TALLUGGLAN

Alla inlägg under januari 2014

Av helena - 17 januari 2014 18:29

Knatade genom snöyran till "möbeldocktorn" för en liten fika och hästsnack.
Blev en tur genom kyrkogården också, innan jag knatade hemåt.

Av helena - 17 januari 2014 09:16

Planen var detta veckoslut att åka till Kalmar och fira lillebror nu blivit lärare. Men vädret och vägarna gjorde att planerna ändrades och det blev två lediga dagar på hemmaplanen istället.  
Två dagar av slapp och bara vara... Kan vara skönt det med :) 
Kan ju inte säga att året börjat speciellt stressigt. Ännu har jag inte haft en enda hel arbetsvecka, men det ändras efter helgen och sovmornarna mitt i veckan lär dröja ända till påsken. 

I går blev det en förmiddagspromenad genom stan. Inte ofta som jag ser Norrtälje i dagsljus och det var lite "spännande". Massor av bilar som rullade, folk som gick där jag skulle gå och såååå många barnvagnar. Ganska snabbt insåg jag varför jag valt att gå mina promenader på kvällarna, när stan är tom.

Det blev bara ett par kilometer och ganska många bilder, innan jag återvände till lyans lugn och lunchen. 
Efter lunch hade snöandet avtagit och jag drog med Karin ut på fika på Färsna gård.
Jag har inte fikat där på närmare ett år (sedan min sjukskrivning för att vara exakt) och vägen dit har förändrats. Hus har pluppat upp på de tidigare ängarna och där stigarna gick kör nu bilar... 

Jag gillar inte den förändringen utan tycker om Färsnas lantliga miljö som den varit.
Men det lär inte dröja länge förrän Färsnas ladugårdar och stall bara är minnen och stan tagit över naturen totalt. 

Det blev i allafall en härlig eftermiddag med "skitsnack" och sockerkaka med "Lemoncurd".
Tack Karin för sällskapet! 


Café Tupplidret från utsidan.
Väl värt ett besök, då lugnet fortfarande råder och allt är hembakat!  

 

Utsikten från cafébordet...
 

Var länge sedan jag såg en havekärve till fåglarna, men här lever de kvar...  

Färsnas stora huvudbyggnad, smälter in i det vita.     
på vägen hem började solen dala och det blev en vacker solnedgång...

Fortfarande finns det vissa områden som inte är bostäder...

     

Av helena - 16 januari 2014 12:14

Inte så ofta som jag hinner se hur staden ser ut i ljuset. Det har blivit promenader i skymmningen den senaste tiden, men i dag har jag semester och kunde knata ut i "rätt" tid.

Många bilar som rullade, barnvagnar som tog upp hela trottoarerna och människor... MASSOR av människor!! 
Jag tror jag håller mig till promenader i mörkret då jag kan gå runt och spöka i eget sällskap utan risk att bli överkörd :) 



     En stilla bit av ån...  
Här spelades "Kalle Blomkvist" in 1996 med Claes Malmberg som konstapel Björk.   Två av mina favorithus I Norrtälje.     

Av helena - 14 januari 2014 19:10

Promenad och som vanligt ett par bilder :-)

Blev dock inte riktigt som önskat och det vackra trädet försvann i "dimman" :-)

Jag vill bara poängtera att det INTE är cigarettrök, utan ånga från mina händer!

Av helena - 12 januari 2014 20:11

Jag skulle bara ta en kort promenad på max halvtimmen... 

Var "tvungen" att se hur det såg ut vid Lommaren, med snö på träden

    

Stigen på Södrabergen vid Pytagoras var snorhal, men ändå en vacker plats...

 

 

Tog även en sväng förbi ån och "café Oppis"...

   

 

Det som skulle bli en kort promenad, blev istället årets längsta  :)  

Av helena - 12 januari 2014 09:51

Äter frukost m en Boris i knät och då ingår även bråk m hans svans som har en tendens att röra sig som en orm över koppar och filmjölk på på bordet :-)

Av helena - 10 januari 2014 22:03

En vanlig kväll i lyan...

"Snällt" sitter Boris bakom badrumsdörren och väntar på att sticka fram nosen. Den inte ont anande Zasso flyger halvmetern upp i luften när Boris kikar fram och plötsligt är jakten igång. Zasso försvinner ner bakom min stora blomkruka så palmbladen flyger över golvet, medan Boris med flit missar krukan och istället smiter in bakom tv skåpet, där han lägger sig på pass, med blicken fäst på blomkrukan... 
Zasso är smartare än gamlingen och smyger runt skåpet från andra hållet så han kommer upp bakom Boris och ger Boris en smäll i baken med tassen. Med ett överraskat skrik försvinner Boris in under soffan medan Zasso hamnar på soffan och de följande minutrarna viftar han med tassen på allt som fvisar sig... Försiktigt och ljudlöst ålar  Boris fram från kortsidan, smyger över golvet som bara en liten grå kisse kan göra och är strax åter bakom toadörren, där han lugnt sätter sig i väntan på den andra kissen...

Av helena - 10 januari 2014 20:45

Skaffade appen "Runtastic" förra året för att ha lite koll på hur mycket jag gick. Trots att jag tyckte att jag gick mycket och långt på mina promenader så visade appen verkligheten och mina evighetspromenader var egentligen bara någon kilometer i en snigels hastighet :)  
Så även om appen kanske inte stämmer till 100%, så har den större koll än min hjärna :) Den håller koll på hur långt jag går, hur länge jag går och en liten karta  visar även vilka vägar jag knatar runt på. Helt underbar liten leksak :D 

Det roligaste är att den sparar all info så jag kan månad för månad gå in och se hur mycket jag gått varje månad... 

Som mest gick jag i april förra året då jag var ute och vandrade 14 gånger. Jag och mina skor lyckades ta oss nästan 7 mil (69,0 km för att vara exakt) och det är ganska många steg :)
Jag försöker slå dessa mil och jag har hittills i Januari lyckats gå 26,3 km på bara sex "pass". Så jag är en bit på väg. 
Undrar om mina promenader under året kan ta mig ner till Paris?  
Den som lever få se och under tiden njuter jag av vackra Norrtälje och dess omgivningar  :D 

Min "Helvetesbacke" på Nordrona, som inte längre är så lång eller tung.


 

Naturskyddsområdet vid Vigelsjö med dess vackra ekar. Alltid lika härligt att gå igenom. 
 
I väntan på sommaren sover bänkarna vid Lommaren under ett vitt täcke...

 Övergivna ekor i snåren medan snön slår mot kameralinsen...
     



 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards