på bondgård och att då helt göra honom till en innekatt har inte känts rätt.

 

Så mitt största bekymmer med att ha katt har just varit hur jag ska göra under sommaren.

Jag älskar att ha dörrar och fönster öppna och sover även med fönstret öppet under vintern.

Men med en kisse i huset har jag insett att det inte längre går att ha öppet, då risken för att katten trillar ut och försvinner.

Så att ha balkong men inte kunna vara där ute eftersom katten sitter inanför rutan och skriker efter mig gjorde att hjärnan började arbeta.

Hur skulle jag på bästa sätt göra balkongen kattsäker??

Balkonger som har tak är lättare att hägna in. Det är bara typ ett par skruvar i taket och hänga nätet från dessa...  (lite lätt förklarat)

Men utan tak finns ingen möjlighet till krokar, så det blev att fundera vidare.

Sedan dök nästa problem upp. Kattnätet som jag hittade och som är gjort för just balkonger är bara 5 meter långt och min balkong behövde ett nät på 5,80...

 

Hittade en blomspaljé (heter det kanske) som jag satt längst med kortsidan. och längst med långsidan fäste jag  i staketet tre bambustavar som jag sedan kunde fästa nätet i...

Det funkade till min förvåning och även om JAG känner mig en gnutta inspärrad så är det i allafall Zassosäkert!

Han älskar balkongen och ligger hela dagarna på en stol och stirrar ner på vägen, där både folk och fä knatar förbi på.

Inte heller har han försökt att klättra över nätet, vilket är otroligt med tanke på hans kärlek till höga höjder :)

Kanske det nästa sommar blir annat på balkongen, men denna sommar kan vi i allafall sitta ute och njuta av solen utan minsta oro!!


 Första dagen på balkongen för Zasso!


 


   En kisse ligger i solen och njuter!

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards