TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Reflektion vecka 2

Av helena - 10 november 2013 21:43


Jag har nu kommit in i vecka nr 2 och vågen går bättre och bättre. Kommit in i vanan att väga allt och jag har inte missat något. Okej, jag har inte gått med vågen i ryggsäcken så Tacon hos Sara var svår att kolla vikten på och lika så Lasagnen jag fick på jobbet, men i övrigt har jag varit riktigt flitig med pennan och vågen.

Första veckan med "matdagboken" åt jag som jag brukar och den enda egentliga skillnadenfrån tidigare var att jag vägde allt och höll koll på antal.
Mer godis gick ner utan att jag riktigt var medveten om hur mycket jag verkligen tryckte i mig, vilket blev ett litet uppvaknande.

Denna vecka har jag verkligen försökt att tänka och visst blev det en ORDENTLIG skillnad i mängd, antal men framförallt VAD jag ätit.
Kan väll även erkänna att det finns saker att förbättra innan det blir perfekt, men ett steg i taget :) (eller snarare, vem vill vara perfekt?? :) )

 

Om jag tyckte att 23 koppar kaffe var mycket under en vecka hemma från jobbet så var det inget mot denna vecka PÅ jobbet, då jag lyckats hälla i mig 31 koppar (kaffe tunna eller vad?!) under denna vecka...
Det kommer snart att rinna kaffe istället för blod i kroppen om jag inte skärper mig :)


Den riktigt stora förbättringen är allt det söta!
Inget lösgodis, ingen Kexchoklad och ingen vaniljglass med krossad choklad. En liten "Gustavadolfsbakelse" och en mini bit "Karlspaderlängd" i dag för att fira far på dagen blev det, men i vanliga fall så hade jag köpt en längd själv och troligen även njutit av den under några dagar...
Pepparkaksburken har nästan fått vara ifred men inte helt. Men från 49 kakor till 7 små hjärtan är en stor förbättring i min lilla värld :)

Jag har försökt att göra medvetna val och det funkar väll relativt bra. Tänkt på vad jag ätit och vad jag faktiskt inte velat ha (trots att det skulle vara såååå gott). 
Jag kan gå förbi kanelbullarna i café utan att dregla och sucka av längtan. Har även kunnat gå förbi godisavdelningen utan att komma ut från affären med massor av godis.


Visst. Jag sticker inte under stolen med att jag är långt ifrån chokladbefriad  och sockerråtta kommer jag alltid att vara, men denna vecka har jag valt choklad som låter nyttigare, istället för att bara ta det som jag hittar.
Fortfarande finns det Kexchoklad i skåpet, men jag hittade "Corny big" med kokos smak i en affär och eftersom den har mer än bara choklad i sig (nötter, lite puffar och kokos) så känns den nyttigare (och även sååå mycket godare) än kexchoklad. Men som alltid så kanske det är hjärnan som spelar mig små spratt, men en sån liten 50 grammare funkar om jag vill ha något sött framför filmen på kvällen...

 

Bara för skojsskull så gjorde jag en liten jämförelse på favoritchokladen i lyan och i min lilla värld så verkar ju Corny Big vara det bättre allternativet OM jag nu trots allt behöver en liten choklad...
Men fortfarande så är jag så osäker på vad det är jag ska gå efter. Är det bara kalorierna jag ska kolla på eller är det fettet som är viktigast eler kanske är det proteinet...
Förvirringen är såååå stor och osäkerheten är än större. Men jag väljer i allafall inte Marabou mjölkchoklad och all choklad är ju nyttigare än den, så hur fel kan jag egentligen ha? :D
Men gärna kommentarer från er som kan kost!

Tänker jag rätt att OM jag ska äta choklad så är "Corny Big" det MINST DÅLIGA valet?


 


Corny Big
Kcal 471/ per 100 g                   
protein 3,8 g
kolhydrater 59,0 g
Fett 23,8
Kex choklad
Kcal 510/ per 100g             
protein 10 g
Kolhydrater 59 g
Fett 25 g

 

Marabou Premium 70%

(Cocoa sea salt pecan)
Kcal 560/ per 100 g
Protein 6,9 g
Kolhydrater 33,5
Fett 41,5 g



Mer vatten måste in i mitt liv och även grönsakerna måste hitta till tallriken. MEN jag tror att jag denna vecka lyckats med något som jag inte klarat sedan Väddöfolkhögskola. Jag har ätit både frukost, lunch OCH middag. jag har inte ersatt något av målen med macka och kaffe, vilket är ett stort kors i taket.


Nu startar vecka nummer tre!

 
 
Ingen bild

Susanne Falk

11 november 2013 11:46

Kämpa på!
Rom bygdes inte på en dag och en livsförändring gör man inte på en vecka heller....sånt tar tid.....
Står väl oxå i ett vägskäl när det gäller gallan....även när den väl är borta så är inte alla problemen borta i och med det utan det blir att vara försiktig med fettet och portionerna även sen....sen hur mkt man klarar av verkar vara från person till person..,,så det blir att testa sig fram..
Kämpa på, ge inte upp, du är jätte duktig :-D

 
Tallugglan

Tallugglan

11 november 2013 15:50

Tack Sussie! Jag kämpar på med ett steg i taget och någon dag kanske jag är nöjd :) Eller så hittar jag nya mål och blir aldrig nöjd :D

Gallproblem är inte kul! Själv blev jag av med den för många år sedan och det är jag glad för, för den smärtan vid anfallen är jag glad att slippa! Hoppas allt går att äta sedan (håller tummarna), vet att många inte kan äta äpplen och/eller ägg, men åter kommer jag lätt undan och har inte ett enda problem.
Ät lugnt :)

http://tallugglan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Susanne Falk

11 november 2013 16:14

Hoppas oxå att alla problem försvinner på stört i och med op.
Men som sagt det blir att testa lugnt och stilla....
Tills dess blir det 100% säker mat/stoppa i munnen.
Men har redan gått ner över 3 kg sen jag skrevs ut fr sjukhuset.....undra vad vågen står på operationsdatumet?

 
Tallugglan

Tallugglan

11 november 2013 16:31

Du kommer kanske att kunna väga dig på en liten köksvåg på operationsdagen :)

http://tallugglan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Susanne Falk

12 november 2013 07:29

Hahaha, näääää det hoppas jag verkligen inte.....visst har jag ett vikt mål men målet va tänkt att nås i vår.....inte i början av Dec.....får bli många mellanmål i så fall ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards