TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Man kan om man vill...

Av helena - 27 december 2011 19:50

Det första som störde mig hände redan under intervjuven när jag berättade att jag gått in i väggen och inte var säker på att jag ännu orkade jobba  100%. Min blivande chef såg på mig och sa " Om man verkligen vill något så klarar man det". Den lilla meningen har stört mig sedan dess!  Felet är inte att jag inte kan utan att jag vill för mycket!!  Jag vill kunna utan att behöva fråga, jag vill vara starkar och lyfta mer än jag i själva verket klarar och jag svarar utan tvekan "ja" när jag innerst inne vet att jag borde sagt "nej"...

Men det var "duktiga flicka syndromet" som från böerjan fick mig inkörd i väggen, så kommentarer som "chefens" gör mig inte bara illa till mods utan även tveksam över mig själv och min förmåga. Tvivlen kommer och frågorna. 


I dag var det i allafall första dagen på jobbet och jag räknar timmarna till helgen! Glädjen, förväntan och längtan försvann ut genom dörren nästan samtidigt som jag kom in genom den...

Jag har verklligen haft bättre dagar och jag kan inte säga att jag ser fram mot morgondagen.

Om jag skulle berätta allt som gick fel och all panik, ångest, oro och förvirring som rusat genom mina tankar under dagen, så kommer jag aldrig härifrån. Men sammanfattningsvis så kände jag mig som en förvirrad praktikant som inte fått någonsomhelst info om NÅGOT! Och det vanligaste svaret på mina frågor under dagen har varit "Du lär dig bäst genom dina misstag"!!!    Öhhh... tack eller något.  

Visst kanske lärdomar lärs genom misstag, men vissa misstag går att undvika genom att ge ordentliga svar och anvisningar. Om inte annat så slipper man få den som frågar att känna sig som en totalt IQ-befriad idiot.

Det är min första dag, jag vet att jag inte kan och att det är därför jag går igenom en veckas introduktion.

Jag vet (eller kanske snarare hoppas) att det blir bättre men när redan första dagen är ett helvete så vill jag inte ens ta reda på hur resten av tiden kommer att bli... 


I morgon är det en ny dag och den startar redan kl 07.00 på jobbet. I morgon har jag med mig min egna mjölk till kaffet (tydligen ska man ha det, men den infon missades att delges mig) så i morgon kanske min mage klarar av fikat. I morgon har jag även oömma kläder med mig att arbeta i då min storlek inte fanns i de obligatoriska arbetskläderna och jag därför jobbat i mina finaste jeans (allt för att göra ett bra första intryck) och i morgon har jag med mig bra skor som jag kan byta till efter halva arbetsdagen då jobbarskorna är HELT fel för mina fötter...


Efter massa negativt så måste jag nästan avsluta med något positivt... okej, jag har ett jobb!!    

 
 
Helena

Helena

29 december 2011 20:19

Jobbigt när det blir så redan första dagen... Hoppas det går bättre på jobbet nu!

http://aragornsfru.blogg.se

 
Tallugglan  (Helena)

Tallugglan (Helena)

31 december 2011 18:54

Tack Helena! Det går bättre, men fortfarande känner jag mig som en korkmört! Jobbigast är när jag får olika direktiv och hur jag än gör så blir det liksom fel...

Men får jag väl in vanan så blir det nog bra... Håller tummarna att det blir så :)

http://tallugglan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards