TALLUGGLAN

Alla inlägg under augusti 2013

Av helena - 4 augusti 2013 14:43

Jag gillar små städer och havet, medan Sarah gillar båtar :) Så när jag föreslog att vi skulle åka till Östhammar och se målgången för Roslagsloppet, var hon inte sen med att haka på. 

Jag tror inte att de kunde blivit en bättre dag gällande vädret. Varmt och ytterst få moln på himlen. 

Hela hamnen var fyllt av marknadsstånd och tivoli, så det var massor av människor att sick sacka mellan innan vi hamnade på rätt klippa för att se båtarna braka förbi.    

   

Vid 18 -tiden var vi tillbaka i Norrtälje igen och efter ett snabbt besök på Ö&B så somnade jag på soffan. 

Av helena - 3 augusti 2013 15:00

Dag 8, Motion tidigare i livet


Motion har i mina ögon aldrig varit kul, utan bara ett nödvändigt ont. Eller snarare, något som jag för det mesta slapp utföra och således aldrig fann någon sport som var mer intressant än någon annan.

Kan så här med facit i hand inse att jag kommit alldeles för lätt undan pluggets idrottstimmar. Man kan väll säga att om jag inte ville vara med så slapp jag, eller skickades ut på promenad.


Under grundskolan så finns det väll bara ett par tillfällen där jag tvingades vara med och det var på friluftsdagarna, mardrömsdagarna som gav mig riktig magvärk och som jag hatade. Speciellt de som var på vintern och skidor var inblandade. vårens och höstens friluftsdagar stod jag ut med eftersom det alltid behövdes någon frivillig som tog tid på de som sprang eller mätte hur långt trestegshopparna skuttade...
Men friluftsdagarna som inföll när snön låg på marken var för mig skräckdagar.
Med skidor på fötterna förvandlades jag till Bambi på hal is och redan i första nedförsbacke hamnade jag i snöhögen vid sidan av spåret. Jag var alltid sist ut från skolgården och då även lärarna var långt före mig så var jag alltid ensam och utan någon som kunde hjälpa mig upp när jag föll. Jag kunde inte svänga, eller stoppa och hade inte ens balans för att stå på skidorna och varje skidtur slutade alltid på samma sätt.

Jag kom tillslut fram till målet, långt efter alla andra och fick min välförtjänade grillkorv, men alltid gåendes. Skidorna var vackert placerade (eller snarare slängda av irritation) i en snöhög någonstans längstmed spåret och om mamma ville ha tillbaka dem, så fick hon själv hämta dem med bilen, för jag vägrade sätta dem på fötterna igen den dagen...


Av helena - 3 augusti 2013 10:22

Tvättstugan i kl 8. I m nyckeln i låset och där satt den sedan!! Som tur m låset i upplåst läge, så jag kom in i stugan och kunde kasta in tvätten. Efter att ha dragit och vickat nyckeln i närmare 20 min var jag beredd att haka av dörren o ta den med mig.
Ringde jouren som raskt var på plats och hela låset skruvades isär.
Ogillar skarpt när inget blir som jag vill och jag hade velat ha mindre stress denna lördagsmorgon.

Av helena - 2 augusti 2013 17:57

Som en nyckelpiga på rygg, ligger jag i soffan o orkar inget annat än att studera taket...

Av helena - 2 augusti 2013 16:00

Dag 7, Mitt förhållande till godis/snacks


Jag har alltid varit en godisråtta och framförallt så är det choklad som är min drog. En bit marabou eller dubbelnougat och lyckan är gjord :)
Hur ofta jag än försöker så faller jag ändå tillslut tillbaka in i det beroendet och jag vet inte hur jag ska göra för att skippa sockret.
Under ca ett halvår som studerande på Väddö folkhögskola, så var jag godisfri och bytte ut snasket mot frukt.

Det funkade superbra tills jag skulle ha en myskväll framför melodifestivalen och köpte lösgodis. Ett par bitar räckte för att få mig fast igen.


Jag vet ju att även detta godisbehov är ett sätt för mig att döva känslor och även som en belöning.
Jag mår dåligt och behöver choklad för att må bra, men vet att jag inte ska äta och blir än mer deppig och bedövar med mer choklad... En nedåtgående spiral som är så svår att snurra sig ur.


Även om jag numera, efter operationen inte längre äter en 200 g Marabou choklad, så finns det alltid godis hemma om jag skulle "behöva". Enda skillnaden från innan, är att godiset räcker längre... Men fortfarande är det inte bra och jag vet att jag direkt efter op helt borde ha brutit ovanan, men somsagt så är det vidrigt svårt.

Har så många ovanor som jag behöver få bort och godiset är en av de som jag verkligen borde kämpa med.

 

Av helena - 1 augusti 2013 17:20

Det blev ytterligare 2 hål i örat under eftermiddagen. En rosa och en blå pärla, samsas nu med den lilla vita i höger öra :-)
Men nu dröjer det nog till nästa håltagning.

Av helena - 1 augusti 2013 17:15

Dag 6: Mitt förhållande till mat


Jag tror att jag alltid varit glad i mat och har väll alltid ätit det mesta. Det är bara under de senaste åren som jag blivit mer "kräsen" och inte slukar allt.
Jag kan till exempel inte äta "Flygande Jacob", magen vänder sig vid bara lukten av den rätten och samma sak vid vissa kötträtter... Det funkar bara inte :)


Jag tror inte att det är maten i sig som är mitt problem utan snarare att jag aldrig riktigt känt mättnad...

Jag har kunnat äta till tallriken är "renslickad" och därefter fylla på med ytterligare en portion.

Jag har dock alltid varit lugn på middagar, ätit lugnt och tvingat mig till att hålla mig vid en portion. Om inte värdfolket tagit ytterligare en omgång, då har även jag tagit mer. Men annars så är det bara hemma som jag ätit tills det känts som om jag ska spricka, vilat ett tag och sedan åter börjat dra i skåpsluckorna i jakt på något att stoppa i käften. Kanske ett sätt att söka tröst, av orolighet, rastlöshet eller kanske som bestraffning...


Som liten när jag bodde hemma och hela familjen var samlad, så serverades det alltid riktig mat. Grytor med riktig grädde och kött stekt i riktigt och rikligt med smör. Ganska ofta efter middagarna så var det även efterrätter eller senare på kvällen något gott att äta framför teven. Som tex bakelser gjord på sockerkaka och fyllda med sylt...


Jag vet inte om jag gillar att laga mat, vilket är underligt eftersom jag pluggade till kock, även om en sjukskrivning hindrade mig från att bli färdig kock så måste jag ju någon gång gillat att laga smarriga rätter.
I perrioder så är det kul att leka med råvaror och de flesta gånger blir det över förväntan, men ganska ofta så blir det färdiga rätter ifrån affären som jag bara värmer i micron. Något som är fullt av tomma kalorier, går snabbt att värma, gärna även något som är billigt och som räcker länge :)
De gånger som jag faktiskt ställer mig och lagar mat från grunden så blir det verkligen storkok. När jag väl gör Chili concarne så blir det närmare 4-5 liter åt gången och sedan så lever jag på det under ett par veckor, helt klart en av de rätter som jag aldrig kan tröttna på :)

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards