TALLUGGLAN

Alla inlägg under april 2014

Av helena - 4 april 2014 15:43

Att köpa kattmat är en djungel av vetskap och kunskap. Jag trodde att det bara var att gå till affären och köpa den mat som ser godast ut, men så lätt är det tydligen inte och med min lilla bokstavskombination så blir hela köpet självklart ett helt äventyr :)  Okej, att allt går åt skogen beror inte bara på min diagnos, men att ha den att skylla på´gör det hela lättare, än att bara medge att jag stundtals är EXTREMT blond :D 


Boris (Min vackra 14-åriga herre) har ju troligen njurproblem, men då hans envishet gör att blodprov inte kunde tas, så testar vi istället om han blir bättre med specialmat. Så i måndags var det dags att köpa hans foder. Jag rullad iväg till närmaste zooraffären för att se om de hade rätt mat, till rätt pris.
Det största problemet som jag märkt är att jag har 2 katter!!!  

Boris 14 år. Gammal kastrerad hanne, troligen njurproblem, envis som en gris och älskar mat med kycklingsmak...
Zasso 4 år.  Vuxen kastrerad hanne, frisk, envis som en gris och älskar mat med fisksmak... 

Min dröm vore ett foder som åär gjort för både gammla och vuxna katter, för både njursjuka och friska kastrerade hannar, i en smak som bägge katterna gillar och som INTE kostar mer än skjortan jag har på mig. När ett specialfoder 8 1 kg)kostar i närheten av vad min egen mat kostar under en veckas tid, då känns det inte kul att vara en fattig kattägare. 

Redan i affär nr 1, börjar min förvirring märkas. "Experten" i butiken börjar en föreläsning om skillnaden mellan foder och specialfoder. Att specialfoder var för sjuka katter och kunde vara LIVSFARLIGT för friska katter och speciellt om det var en så pass ung katt som jag hade. Men att det även berodde på PH värdet i kattens urin, vilket foder jag skulle välja. Om det var neutralt så skulle jag välja ett foder och om det hade ett högt PH värde så skulle jag välja ett annat foder, men att jag INTE kunde ge samma foder till bägge katterna, då åldersskillnaden var för stor mellan dem...
Men hur som haver så var det bara veterinären som ännu så länge sålde foder till min sjukling.

Det var med lätt snurrande hjärna som jag kastade mig på cykeln och rullade vidare till närmaste veterinär.
Sköterskan i kassan kunde inte svara på om Bris foder var farligt för lilla Zasso att äta och pga många patienter så fanns ingen veterinär tillgänglig som kunde svara på min fråga. sköterskan tyckte att jag skulle ringa till fodertillverkaren och prata med dem.
Jag valde dock att åter hoppa på cykeln och fara vidare till nästa veterinär för att få svar om mitt val i kattmatsdjungeln, skulle kunna döda min "bebis". (klockan var efter kontorstid och jag hade två hungriga pälsbollar hemma) 
Tankarna snurrar och jag stressade för att hinna innan veterinären stängde. För att vinna tid så hittade jag en genväg och plötsligt var jag på gator som jag aldrig tidigare sett... Snurrade runt i okända kvarter en bra stund innan jag hittade ett hus jag kände igen och kunde därifrån leta mig fram till rätt adress.
Sköterskan plockade fram rätt mat till min gamla kisse och förklarade att det INTE var farligt om bägge katterna åt samma foder, men att det skulle bli dubbelt så dyrt om bägge katterna levde på det...  
Och om då den ena inte behövde äta specialkost, så var det ju dumt att ge honom ett foder som kostade 3 - 4 ggr så  mycket som den vanliga kattmaten... Hennes förslag var att istället för att ge dem tillgång till mat dygnet runt så skulle jag utfodra dem 2 ggr/dag och ge dem i olika skålar på olika platser. Jag skulle tex kunna ge Zasso mat på köksbänken om den äldre hade problem att hoppa upp på den.  Det viktigaste var att INTE  låta Boris äta vanlig kattmat.


I teorin är det bra förslag i praktiken riskerar jag att bli ett gråhårigt nervvrak...

I fyra år har jag lärt Zasso att INTE vara på köksbänkar, matbord eller soffbord. Om jag plötsligt skulle ge honom mat på bänken, så skulle jag få en mycket förvirrad katt...

Och jag bor i en liten etta... så många andra ställen att ge katterna mat på än i köket är svårt. Att kasta ut den ena katten på balkongen, medan den andra äter och sedan kasta ut den mätta kissen medan balkongkatten äter sin mat känns inte bara hjärtlöst utan känns även som om det tar en massa tid som jag inte har... (Dessutom finns ju risken att jag glömmer någon av katterna på balkongen, vilket har hänt några gånger)
Så när jag kom hem den kvällen så provade jag det alternativ som troligen skulle passa mig bäst.  

Två olika foder i två olika skålar till två olika katter och därefter började cirkus Maxe...
"Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka"...
eller i mitt fall, "Man kan leda en katt till matskålen, men inte tvinga den att äta!!"
Boris ville inte alls ha sin specialmat som var i fisksmak , utan ville promt ha Zassos mat som smakade kyckling och fiskälskaren Zasso ville inte nöja sig med annan mat än Boris mat, jag tror att jag skiftade matskål närmare 15 ggr på mindre än fem minuter när katterna bytte plats med varandra. Och då de inte skulle kunna äta varandras mat så fyllde jag på med ett par bitar i taget i skålarna... Första kvällen var ett litet krig mellan kissarnas envishet och mitt tålamod. Att de dessutom inte är vana att äta all mat direkt, utan småäta när de känner hunger, så blev det en utdragen middag för kissar och för mig... Jag försökte hålla örnkoll på katter, kattmat, skålar och därtill även försöka göra min egen middag.  (Tjohoo vad bra det gick!! ) 

Jag skulle upp klockan 05, dagen efter. Men redan vid två på natten väcktes jag av en hungrig pansarvagn, som jamandes rörde sig över sängen och vägrade ge sig. Bara upp och ge Boris ytterligare ett par bitar i matskålen och vid ljudet av påsens prasslande så satt även en nyvaken Zasso bredvid den andra matskålen och en repris av middagen utspelade sig mitt i natten. Jag var lagom pigg när jag tillslut lyckades somna om, sova ett par timmar och sedan åter upp när klockan ringde för att utföra samma procedur igen, med mat, katter och skålar.

Jag kommer inte bara att bli ett gråhårigt nervvrak av detta utan även vara ett extremt trött nervvrak... Så jag gav upp efter ett dygn.
Men att hitta rätt foder till rätt katt och till rätt pris är verkligen inte lätt.
Och tipsen man får är så olika och alla har egna ideer om vad som är det rätta att man i slutenden inte vet om valet man gjort är det rätta...

Skiljer det verkligen så mycket i fodren eller är det bara märket som kostar eller är det kanske bara ett försäljningsknep för att få sälja det egna märket och tjäna pengar...

Jag vet inte och jag är för förvirrad för att ens orka engagera mig för stunden. Mina pälshögar mår bra och det är huvudsaken :)  

 
 




  
 

Av helena - 4 april 2014 14:57

Första veckan på praktiken har nu gått... eller snarare de första 4 dagarna är avklarade och jag har nu helgen på mig att samla kraft, ork samt fundera över livet och tillvaron :) 

I princip så har jag vaknat, cyklat till Roden, irrat omkring, kommit hem och somnat för att efter någon timme börja om igen...
Första dagen var ett virrvarr av namn att minnas, saker att göra och jag kände mig som en liten förvirrad påskkärring när jag ilade runt i köket, utan att ha en aning om vad "cheferna" menade.

Så slut i planeten när jag kom hem i tisdags att jag knappt visste vad jag hette, än mindre vad jag gjort för något under dagen.
Det jag vet är dock att timmarna flög fram och jag var bara stilla de korta stunder som det var raster och då satt jag på en stol och såg förvirrad ut :) 


 

Lite spännande att jag inte kände mig helt

främmande i kläderna.
Det enda som kändes underligt var att ha

huvudbonad, men resten av kläderna var självklara saker... 

Med mina problemfötter, 

räknade jag med att dagarna i 

arbetsskor skulle bli rena

mardrömmen.
Tunga, platta och med 

tåhätta...Men jag hade sååå

fel, och jag älskar dem! :D  

 

Det jag vet efter denna vecka är att maten är god, mina arbetskamrater trevliga och att socker behövs till eftermiddagsfikat för att orka. Eller något... :) 

Jag slutat direkt efter den sista pausen så fikat är väll snarare en liten socialträff för mig snarare än behovet att få energi att orka ta mig hemåt. I tisdags var det en vetelängd som serverades, i onsdags var det kakor med krossad choklad, i torsdags var det äkta turkiskt godis direkt från Turkiet (semester firare som bjöd på fikat, men jag provsmakade bara och njör sedan av en liten banan) och i dag blev det tårta...


Turkiskt godis med myyycket

socker.
 





Avslutade veckan med

en smarrig tårta  

  



Jag har en liten känsla av att jag måste bli hårdare och börja knapra mer frukt på fikat, annars finns risken att jag åter rullar fram som en liten kanonkula  :) 
Förvåningen under lunchen när jag hämtade mat i en liten skål och åt med en tesked gick snabbt över, när jag förklarade anledningen. Alla vet nu att jag gjort en GBP, vad det innebär och att jag även behöver en liten 5 minutare mellan fikat och lunchen för att klara mig från snurrighet. 
Varje lunch under veckan har annars varit på stor tallrik och även om jag försökt att hålla mig till min lilla portion, så har det varit för mycket mat som fått plats på fatet.
Jag har även hamnat i deras tempo, kastat i mig maten och sedan mått som en kråka en stund efter...
Så i dag blev det ändring :) Liten skål, lite ris, lite mera god gryta och en liten sked... 





:-)

Av helena - 2 april 2014 11:50

Känner mig som en påskkärring :-)

Av helena - 1 april 2014 19:54

Dagen gick oväntat snabbt och inte en stilla minut. 06.20 väntade jag utanför min nya arbetsplats och en stund därefter var kläder hittade och sedan var det full fart!
Trots att jag stod i princip var sekund under 6 timmar i sprillans nya skor, så blev det en promenad på eftermiddagen.

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards