TALLUGGLAN

Alla inlägg under oktober 2011

Av helena - 3 oktober 2011 18:10

Receptet är bara på ett ungefär, då jag sällan använder mått utan går på en höft...


Min version på

 TACOGRATÄNG


Ca 500g köttfärs 

1 påse tackokrydda + 1 dl vatten

ca 6 stora kokta kalla potatisar (skivad)

300 g majskorn

1 stor gullök  (skivad)

ostsås (kryddad med lite tacokrydda) 

S & P 


Bryn färsen och blanda ner tacokryddan och vattnet. 

Täck botten på en gratängform med ostsås och lägg ett lager med potatisskivorna, ett lager majs och lök. Över det brer du ut köttfärsröran, ringlar över lite av ostsåsen och därefter resten av löken och majsen. Högst upp läggs ytterligare ett lager potatis och ostsåsen ringlas över så all potatis täcks.

Strö eventuellt över lite ost


In i ugnen på 175 grader i 20 -30 minuter.

 









***************************






Min taco Innan mötet med ugnen! 

   Att få en gratäng som bara har ljusa ingredienser att se färgglad samt se god ut är omöjligt :) 

 






Av helena - 2 oktober 2011 18:55

I fredags var planen att jag skulle göra en Tacogratäng. Så blev det dock inte då jag insåg att jag glömt köpa ost...  In med allt till gratängen i skåpen igen och det blev istället en macka och Varma koppen.

Ett nytt försök till gratängen gjordes i lördags då jag for upp till affären för att köpa ost.

Kom hem med full kasse och insåg åter igen att jag köpt allt jag absolut inte behövde men osten var åter kvar i affären. Kvällens middag blev således varmkorv med bröd :) 


Kan helt enkelt konstatera, ingen Concerta ingen hjärna!


I dag gav jag mig åter på försöket att göra en tacogratäng och nu fanns även osten på bänken :)



 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards