TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 19 maj 2016

Rriiiiinnnnngggg...

Av helena - 19 maj 2016 06:28

Vid 20 tiden är jag ombytt och nattklädd. Bäddar ut bäddsoffan och slår på "Numb3rs". Repris på serien och jag behöver inte tänka på vad som sker på rutan, behöver bara höra ljud att koncentrera mig på och som dränker mina egna tankar som snurrar och löper amok i tystnaden. Varvar ner för att kanske lyckas somna utan tabletter...
8-timmars sömn är det min kropp behöver, kan funka m 7 1/2 timme, men mindre sömn än det gör mig retlig, trött, deppig, illamående och hängig dagen efter. Så jag lyssnar på kroppen och försöker sova vid 21 på kvällen för att kunna vakna vid 5.
1 1/2 med frukost, Facebook, lunchfixande, katter och morgontoalett är det jag behöver för att vara i tid på jobbet kl 7.
Jag har mina kvälls/morgonrutiner och jag behöver mina rutiner för att klara av tillvaron. En försovningar och hela dagen är förstörd och stress m frukosten ger både illamående och magsmärtor som jag helst undviker.

20.45 och två atarax sköljs ner m vatten och hjärnan börjar trubbas av. Gäspar och gosar ner mig under ett tjockt täcke och väntar... Sover jag inte kl 21 så trycker jag i mig 1/2 Insomningstablett och för det mesta räcker det för att sova tills klockan väcker mig på morgonen.
De flesta vet om att jag på telefon är oanträffbar efter 20.30 och ringer därför inte, utan skickar sms vars låga ljudsignal går att ignoreras av mig. Men telefonförsäljare vet inte om min sovit och tydligen står mitt namn sist på deras lista, för vissa har ringt mig 20.55 och tillochmed efter 21 och därför mötts av ett irriterande och ilsket: "Jag är inte intresserad för jag sover!!!"
Andra som vet att jag förhoppningsvis sover vid 21 väljer att ignorera min önskan om att slippa samtal och ringer bara för att efter 21 har DE tid att prata...
Innan pappas död så svarade jag på alla samtal eftersom jag inte kunde veta om det hänt pappa något och jag var ständigt beredd på att lämna sängen och lägenheten för att ta mig till sjukhuset. Efter pappas död ignorerar jag medvetet alla samtal efter 20.30 för det finns inget som är så viktigt att det måste meddelas till mig direkt och inte kan vänta till morgonen.
En signal från telefonen gör att all sömnighet försvinner direkt, hjärnan snurrar upp till fullt pådrag och det tar lääänge innan jag åter kan slappna av. Jag får inte ta fler piller än läkaren ordinerat så när värkande från kvällspillren är borta tack vare telefonsignalen, så kan jag inte somna vilket gör mig till en sjuk, trött och irriterande monster på jobbet dagen efter, som dessutom genom försovningar varken fått mat eller kaffe i kroppen.
Har nu hittar en inställning på telefonen som gör att jag kan vara oanträffbar efter egna valfria timmar så mellan 20-05 har jag valt att inte bli nådd, det GÅR helt enkelt inte att nå mig!!!

På något sätt så känns det som om min tid inte har samma värde som andras. Att min sömn är något som går att ignorera bara för att någon plötsligt får för sig att prata med mig  när jag sover om vardagssaker och annat "ointressant" som utan problem skulle kunna vänta till dagen därpå.


De kvällar som jag ligger klarvaken efter ett oinspirerat och onög samtal har jag stor lust att åtgärda samtalet genom att ringa morgonen därpå. Höra oro, trötthet och panik på andra sidan luren och veta att jag väckt en människa bara för skojsskull. Sitta med min frukost, ta det lugnt och prata väder och vind, bara för att jag kan... 

Men jag är för snäll för att göra det. Har en alltför stor förståelse för hur det känns att väckas av ett samtal när man sover och speciellt när personen på andra sidan VET att jag sover.

Men nu har jag hittat den lilla inställningen på telefonen och inte ens riktiga akutsamtal kan komma fram till mig efter kl 20, men det kan det bara värt för att få sova ostört!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har. Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äg...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards