TALLUGGLAN

Alla inlägg under september 2013

Av helena - 10 september 2013 19:01

Metaforen för dagen = En karta där väderstrecken inte är utsatt...
Jag är vilsen och har varit vilsen en längre tid! Jag vet inte vem jag är eller vart jag är på väg.
Jag vet vem jag var INNAN operationen, eftersom jag haft 36 år att vänja mig vid att vara jag. Men nu efter... För varje kilo som försvinner så förändras även hjärnan och tankarna.
Jag måste försöka finna mig själv, samtidigt som min omgivning inte ger den trygghet som jag behöver. Måste ta reda på vem Maxe verkligen är, försöka hitta den tjej som under hela livet varit dold eller snarare gömt sig under allt fettet. Det är tufft och det kommer att bli än tuffare. Det kommer finnas folk som inte gillar den förändringen och som kommer att försöka trycka tillbaka mig till den jag var före operationen.
I samma takt som jag har krymt har jag även vuxit. Förut var det min kropp som tog plats, nu är det jag som inte är lika rädd för att ta plats. Förut var jag den som lät andra föra min talan och hoppades att någon skulle höra mina tysta ord. Även om jag ännu inte vill vara den som leder demonstrationen så är jag inte lika rädd för att vara en av de som går först...


Fick för några timmar sedan bekräftat att mina tankar inte var onormala och att jag faktiskt är starkare än jag tror... om än en aning förvirrad.
Men efter att ha berättat hur mitt liv ser ut för stunden, med både yttre och inre påverkan så ansåg kuratorn att inte ens "normala" människor skulle förblivit friska speciellt länge i min "värld" och det är ju skönt att höra.
Hon menade att jag trots "käppar i hjulet" fortfarande sköter mina matvanor, min motion och jag går fortfarande ner i vikt... Så trots allt så har jag inte gett upp, kastat mig på rygg och spelat död. Dessutom påpekade hon att jag varit stark nog att kalla på hjälp (kuratorer, dietister och sjukgymnaster) innan jag gett upp och slutat kämpa.


Samtidigt som det är spännande att upptäcka vem som döljer sig under fettet, så är det skrämmande eftersom jag aldrig upplevt denna förvandling förut och inte kan förbereda mig på vad/vem jag ska finna.


Jag sitter med ett garnnystan framför mig med många ändar. Jag har nu kommit till den punkt där jag ska besluta vilken garnände som jag ska börja dra i.
Att dra i alla lösa trådar samtidigt kommer bara att göra nystanet trassligt, utan jag ska ta en garnände i taget...
Fatta ett beslut i taget och hoppas att jag fattar dem i rätt ordning så det inte blir alltför många knutar att reda ut.
Hellst skulle jag ta ut ett par semester veckor, varva ner och bara fundera över hur jag vill ha det i framtiden.
För att läsa mellan raderna och tolka det hon inte sa, så kommer jag att gå under om jag fortsätter som jag gör...

Av helena - 7 september 2013 21:00

Dag 23- Det här är jag bra på

 

Jag är super bra på att må dåligt och se det negativa i livet, är även bäst på att skjuta fram allt till morgondagen ;) Men jag försöker att ändra mitt beteende och se det possitiva i det som jag har och det som jag gör. Men för att vara ärlig så är jag bra på att vara en liten arbetsmyra. Jag jobbar och sliter och försöker alltid att göra mitt bästa i alla situationer och det är självklart på både gott och ont.
Jag är även en väldigt bra lyssnare :) Eftersom jag inte är den som gillar att synas och höras, så hamnar jag alltid i ett hörn och lyssnar när alla pratar.
Jag försöker även att hålla alla mina löften jag ger andra och ogillar att bryta ord och löften. Dubbelbokar min tid händer ofta och har ständigt dåligt samvete över att behöva göra någon besviken genom att avboka och bryta ord vad jag lovat.
Jag försöker att ställa upp för mina vänner och hjälpa dem när jag har den möjligheten. 


Av helena - 7 september 2013 18:10

Middagen avklarad och jag njuter "efterrätt". Vin och kex m laxost :-)

Av helena - 7 september 2013 18:09

Middagen avklarad och jag njuter "efterrätt". Vin och kex m laxost :-)

[Bild]

Av helena - 6 september 2013 20:40

 


Gata upp och gata ner i närmare 6 timmar :)  
Det blev en tur genom Haga, ett par parker och självklart även ett par klädesaffärer mitt i centrum.
Nordstan hamnade jag också i och strosade runt utan stress eller speciella mål. 

Min virrighet brukar ju inte direkt ta mig dit jag ska, utan jag hamnar alltid på fel ställe (hur jag än gör), så jag gissar att det var bristen på mål och klocklösheten som gjorde att jag inte knatade bort mig någongång (kors i taket!) och även rätt buss tillbaka till Lindevingarnas pensionat, hittade jag efter en stunds letande.  

 

Kan säga att det var skönt att bara traska runt och titta på en stad som blir vackrare för varje gång jag ser den! 

Av helena - 6 september 2013 19:49

 


Maxes Broccoligratäng
Jag använder aldrig mått, utan tar allt på en höft och tills det känns lagom.
Måtten är därför på ett ungefär eftersom jag inte kollade mängden :) 


Potatis (Kokt och skivad) ca 5 stora potatisar
Broccoli ( bruten i små buketter) ca 8 stora frysta buketter
Skinka/kassler (tärnad) ca 1 1/2 dl
Gullök (fin hackad) ca 1/2 dl
Ostsås (vanlig vitsås som jag blandade i lite gratängost för, skojsskull :) ) ca 3 dl

Varva ingredienserna med potatis i botten och avsluta med såsen överst som ett "lock".
Rädd att löken skulle ta över smaken, så strödde jag den bara över potatisens sista lager.


In i ugnen ca 175 grader i 45-50 minuter (tills den helt enkelt känns varm rakt igenom)

 

 




Av helena - 6 september 2013 11:15

Dag 22 - Vad jag saknar
Vad saknar jag?
Förutom att jag saknar en gymkompis som drar mig till gymmet så saknar jag inget speciellt.
Jag äter det jag vill, men i lagom liten mängd. Jag gör det jag har lust med, i lagom portioner och jag umgås med de som får mig att må bra...
Jag försöker att undvika att tänka på det jag saknar och i stället tänka på allt jag har...

Av helena - 5 september 2013 16:15

Dag 21- drömmar


Som sagt så är avslöjandet av drömmar och mål inget som jag gärna gör eftersom jag är orolig för att de inte ska slå in. Men en gammal dröm som jag haft är att att åka till Scottland.
Att se högländernas vildhet och uppleva historian på nära håll är något som jag gärna vill göra en dag, alla som läst "Diana Gabaldon" vet vad jag pratar om, när jag säger att miljön och historien är förtrollad :D  
Att höra en riktig skotte prata är ju dessutom bara så underbart.

Men eftersom detta är en månad som ska handla om vikt så måste jag väll även berätta någon sådan "vikt-ig" dröm. :)
Mitt nästa delmål är att förlora ytterliga 10 kilo, så drömmen är väll att se vågen stanna på den viktiga siffran som är 73 kg, och om allt fortsätter att gå åt rätt håll lika bra som det går nu så kommer det målet vara nått inom en snar framtid... (Håller tummarna för det i allafall :) )

 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards