TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 18 juli 2014

Ullared dag 1.

Av helena - 18 juli 2014 16:09

Strax efter 5 var vi hos syrran och efter en snabb kopp kaffe så hoppade vi in i Volvon och for söder ut. 
Jag trodde att jag skulle somna i bilen, eftersom jag bara sovit någon timme på natten, så förvåningen var stor när jag faktiskt höll mig vaken hela resan igenom, tvärs över landet. 

Det var inte många bilar ute, att ta sig genom Stockholm gick lätt och smidigt.
Hela resan gick lätt och systeryster körde hela vägen, men värken i mitt ben gjorde att jag vid varje stopp var stel som en pinne och det tog en stund innan jag kunde gå normalt. Men med piller i kroppen så gick det bra :)


Första stoppet längstmed motorvägen för en kaffepaus blev "Tintomaras plats" och var en liten avstickare från motorvägen. Ett litet rastställe där ett par husbilar stannat för natten och här fanns både bord och riktiga toaletter med dusch.
Efter en kaffe och mackor bar det av igen, vi ville fram till Ullared i tid att hinna mycket shopping
Alla var på gott humör, trots att regnet hängde i luften och det blåste kalla vindar. Perfekt bilväder med andra ord :) 









   

Ytterligare en liten bensträckare blev det  vid

en restaurang, där detta par välkomnade oss i 

hallen. Utsikten över Vätten var otrolig! 

 

Även en bit Svensk historia blev det längstmed vägen när vi åkte förbi denna ruin (som jag för stunden glömt namnet på...) 




 

När vi ändå åkte förbi Gränna... 

    
Det blev lite godis inhandlat och det var svårt att välja, bland allt det söta :) 
Gränna är verkligen en liten stad som jag kan tänka mig att besöka igen och då menar jag inte bara  i jakt på polkagrisar, utan bara för att ströva runt bland bygnaderna och njuta av Vätten! 

Gillar Rondellen utanför Gränna!! Lite annat mot våra underliga!  

     

Vid ytterligare en paus med pastasallad ute i skogen så hade vi sällskap. Jag har aldrig sett en husbil med husvagn och det såg ganska komiskt ut :) 
   
Denna paus var även enda gången  som jag under resan hamnade på bild :) 
 

Efter ganska många timmar i bilen så var vi framme i Ullared och det blev ca 6 timmars intensivt shoppande på Gekå innan vi hämtade nyckeln till vårt övernattningsställe.

Syrran hade genom lite slit hittat ett B&B strax bredvid shoppingstråket och eftersom vi varit ute i sista sekunden hade alla andra ställen haft fullt när vi bokade.
Vi hade fått ett rum i Annexet med 4 bäddar. Men att hitta till annexet visade sig vara lättare sagt än gjort.
Det skulle vara ett blått hus på gatan och trots att vi åkte fram och tillbaka så fanns inget blått hus...

 

Det enda blåa hus som jag hittade kändes en aning litet och blåsigt,

men det var det enda blåa huset på gatan... 


Ett samtal till ägaren/föreståndaren och vi hamnade tillslut vid rätt blåa hus. 

Övervåningen bestod av en uthyrningslägenhet och

på bottenvåningen fanns 2 sovrum, ett kök och ett litet badrum m dusch. 


 

Ett mysigt rum om man bara ska ha det för att sova på ett par timmar innan vidare äventyr. 
Det tog ett tag för mig att vänja mig vid långtradare och bilar som for förbi direkt utanför kåken. Och att min extrasäng var placerad under fönstret vid ytterväggen och granne med vägen, gjorde inte ljuden tystare direkt. Men efter en sömntablett så hörde jag varkan bilar eller mammas snarkingar.  
 

 
 
Helena

Helena

12 augusti 2014 22:49

Fina bilder! Ullared är alltid värt ett besök... :)

http://aragornsfru.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards