TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 15 januari 2016

Hoya

Av helena - 15 januari 2016 12:34

Jag hade en gång en palm men den tog jag livet av. Jag hade även tre kaktusar och även de dog av törst. Jag har även nu en enorm palm som står i ett hörn av vardagsrummet, ellee jag säger att det är en palm även om katten nog skulle påstå att det är ett enormt stort kattgräs. Bladen ser ut att vara angripna av skadedjur (bara vassa kattänder:-) )och den ser allt mer ledsen ut för var dag som går (jag har planer för den lilla gröna saken och det är inte en dödsdom jag planerar). Jag har även haft en svärmorstunga och en garderobsblomma som även de lyckades dö i min ömma vård (fråga mig inte hur, men dog gjorde de!).
Den enda som faktiskt lyckas leva i min närhet är orkidéer (som jag dessutom inte ens gillar) och Hoyor eller "porslinsblomma" som är det vanligare namnet på min favoritväxt. Jag har fyra skönheter som står i mitt fönster och lapar sol. Ibland kommer jag även ihåg att kasta lite vatten på dem, men tydligen funkar det att ha regnperiod några dagar i månaden och övrig tid ha torka. Förutom att de fortfarande är gröna så är de otroligt vackra växter som växer som ogräs och deras blommor ser verkligen ut att vara i porslin.

#temablogg52

 
 
Mia

Mia

15 januari 2016 12:43

Jag har också fått kaktusar att dö av törst. Jag har tagit livet av alla möjliga slags blommor. Men pelargoner funkar riktigt bra (härdiga sorter klarar av veckors torka). Och jag har en palm som överlevt hos mig i 10 år och som nu är två!

http://www.virtuellakatten.se

helena

16 januari 2016 22:04

Tänker inte ens ge mig på pelargoner om de så är odödliga :)
Jag vet inte varför men är det en växt som jag inte "tål" så är det pelargon...
Ogillar de mer än orkidéer, hur man nu kan ogilla blommor :)

 
Helena

Helena

15 januari 2016 14:34

Haha, ditt inlägg och mitt är ganska snarlika! :)

http://aragornsfru.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

15 januari 2016 16:42

Jag tror att växter kan anpassa sig. De som jag tar hand om brukar transformeras från standardexemplar tills de förstått att här gäller andra villkor. De som gillar läget överlever och förväntar sig precis den vård de får och växer utifrån det! Det var länge sedan jag hade en Porslinsblomma, men ditt inlägg gjorde mig sugen ... :-)

http://www-gunillaord.woedpress.com

 
Gunilla

Gunilla

15 januari 2016 16:46

Jag tror växter kan anpassa sig. De som kommer i min vård brukar transformeras från standardexemplar till att lära sig att här gäller andra villkor. De lär sig att gilla läget och växer utifrån den skötsel de får och växer utifrån det! Det var länge sedan jag hade någon Porslinsblomma, blev sugen på det efter ditt inlägg :-) Hoyor - kul namn!

http://www.gunillaord.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards