TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 3 april 2016

Sammanfattning av helgen!

Av helena - 3 april 2016 12:54

Nu med 3 timmars resa kanske jag hinner skriva om helgen :-) Åker i ett uråldrigt tåg som jag tidigare bara sett på film med kupévagnar och två slafar uppe vid taket, de används nu som bagagehylla. Min plats var upptagen av en röd kappa, vart ägaren tagit vägen vete tusan.

Om vi börjar m gårdagen som blev det en smula stressigg. Att möta mitt resesällskap vid bestämd plats på Centralen visade sig vara omöjligt då min buss gick från Norrtälje utan mig och jag blev väntande på nästa i en halvtimme med nerverna utanpå kroppen och svordomar på läpparna. Jag hade räknat m att kunna ta det lugnt, köpa kaffe och stirra på folk i närmare 40 minuter i väntan på tåget från Centralen. Istället blev det koll på klockan, sms, irriterat muttrade och skenande gatlopp från tunnelbanan till perrong 11. Kom fram med 3 minuters marginal och ett hjärta som slog i turbofart närmare timmen efter att jag satt mig på tåget. Att äntligen vara på väg i rätt tåg. Med rätt sällskap och med giltig biljett var en lättnad.

Korridoren vid vårt första rum...

Rum var bokat på hotell i Jönköping och för att spara in lite ören så delade vi rum. Att det skulle vara fönsterlöst var vi införstådda med men att det skulle ligga under markplan och vara lika litet som mitt kök var en överraskning. Tänk en liten båthytt med EN säng, en ganska bred säng men dock bara en säng. Jag och Maria tittade på varandra, småskrattade och började fundera på möjligheten att sova på golvet, men med ca halvmeter på vardera sida om sängen så insåg vi det omöjliga. Helt okej rum om man är ett par som gillar närkontakt och att trampa varandra på hälarna, men för bara vänner som är vana att bre ut sig och ha sitt eget utrymme...
Vi beslöt att i allafall höra om det fanns annat rum m två sängar som gick att dela och vi hade tur. Det fanns ett rum ledigt (Ett enda rum!!!!) m 2 separata sängar och även om det för min del betyder nudlar och radhusbiff resten av månaden, så bytte vi upp oss.
Bi lämnade källarplanet, hytten och korridorer som förde tankarna till amerikansk deckare, mörka korridorer, sammet på väggarna och rum som hyrs ut per timme... Mysigt på sitt sätt, men samtidigt underligt...
Vi hamnade i stället på plan sex och tema som drog mot Asien.

Mönstrade väggar i korridoren som var som gjord att springa vilse i. Nischer här och var m glasbubblor el träfigurer och vackra tavlor.
Riktigt läckert och ovanligt.
Lite skillnad från den bleka standarden som jag vanligen sett på hotell. Även rummet var en klar förbättring med två sängar, stort badrum och ett smalt bord som gjort för en laptop. Planen var att kasta väskorna i ett hörn, bege oss ut på stan och hitta middagen. Det blev en irrade tur runt stan , vi hittade ett par gamla hus, öppna torg m fjädrar och en del restauranger. Den stora missen var vädret. Grått och mulet i både himmel och vatten samt en vind som gjorde att det blåste rejält!

De flesta matställen vi hittade var bara lunchrestauranger och tillslut blev det en tapasrestaurang m massa smårätter. Gott som sjutton och jag önskar jag fått i mig lite mer innan jag blev mer än övermätt, men tapas är som gjort för gbp-opererade. :-)

Efter middagen begav vi oss till Spira och "En Spelman på taket" (se föregående inlägg). En fantastisk föreställning, väl värd pengarna och även om det inte blev det vanliga "beviset" m en bild på Ekborg och Maxen, efteråt så hittade vi en pappkopia i ett hörn och det dög. :-)

Efter satt vi på rummet ett par timmar. Blogg, bilder och sms skulle skickas.
Sov som en drottning i min stora mjuka säng och vaknade utvilad. Efter en hotellfrukost i min smak m många val så lämnade vi hotellet.

Mina fötter består enbart av skavsår och jag har aningens svårt att gå normalt, men att knyta skosnören hårt har hjälpt lite och jag försöker att inte stöna allt för högt.
Att pressa ner fötterna i skor som är en stl för liten är inte såååå smart och jag får väll skylla mig själv, men utan skavsår så är skorna väldigt sköna :-D

Sitter nu i restaurangvagnen med den obligatoriska kaffet och en sockerbomb. Tack Maria för trevligt sällskap, trevlig helg och en god middag!



#blogg100

 
 
Lanclin

Lanclin

3 april 2016 15:29

Jösses vilken helg det blev :) Du kanske behöver lite semester för att vila upp dig nu?
/Linnea

http://www.lanclin.com

helena

3 april 2016 19:18

Lite ledighet för att vila upp sig från helgen skulle sitta fint :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards