TALLUGGLAN

Alla inlägg under augusti 2011

Av helena - 12 augusti 2011 12:45


Den här månaden



Den här månaden har varit en av de bästa på länge. Ingen dimma i bägaren. Räkningarna betalades i tid och pengarna efter dessa har räckt… Ännu så länge i alla fall, kanske bör tilläggas  :)  


Det har varit två veckor semester, vilket betyder en vecka i stillhet och en vecka av aktiviteter.

Brorsonen var på besök då båda föräldrarna jobbat.  Det har med andra ord blivit en cykeltur runt staden , en massa sol och självklart bad.
När även systerdottern dök upp så blev det lite mindre sol, men desto mera ljud och spring för småttingarna.


Det har varit en bra månad med få moln på himlen och massa sol.  

Av helena - 11 augusti 2011 14:15

 Ett ögonblick (egentligen: Detta ångrar jag)


Ett ögonblick som fastnat är stunderna vid havet.

Solvarma klippor och en svag bris  i den karga skogen bakom ryggen. Den oändliga horisonten som breder ut sig  nedanför berget och en klarblå himmel som flyter samman med havet…  Det enda som hörs är en svag vind.

Jag kunde lika väl vara den enda människan i världen när jag sitter på klippan mot Östersjön.  

Av helena - 10 augusti 2011 22:14

Grått, blött och regnig är inte bara en beskrivning av vädret! 


Hela dagen har jag levt med huvudvärk och illamående, jag hoppas verkligen att det bara är vädret som gör att jag mår pest. Jag vill inte bli sjuk så jag håller tummarna att lite sömn och en varm filt fixar min hjärna och mage. 

Av helena - 10 augusti 2011 15:15


Min favoritfödelsedag


Ytterligare ett svårt ämne att skriva om, eftersom jag HATAR födelsedagar och har gjort det så länge jag kan minnas.

För mig är de förknippade med dåliga minnen från skolan. Det är inte lätt att vara snäll och trevlig mot inbjudna klasskamrater som övriga dagar på året gjorde mina dagar till ett helvete med ord och utfrysning…

Även nu efter skoltiden så sitter minnena kvar och jag ogillar att fylla år. Jag känner kraven att vara snäll, trevlig och bjuda  på tårta när jag helst vill krypa ner i sängen och gömma mig för omvärlden. Så den bästa födelsedagen måste vara det år som jag gick på skrivarkursen på Skeppsholmens folkhögskola och en av träffarna inföll  den 7:e november.

Telefonen var avstängd hela dagen, så alla gratulationer hamnade på telefonsvararen och jag kom hem så sent  på kvällen att ingen kunde komma över på fika :)

 

Det var en helt perfekt födelsedag med andra ord! 

Av helena - 9 augusti 2011 22:14

I morgon är semestern över för min del och det är dax att åter ställa klockan.


Dagen var planerad att bli lugn, bara mys i eget sällskap och städa lyan så den blir "höst fin". Men inte som planerat blev denna gång heller. I stället hamnade jag i soffan med kissarna och det blev lite sömn för mina ögon också :) 

När ögonen var lagom vakna och regnet smattrade mot asfalten så rusade jag över till den semesterfirande grannen. Medan regnet öste ner blev det en värmande kaffe och ett par cigg på hennes balkong.

Efter ett tag lämnade jag hennes lägenhet , tog trappan ner och ringde på nästa dörr :) 

Efter ett par timmar med skitsnack och nyttigt snack hos "K"  med dotter, hoppade vi in i bilen och for ner på stan för middag. Tillbaka i området fick jag lite "grönsaker" av "K" att pynta lyan med. Planterade om den största blomman och jagade sedan Zasso runt lyan i jakt på den lilla palmen som han lagt beslag på. Tycker att kattgräset borde räcka för honom att gnaga  på, men han smakar glatt på allt som som är grönt, så giftiga växter är numera förbjudna växter hos mig. 


Nu sitter jag i soffan och studerar teverutan med halvöppna ögonlock. Snart blir det att släcka lampan och kura under täcket. 

Av helena - 9 augusti 2011 12:45



Mitt favoritminne


Oj! Vilket svårt ämne…  Det finns för många av dessa favoriter :)





Men ett av de starkaste minnerna är när Totte flyttade hem till oss.

Totte var en svart Cockerspaniel på 3 år.

Enligt vad jag hört så skulle han avlivas när min farbror fick honom på en parkering. Min farbror kunde dock inte ta hand om Totte själv och frågade min pappa om han möjligen kunde ta hunden.

Min lycka var total när pappa kom hem en eftermiddag och den lilla hunden glatt skuttade ut från baksätet. Min önskan efter en egen hund hade gått i uppfyllelse!!

Under många år följde han mina spår och medan övriga familjen åkte på semester så var jag djurvakt åt både Totte och katterna. Totte var med på stranden under varma baddagar och han var med i skogen under hösten. S

Han satt stilla bredvid blåbärsriset och väntade på att jag skulle mata honom med blåbär…

Under många år var Totte min enda vän och jag sörjde hans död något otroligt…  

Jag gick på ”Emmorna” när Totte blev dålig och vi tvingade avliva honom.

Under närmare en månad låg jag hemma på soffan i mitt rum och sörjde.

Lärarna på ”Emmorna” menade att det bara var en hund och att det bara var att köpa en ny jycke…

Totte var som sagt inte bara en hund för mig. Han var den enda vän jag hade  under många år. Den enda som inte mobbade mig och den enda som såg mina tårar i huvudkudden på kvällarna…

Jag kommer alltid att sakna min lilla Totte och jag hoppas att jag aldrig glömmer minnet av honom!! 

Av helena - 8 augusti 2011 14:34

Har tagit en liten paus från skrivandet, för att vila handen en liten stund. 

Jag skriver inget mästerverk men dock en svår text.

Jag skriver nämligen en fondansökan i hopp om att få de kronor som saknas till en cykel.

KIanske kan min bön få några hjärtan att smälta så jag åter kan rulla fram på en hoj med fungerande växlar och utan pyspunka :) 


Det jobbiga är att ansökan ska vara inne i dag.

Dax att sätta lite fart med andra ord :) 



 

Av helena - 8 augusti 2011 12:30

Min första kyss




Detta är något som är privat och som jag därför vägrar dela med någon    
 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards