TALLUGGLAN

Alla inlägg under augusti 2011

Av helena - 17 augusti 2011 18:27

Att jag fortfarande har ont i fötterna sedan helgen, visar verkligen hur ovan jag är att stå X-antal timmar i sträck.  Men värken ska väll gförsvinna någongång  :) 


I dag blev det jobb och sedan åter en sväng ner på stan.

Var nere i centrum även i går, då det förutom en fika på "Tullen" även blev lite fönstershopping.

Min DVD-spelare har ju som sagt brakat samman och vägrar läsa skivorna, så i går rullade jag runt och kollade priser.

Har inte lust att betala mer pengar än nödvändigt på en sak som troligen kommer att försvinna inom ett par år. 

Det roliga (eller snarare irriterande) är att alla försäljarna verkligen kämpade för att jag skulle köpa en Blue-ray istället för en vanlig spelare.

En sådan spelare blev det dock inte. Dels för att jag bara har vanliga DVD-filmer fortfarande, men även för att jag verkligen inte har de tusenlappar som Blueray spelarna kostar.

Även om jag hittade en för "futtiga" 9999:-, så är det endå pengar som inte existerar hos mig.

Bara att kasta upp 500 spänn för en spelare, känns rejält i plånboken...


Kanske kommer DVD:n att försvinna inom en snar framtid, men med tanke på att jag faktiskt fortfarande har massor av vhs filmer i skåpet, så känner jag ingen brådska med att köpa nästa spelare :)  

Av helena - 17 augusti 2011 11:15

 En första


Den första lägenhet jag bodde i efter flickrummet var en hyreslägenhet i andra hand här i Norrtälje.

Jag gick andra året på gymnasiet och  flyttade till en 2:a som ägdes av en gammal kvinna som flyttat till ålderdomshemmet.

Jag hyrde den möblerad men efterhand så blev den delvis möblerad, då ägarens son hade nyckel till ”min” lägenhet och flyttade ut möbler medan jag var i skolan.

Jag kan erkänna att denna lägenhet inte var en av mina bästa idéer ,då jag var en mes som inte kunde säga ”nej” …

Med det menar jag att jag inte hade mod att säga emot då en kompis bestämde sig för att flytta in. Eller rättare sagt hon valde att ha min lya som ett litet kärleksnäste! Hennes mamma gillade inte hennes val av pojkvän, så de möttes i min lya.

Hon kallade sig min vän men använde min säng och sängkläder, de nätter som jag var hos mamma och jag betalade även för all maten som hon och pojkvännen åt…

Bägaren rann över när hon vägrade betala telefonräkningen efter att ha pratat med Göteborg ett par timmar…

Jag tog mina väskor,  återvände till flickrummet och vänskapen bröts.

Jag har inte pratat med henne sedan dess och jag saknar henne inte heller.

Jag lärde av misstaget och är mer kräsen sedan dess, både i valet av vänner och lägenheter. 

Av helena - 16 augusti 2011 13:00


Det här får mig att gråta


Jag är inte den som gråter ofta!

För mig är tårar ett svaghetstecken (lärt den läxan under mobbningstiden i skolan).

Men när jag blir riktigt arg så sprutar tårarna okontrollerat. 

Av helena - 15 augusti 2011 11:30

Det här får mig att må bättre


Det som får mig att må bra eller bättre är mina vänner. Jag har inte många av dem, men de jag har berikar mitt liv något kollosalt! 

Av helena - 14 augusti 2011 18:00

Det här upprör mig


Det finns många saker som upprör mig. Självklart krig och orättvisor men det finns saker som ligger mig närmare om hjärtat.

Jag blir upprörd över oförståenden som jag möter i vardagen.

För stunden är det Socialen som upprör mig…   

Visst är det bra att soc finns och att det finns stöd att få därifrån.

Det är bra att man kan ansöka om att få vissa möbler för att möblera sin lägenhet, men jag gillar inte att det går att ansöka om en säng men inte en soffa. ”De” menar att en säng är en nödvändig möbel, men att en soffa inte är det…

För stunden har jag en soffa, men den var redan vid mitt övertagande halvvägs till sopptippen.

För dagen duger den, då ett par fjädrar i den fortfarande finns på plats. Men risken finns att mina vänner kommer att få sova på en tunn bäddmadrass på golvet vid nästa övernattning och att mina gamla föräldrar får sitta på varsin kudde om de kommer på besök…

Jag ansökte om  att få köpa en cykel för 500 kronor då jag behövde den för att ta mig snabbare till jobbet, men det var inte en nödvändig pryl, så jag fick ett månadskort så jag istället kunde åka buss till jobbet… Med tanke på att månadskortet var dyrare än min begagnade cykel, så fattar jag inte riktigt hur de tänker...


Jag skulle kunna skriva en bok om allt som gör mig upprörd, men tiden räcker inte till det, så jag avslutar nu och börjar fundera på morgondagens lilla uppgift istället! 

Av helena - 13 augusti 2011 13:00

 Ett annat ögonblick



Gemenskapen och lyckan att stå framför scenen. Publiken skriker och hoppar, musiken pulserar och basen känns i hela kroppen.

Månader av sparande har lönat sig och äntligen står jag i havet av fans framför scenen där rockbandet spelar.

Flera 1000 personer och jag… 

Lyckan när jag inser att jag inte är så udda som jag alltid trott, det är inte bara jag som älskar musiken och jag känner samhörigheten.

Skrålar i takt med sångaren och njuter. 

Av helena - 12 augusti 2011 21:26

kanske en aning tidigt att prata om julen men... 


Jag fick ett gäng tidningar av min moster, alla råkade dock vara decembernummer och självklart kryllar de av recept och inspiration inför julen. 

Plötsligt blev jag sugen på att sätta igång med julstöket, binda kransar och baka.

Jag undrar om jag kommer ihåg alla godisrecepten jag ska testa i december, om jag lägger undan tidningarna.

Troligen kommer det bli som vanligt att jag köper tråkiga skummtomtar, men någon kanske kan vara snäll att påminna mig när det närmar sig rätt månad för julstöket!!  

 



Av helena - 12 augusti 2011 20:26

Var häromdagen på besök hos  "K" som hade blommor hon tröttnat på och hon har nu även lärt sig att allt som är grönt eller växer i jord, bör sparas till mig :)   

Så med en påse små växter och en STOR hängande sak knatade jag hemmåt, med tankarna på var jag skulle placera mina nya "grönsaker". 


En omplantering senare så

hamnadeden stora hängande

saken på vitrinskåpet,där den

passade perfekt bredvid min

"vackra" klocka. 


 


Småväxterna hamnade i väntan på jordinköp på ett annat skåp.

Högst upp på skåpet, kanske bör tilläggas då Zasso visade sig gilla smaken på palmen och rymde med den. Jag jagade palmen som katten höll i munnen, ett varv runt lyan innan jag fick fatt på dem och kunde rädda den gröna växten från vassa tänder. 

I dag har även de små fått ny jord och en sprillans ny kruka.

Självklart är det en äkta Maxe, det vill säga en hemmagjord kruka :)  

Jag vet inte om den nya krukan var en av mina bästa ideér, men det var kul att testa om det skulle funka och jag hade kul under tiden... 




 

Snygg kruka? 

Ful kruka? 

Eller är det en äkta Maxe, dvs väldigt udda och (hmmm) smaklös??  


    

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards