TALLUGGLAN

Alla inlägg under mars 2015

Av helena - 15 mars 2015 20:57

Skulle igenligen skrivit om veckan som gått och varför den varit bästa veckan på länge, men det får vänta till i morgon. Sovit på soffan större delen av dagen och orkar inte ens leta fram datorn och slå på den.
#blogg100

Av helena - 14 mars 2015 23:48

Från fotbollsspelare till discodans! :-)
Sedan ett par år tillbaka har min systerdotter dansat och nu har även tävlingsdansen kommit in i hennes liv. Det är kul att se henne utvecklas från nervös nybörjare med stora fjärillar i magen till lugn och säker (jag såg i allafall inte nervositeten om den fanns hos henne.)
Ska bli kul att följa denna underbara tjej framöver!!
#blogg100

Av helena - 13 mars 2015 19:31

Av erfarenhet vet jag att jag behöver planering och åter planering när jag åker någonstans. Jag bör helst vara på plats två timmar innan utsatt tid för att vara helt säker på att jag verkligen ÄR på plats i tid.

Mycket händer på vägen från det att jag bör gå ut genom dörren till dess att jag verkligen lämnar lyan och är på väg.
Så i går när jag skulle ner till Stockholm och Cirkus räknade jag ut att jag skulle ta en buss som gick SENAST 17 från Busstationen för att vara på plats ute på Djurgården 19.30 Vi snackar om en resa som enligt "Sl.se" skulle ta ca  1 1/2 timme och som säkert för normala människor med full koll verkligen tar 90 minuter, men nu snackar vi om en virrpanna med ADD och som ofta går runt med huvudet under armen.

Inget blir liksom som planerat och inte ens med GPS i handen lyckas jag komma rätt...  
men vi tar det från början och starten för alla misstag :) 


Slutade alltså vid 15.30 och hade således  ca 1 1/2 timme på mig för att äta middag,hoppa i kläder och hinna vara på stationen vid 17-tiden.  Tyvärr så hittade jag en roman och började läsa över middagen och då sprack planen! När klockan var 16.54 (typ) upptäckte jag att tiden rusat och jag fick plötsligt väldigt bråttom och inte en chans att jag skulle hinna med min planerade buss. Hoppar i skorna, lite parfym bakom öronen, en banan i väskan och ut genom dörren. Halvvägs till bussen inser jag att jag borde pumpat däcken på cykeln, men det går inte att hinnas med just då utan bussen är det viktiga målet. Rusar in på Pressbyrån för att ladda färdkortet och då går min 17.15 buss. Blir stående i 15 minuter i väntan på nästa buss och inser att jag kommer kanske att hinna i tid till musikalen om allt går som planerat, resten av vägen.
Hade kvällen innan kollat på färdväg och tider så jag hade det under full kontroll när jag klev av vid Danderyd, lite senare än jag ville. Jag skulle därefter byta vid T-centralen till spårvagn 7 och fortsätta färden till Cirkus. Jag meddelade Maria att jag var på väg och frågade samtidigt var 7:ans spårvagn gick någonstans och fick en bra beskrivning till hållplatsen sedan strulade det till sig och jag hamnade fel. Med GPS, en karta OCH Marias beskrivning så hamnade jag inte på spårvagnen utan på en BUSS!!!  En station senare insåg jag att jag satt på fel färdmedel och klev av. Meddelade Maria att jag kommit lite på avvägar och fick den förvånade frågan "Hur hamnade du i Kungsträdgården??" tillbaka.    En fråga som jag inte riktigt hade något svar på...  Det liksom bara hände!
Efter lite panikartad stress så hittade jag rätt hållplats, klev på rätt spårvagn och lyckades även kliva av vid rätt station. Jag såg helt enkelt några finklädda damer på spårvagnen som högt och ljudligt pratade om "Livet är en schlager"  så jag beslöt mig för att följde efter dem, annars hade jag kunnat hamna lite mer på avvägar :)
En kvart innan föreställningen var jag slutligen trött, stressad och en aning uppe i varv, på samma plats som mitt sällskap och kvällen kunde börja!

Det är helt klart så att jag inte kan åka från punkt A till punkt B, utan att först hamna på Z och därefter ett par varv runt P innan jag slutligen åter är på rätt väg.

Jag börjar lära mig hur jag funkar, men det är lättare sagt än gjort att undvika mina små genvägar.   

#Blogg100
  

Av helena - 12 mars 2015 23:54

Har suttit ett par timnar på Cirkus och sett "Livet är en Schlager". Vilka röster och vilka dansare! Jag är väll en av de få som inte sett filmen och bara haft en litet hum om handlingen, men denna älskade jag!! :-) Sjöholm har vuxit i mina ögon som sångerska och Jöback är alltid underbar vad han än gör!
Framförallt är texterna något som fastnade och Katharina Ewerlöv (tror jag hon stavar) i rollen som Samhallschef!! Helt underbar och stor (tyvärr) igenkänningsfaktor från min egen tid där!!
Gå och se den, om du ännu inte gjort det!

#blogg100

Av helena - 11 mars 2015 22:19

Fullt ös, medvetslös! :-)

Denna vecka har gått i positivitetens tecken (mer om det framöver) och även dagen har gett ett stort leende.:-)
I morgon är det full fart och även en gnutta stress som gäller, så nu blir det sängen så jag är pigg i morgon.

#blogg100

Av helena - 10 mars 2015 19:20

Tar korgen och kikar förstrulet runt mig och hasar långsamt in genom "grinden". 
Tittar intresserat på allt på hyllorna jag passerar och aldrig har ett paket kallsonger varit så intressant, men i själva verket håller jag noga koll.

Smyger genom gången, spejar  åt höger och vänster innan jag snabbt ilar över den stora öppna ytan in i nästa gång. Hör ljudet av klackar mot stengolvet och stegen närmar sig mig i högte tempo. Snabbt tar jag upp närmaste burk... raklödder och  verkar djupt försjunken i texten medan stegen passerar och försvinner utan att sakta ner.
Lättat kan jag fortsätta min inhandling med ögon och öron på skaft. Smyger runt mellan hyllorna i jakt på mina varor, samtidigt som jag är fullt medveten om vilka som är i närheten.  

Stelnar till och snabbt som en vessla slinker jag in mellan hyllplanen och stirrar med tankfull min på en rulle "Brunabönor", när den rosa jackan passerar mig.

Nära stryker den och jag hoppas att jag inte ser allt för vilsen ut när polotröjan täcker näsan, solbrillorna skymmer mina ögon och jackhuvan är nedragen till nästippen (ute skiner solen och det är många +grader).  

Smyger runt i ytterligare en halvtimme mellan hyllorna, genom gångarna och smusslar ner mina inköp i korgen på armen, samtidigt som jag spejar åt alla hållen.
Drar en djup suck av lättnad när jag kommer fram till kassan och betalar. Är nästan ute genom dörren när ett glatt:

"-Nej men hej, Helena!!, Det var inte i går..." Når mina öron och jag stelnar till och vänder mig långsamt om.

Den Rosa jackan kommer leende emot mig och jag försöker se överraskad ut över att möta henne, just här och just då...


Tänk så mycket jag hade tjänat på att direkt när jag sett personen jag inte ville träffa, bara hade gått fram och sagt "hej". Pratat lite om vädret och om gemensamma vänner och sedan gått därifrån som vanliga människor troligen hade gjort. Men i stället smyger jag runt i affären likt en inbrottstjuv från Sibirien lidandes av socialfobi. :)  
Ibland undrar jag om jag någonsin kommer att bli normal?
Men jag roar i allafall mina vänner och det är ju alltid något :D   


#blogg100 


 

Av helena - 9 mars 2015 22:34

En bild säger mer än tusen ord...

Så här är det att ha ADD!
Käften är ofta snäppet snabbare än hjärnan och jag överaskar ständigt mig själv (och andra) med det jag säger :-)

#blogg100

Av helena - 8 mars 2015 21:02

Det blev inte en lugn dag hemma som planerat. Istället blev det träff m bror om mys m syskonbarn

Blev även en sväng på stan och bokhandel :-)

#blogg100

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards