TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2015

Edinburgh dag 1!

Av helena - 25 augusti 2015 00:18

Äntligen!!

Efter att ha sett filmer som "Highlander" och läst böckerna av "Diana Gabaldon" så har drömmen varit att se Skottland. Främst har det varit en längtan att se högländernas vilda natur och skönhet men att besöka Edinburgh är en bra start för att lära känna landet och folket. Så efter månaders av mer eller mindre planering så var vi äntligen på plats i huvudstaden. Flygresan dit är en annan histria så jag koncentrerar mig på staden för stunden :) 

Att vi klev av vid fel hållplats från flygplatsen gjorde att vi fick en liten ofrivillig promenad på några kilometer genom stan till hotellet "Edinburgh city hotel" som låg på Lauriston Place.  


 Vårt hotell

   

Efter att ha kastat av oss väskorna och kollat in rummet så gav vi oss av ut på stan igen.
vi kände båda att ett besök på "Camera Obscura" var bra att starta med när staden var ny för oss bägge.
En byggnad på fem våningar och massor att kika på. Massa trappor att vandra i och kondisen var var ju inte riktigt som den kanske borde :)


Förutom att se staden från ovan så fanns det massa olika saker att göra.
kolla temperaturen i kroppen var spännande och jag tycker fortfarande inte att tempen på min näsa skilde sig från övriga Helena, men tydligen var den kallare :)

Utsikten från toppen på byggnaden var fantastisk och hela staden syndes.

Vilka hus!!


Efter det blev det spring på stan och jag avverkade många turistaffären och fotade allt som såg spännande ut. I varje hörn så spelades musik och det bjöds på en massa underhållning...

Överallt fanns monument och statyer över berömda skottar och en av dessa som verkligen hade ett  iögonfallande

minnesmärke var författaren Sir Walter Skott. En författare som även jag kan placera till specifika böcker :)  

 





Slottet från parken med den otroligt gröna gräsmattan!  

  
Om jag kommer ihåg lektionerna rätt på gymnasiet rätt så borde detta vara byggt i Gotiskstil med tinnar, torn och vackra fönster.
 

Efter att ha traskat gata upp och gata ner, ätit en underlig burgare på en liten bakgård och hittat till Primemark och fyndat lite kläder så återvände vi till hotellet.
Kylan slog till medan vi gick runt med blicken upp mot himlen och tittade på hus och då var schalen jag köpte underbar att ha över axlarna. Helt klart mitt bästa fynd!  Tillbaka på vårt boende tog vi varsin kopp kaffe och pratade igenom dagen samt planerade morgondagen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards