TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Året som gått

Av helena - 30 december 2014 19:23

Så är även detta året snart till enda och ett nytt år börjar sticka fram nästippen runt husknuten.

Det gör sig beredd att hoppa fram och hitta på hyss och ställa till överaskningar! Ibland vore det skönt att veta vad som skall komma, så man är beredd och vet hur man ska agera…

Men fortfarande är det bara 2014 och det är ett par timmar kvar innan vi kan och får skrika:

- Gott nytt år!

 

Året som svischat förbi har varit både bra och dåligt för egen del. Roliga möten, nya bekantskaper, bra och dåliga erfarenheter, en evinnerlig radda av pinsamheter, en gnutta sorg, massa jobb, lite natur och en drös av härliga bilder J

Något jag ska försöka att ändra på under året som kommer är stressen. Jag måste hitta den rätta ballansen där jag kan jobba. Där jag håller högt tempo, men inte så högt att jag stänger av. När jag börjar slarva, stressar mig slut, fräser åt allt och alla och minnet sviker så totalt att viktiga saker inte längre existerar, då har jag haft det för tufft och måste varva ner. Jag måste försöka att hitta den punkten som är bra för mig och skita i vad andra tänker. Jag måste acceptera att jag aldrig kommer att kunna hålla mina kollegors tempo, även om jag vill och försöker. Jag kommer aldrig att orka jobba 100% även om jag vill och försöker  och jag kommer i mina egna ögon aldrig att duga eller jobba tillräckligt bra… även om jag vill och försöker… 

 

       

 


Sammanfattning av året i 30 frågor


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Jag provade om min kropp och knopp skulle klara av den stressiga miljö som storkök är och jag pallade! Att komma tillbaka till det som förstörde för mig i det förflutna, var dessutom riktigt kul och jag saknar den miljön mer än jag trodde jag gjorde. Trots att jag stundtals känt mig som en hjärndöd apa, efter utbrändheten så finns viss kunskap kvar från utbildningen och det var skönt att få reda på.

2. Höll du några av dina nyårslöften? 
Eftersom jag aldrig ger några nyårslöften så fanns det inga att hålla.


3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Det har varit glest med bebisar i år i den närmaste kretsen, men ett par knoddar kommer att födas på andra sidan nyår.

4. Dog någon som stod dig nära?
Min farbror förlorade mot cancern nu i sommar och än mer hatar jag denna sjukdom efter det!

5. Hur kommer du att fira nyår?

I lugn och ro i lyan med sällskap av Linda som också skulle suttit själv. Det blir inget speciellt för kvällen, utan äta lite gott och vara trevligt avslappnad J


6. Är det något du saknat år 2014 som du vill ha år 2015?
En aningens mer pengar och lite mer stresstålighet, men det lär ju inte hända.

 7. Vad från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Jag vill nog försöka minnas och hålla kvar känslan när jag förstod att jag skulle slippa gå tillbaka till lokalvårdaryrket…

 8. Vad var din största framgång 2014?
Att jag visade vissa i min närhet att jag vägrar att låta mig sättas på. Att jag är tillräckligt stark för att klara det som jag vill och att jag kan om jag verkligen vill.


 9. Vad hoppas du kommer att ske under kommande år?

Att jag lär mig veta vart min egen gräns går och att jag har vänner runt mig som stoppklossar. Jag tror att jag behöver någon som säger till mig att sakta ner och ta det lugnt.
Men jag hoppas även att ekonomin tillåter att jag ser mer av Sverige…


10. Har du varit sjuk eller skadat dig? 

Förutom att jag voltade på cykeln och stukade handleden så fick jag för första gången någonsin urinvägsinfektion. Hamnade även på akuten med underliga symptom och med muskler som vägrade lyda mig. Var sjukskriven i närmare en månad och mådde för jäkligt!!

11. Bästa köpet? 
Bästa köpet måste ha varit mina badkläder :) 

12. Vad spenderade du mest pengar på?
I år spenderade jag mycket pengar på kläder!
Att kunna gå in i en affär och bara välja och vraka är en lycka. Att jag dessutom hamnade i Ullared och hamnade i shoppingparadiset var ju inte direkt billigt… Men värt vartenda öre!!


13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Axelklappningar och ryggdunkningar när jag övervunnit mina hinder och feedbacken när jag lyckats.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2014?
Sånger??  Jag minns inte ens om det kom någon ny musik i år!
 
15. Vad önskar du att du gjort mer?

Jag önskar att jag satt foten i golvet och stått på mig mera när jag varit med om orättvisor och när jag vetat att jag haft/gjort rätt.

 16. Vad önskar du att du gjort mindre? 
Önskar att känslan av egoism skulle försvinna. Att jag försöker att tänka på vad som får MIG att må bra, istället för vad andra vill, känner och önskar är inte alltid kul. Jag är mer eller mindre medveten om att vissa av mina beslut kanske sårar, men samtidigt så måste jag själv må bra… 


17.Något du önskar göra igen?
Jag hoppas att jag och Jessika ska få flera möjligheter att göra saker tillsammans. Dels att "Vårruset" blir en systerlig tradition, som vi gör tillsammans. Men även att julen inleds tillsammans med julkonsert. Kanske inte alltid i sällskap med Anders Ekborg :) Att vi varje december gemensamt väljer en julkonsert och har ett par timmar i varandras sällskap, vore en önskan.

 

18. Hur tillbringade du julen?

Julen tillbringades i Hässelby hos syster med familj. Alla var på plats utom äldsta brorsan med sambo. Det blev en lugn afton med god mat, trevliga samtal och massssor av paket till de minsta. 


19. Vilken händelse kommer du att minnas bäst från året?

Jag vet inte om det är något speciellt som får mig att minnas just 2014. Kanske när jag klev in genom dörren på Roden tillsammans med Petra och kände att jag kommit hem.
Att veta att det är kök som jag vill jobba med och inget annat.


20. Favoritprogram på TV? 
"Criminal minds", ”Allt för Sverige”, "Dicte" och "CSI".

21. Bästa boken du läste i år?

Fick två deckare av Elsie som jag sträckläste och jag hoppas det dyker upp flera delar av ”Simon Beckett”.

22. Musiken i år?
I år har det varit mycket Countryrock. Rescall Flatts och självklart Ekborg. 

23. Nya möten?
Var i Arboga när ”Arboga blåsorkester” hade jubileum och för första gången hörde jag en blåsorkester och jag kan väll säga att det inte riktigt var i min smak. Mötet med Arboga var dock trevligt och det är en småstad som jag skulle vilja besöka under en varmare årstid.

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Det jag önskade mig var et lugnt firande och det fick jag. Var den 6:e November nere på Tösses med tre nära vänner och fikade. Trevligt sällskap, skratt och gott fika… exakt vad jag önskade mig!  

25. Något du önskade dig men inte fick? 
En bil, fler bättre vänner och en säck med pengar…

26. Lärdomar från året som du tar med dig?

Finns alltid massor av lärdomar jag borde ta med mig, men tyvärr så har jag inte minne att minnas dem.  

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mitt år hade varit perfekt om alla papper varit klara och handskakningarna gjorda, så jag från nyår hade varit anställd på Köket.

Men inget är ännu klart, stenen är dock i rullning så om inget hinder dyker upp och sätter käppar i hjulet så kommer jag snart, väldigt snart att lämna Samhall och vara anställd hos Sandra!  (Jippie!!!)

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2014? 
Mognare och mer enkär :)


29. De bästa nya människorna du träffade?
Bästa??  Jag har stött på ett par trevliga människor och även ett par rötägg som det gäller att hålla kort. Insett att när jag väl började att prata med folket så innehöll  min port många trevliga personer.

30. Något särskilt som du ser fram mot 2015?
Att en viss person äntligen ska försvinna ur mitt liv och att allt går bra med anställningen.
Önskar även upptäcka mer av Sverige, höra mer härlig musik och att stressen kommer under kontroll.


            
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards