TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 3 juli 2010

Dagens bidrag till SkrivPuff...

Av helena - 3 juli 2010 18:49

  

Skriv om: OVÄSEN


Barnen i lägenheter under har åter funnit pianot och glatt plinkas det fram ljud som inte ens en tondöv skulle kunna kalla musik.

Grannen över verkar vara ensam hemma, för alla fönstren är vidöppna och stereon är på högsta volym.

Pianot och techno tillsammans bildar ett nervpåfrestande oljud över området som  ackompanjeras av ambulansen som speedar förbi med påslagen siren.

Ett ljud som frambringar ilskna skall från en av jyckarna i porten bredvid.

Med 28 varma grader på balkongen vill jag inget annat än att sitta ute och njuta av solen och stillheten, men i dag är det allt annat än stilla.


Irriterat släcker jag cigaretten och knatar in i lyan där luften står still men där ljuden inte hörs lika väl.

Ska jag tvingas lyssna till oljud ska jag i alla fall själv bestämma vilket sorts oväsen jag vill lyssna på och som en trotsig barnrumpa knäpper jag därför på stereon, ökar volymen, öppnar alla fönster och slänger mig på soffan omringad av Iron Maiden.


Elbasen får golvet att vibrera men av technon, jycken och pianot hörs inte längre ett ljud…  


  




 
 
Ord

Ord

4 juli 2010 00:18

Välskrivet, jag gillar att jagpersonen väljer att störa på precis samma sätt som hon/han själv blir störd, så som nog de allra flesta skulle göra. Åtminstone i Sverige...

http://www.ordisanden.blogspot.com

 
HannaT

HannaT

4 juli 2010 01:23

Situationen känns genuin men prosan behöver slipas lite.
Barnen har, antar jag, återfunnit pianot.

Ett stycke är oklart: "Pianot och techno tillsammans bildar ett nervpåfrestande oljud över området som strax ackompanjeras av ambulansen som speedar förbi med påslagen siren.
Ett ljud som frambringar ilskna skall från en av jyckarna i porten bredvid och så självklart även idag!"

Som läsare upplevde jag skallen i nutid tills jag läste de sista fyra orden och drog slutsatsen att ambulansen kör förbi ofta med sirenen på och när den gör det skäller hunden.
Testa t ex "Detta brukar frambringa" istället så blir flödet bättre.
Utropstecken är nästan alltid överflödiga, utom möjligen i dialog.

Tycker om den mänskliga logiken i att skapa mer oväsen för att det finns för mycket oväsen.

http://hannatolander.blogspot.com

 
Ingen bild

Tallugglan

4 juli 2010 11:26

Tack Razaha och Hanna T för kommentarerna!
Jag är själv uppvuxen på landet och har bara bott i stan i ca 5 år. Det som jag saknar mest med bara granar till grannar är just lugnet. Bara myggornas surrande på kvällen och vinden i talltopparna… Men å andra sidan så saknar jag inte att ha en timmes bussfärd till närmaste bibliotek. Nu har jag 5 minuter till närmaste affär och lika långt till biblan och ännu närmare till högljudda grannar…
Tack Hanna för feedbacken! Jag får skylla på att jag skrev den på 15 minuter, katten satt på tangentbordet och smågrisarna i lägenheten bredvid spelade piano…
Eller så kan jag helt enkelt erkänna att det är min slarviga natur som stressar och jag inte ”hinner” läsa igenom vad jag skrivit innan jag skickar in det. Dina synpunkter är självklara, det ser jag när jag läser texten igen. Tack!

 
Ingen bild

Tallugglan

4 juli 2010 11:28

Tack ”ord” för kommentaren!
Jag tror att vi svenskar hämnas på samma sätt som vi själva blir störda på… I alla fall så är det tyvärr mitt sätt *rodnar lite lätt över avslöjandet* . Sitter nog kvar från barndomen och syskongnabbet ”det var inte jag som började, det var han” …

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards