TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 13 september 2011

Soffa = lyx?!

Av helena - 13 september 2011 17:21

Sitter och fnular på en överklagan.

Dessvärre låter jag känslorna styra och slutar jag inte med det i överklagan så lär jag av socialkontoret bli anmäld för mordhot, så därför skriver jag av mig här och nu :)


Läget är som så att jag hos socialkontoret ansökt om en soffa och fått avslag... Ärligttalat så hade jag väntat mig att få avslag, eftersom jag alltid får avslag vad jag än ansöker... om det inte är hyra. Hade jag inte uppfyllt deras krav om att söka jobb eller vara inne i ett program som leder till arbete så hade jag inte ens "fått" det av dem, men som läget är nu så har jag tak över huvudet i allafall.


Alltså. Jag har en soffa men är i behov av en ny/annan... Min nuvarande är ett arv från brorsan som skulle köra den till tippen. Eftersom jag var i behov av en soffa så tog jag den, överlycklig att slippa sitta på golvet och se på tv. 

Soffan var en grå modulsoffa i 5 sektioner där vissa av delarna saknade ett eller ett par ben. Benproblemet löstes genom att plocka av alla benen vilket gav en så låg soffa att mamma (och vissa vänner) sitter där de sitter när de väl satt sig i min soffa. Den är så låg att de helt enkelt inte kommer upp i från den :)

Kanske ska skriva att jag tror att soffan var grå... Den var nämligen så full av fläckar att jag är osäker på färgen och jag vill inte ens fundera på vad det är för fläckar, men med tanke på att han hade stort umgänge och endel fester så är det nog inte bara öl som spillts i soffan...  Inte ser den kul ut i allafall, men det fixade jag med ett lakan som kastades över och dolde fläckarna. Jobbigare var det att lösa problemet med moduler som delade sig när jag råkade somna i soffan. Efter vissa sovstunder vaknade jag med känslan att ligga i en väldigt obekvän hängmatta. Dvs soffan hade delat på sig och blivit ett gäng armstödslösa fåtöljer.

Såååå okul, men med lite spik så löste jag även det problemet...  

Jag spikade helt enkelt ihop alla modulerna till en enda  och fick en soffa som inte delade på sig.  

Jag och min soffa firade nyligen tre år som sambor och jag kan inte påstå att den ser bättre ut i dag än när vi träffades :)  

 Jag tycker personligen att min soffa är kanon att sova i, men det var innan den började knarra  och stoppningen började byta plats inne i sitsen. Att fjädrarna dessutom börjat gå i soffan, gör  ju inte att den blivit bekvämare direkt, tvärtom så gör den numer mer skada än nytta och jag känner mig som en överkörd och halvdöd 180-åring varje gång jag lämnar soffan. Det blir en massa "Aj" och "Oj" innan jag lyckats knäcka ryggen på plats.  

Med andra ord JAG ÄR I BEHOV AV EN NY SOFFA!!!  


Men att få soc att inse det samma, är inte lätt eftersom de tydligen anser att soffor är lyx...

För att citera avslaget jag fick: " Enligt socialstyrelsens riktlinjer bör socialnämnden ge ekonomiskt bistånd till den hemutrustning som behövs för att ett hem ska kunna fungera. Då en soffa inte anses ingå i skälig levnadsnivå avslås ansökan om ekonomiskt bistånd till en soffa."  


Då jag faktiskt inte tycker att en billig IKEA soffa är någon lyx utan snarare en självklar sak i ett hem, så håller jag på med en överklagan.

Jag menar, att för mig är soffan en viktig del i mitt sociala liv och den behövs för att mitt hem ska fungera. Det är på soffan jag sover när jag har syskonbarnen på besök och utan soffa så kan jag därför inte låna Elias och Jossan. Har frågat om de vill sova i badkaret och det vill de inte, men hädanefter så har de nog inget val, då de faktiskt är tillräckligt små för att få plats där i. 

Utan min soffa kan jag inte heller ha Hallstavännen på besök och övernattning, då hon alltid sover i den och även börjar snarka innan hon lagt huvudet på kudden. Jag kan inte ens ha  mina vänner på besök, då jag bara har 3 stolar vid köksbordet och därför bara kan erbjuda ståplats vid fika...  Jag tror dessutom att min mamma blir Superglad över att sitta på kuddar på golvet de gånger hon är på besök och envisas med att vilja se på tv...

Någongång under hösten ska dessutom "Sis" komma upp på ett efterlängtat besök från Eskilstuna (eller krokarna däromkring) men som det ser ut nu så skjuts det på framtiden, då verken hon eller jag är i skick att sova på madrass på golvet...


För mig är soffan en viktig möbel och jag tror inte att jag är ensam om att tycka det... Eller??   Det är kanske bara  jag som har en soffa i vardagsrummet??  Mitt hem fungerar inte utan en soffa, så enkelt är det! Och jag är så vidrigt förbenad över att jag tvingas överklaga för en sån pissig och självklar sak!!

I mina ögon är soffan lika viktig och nödvändig som ett matbord eller som en säng...


Nu ska jag sluta att muttra för mig själv och försöka få ihop en överklagansom inte innehåller hot eller tårar...




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards