TALLUGGLAN

Alla inlägg under juni 2016

Av helena - 20 juni 2016 21:22

Dagens inlägg är uppskjutet till i morgon! Just nu är det för många svordomar och elaka tankar som cirkulerar i hjärnan att jag troligen skulle få censurera mitt eget inlägg i morgon!
Jag tänker under natten fundera ut vad jag ska skriva i morgon om dagens händelser.
Jag vet i allafall vad jag INTE ska rösta på nästa val och parti alternativen krymper för varje gång de öppnar käften. Stött på två klockrena stolpskott i kväll och de förtjänar inte ens att nämnas... Men troligen kommer det att nämnas i morgonens blogg.
Hursomhelst så blir det nu sängen och troligen en massa muttrande innan jag somnar.

Av helena - 18 juni 2016 19:50

Gunnebo slott i Mölndal.

Min sista dag i Göteborg och vi chansade på att regnet skulle hålla sig borta och åkte på utflykt till Mölndal.
Att vara i vackra Göteborg och inte se något av miljön, är extremt tråkigt i mitt tycke.
Är jag ute och åker vill jag se lite av området, naturen och självklart få andas lite historia :-)
Denna gång blev det därför en liten tripp till Gunnebo slott, som egentligen är en herrgård. Men under 1800-talet började tydligen större byggnader att kallas slott och därför är det fortfarande ett slott.
Det låter dessutom lite pampigare m Gunnebo slott än med Gunnebo herrgård :-)
Och visst var det maffigt att gå runt den vackra byggnaden, stå högst upp i trappan och njuta av trädgården, naturen och fontänen som sprutade vatten.

Hit återkommer jag gärna igen!

Tokig i fakta som jag är, så var jag ju självklart tvungen att bredda mina kunskaper och leta fakta om detta vackra slott :-)
Slottet byggdes som sommarbostad i slutet av 1700-talet av köpmannen John Hall som just då var en av Sveriges rikaste män.
Han anlitade Carl Wilhelm Carlberg som efter flera års resande runt i Europa, återvänt till Göteborg och antog utmaningen med glädje och byggde ett slott i Gustavianskstil (tror jag att det är, men rätta mig om jag har fel!)
Även de olika trädgårdarna runt slottet är skapade efter hans ritningar.
Där finns en dramatisk engelsk park, Italien inspirerande stilträdgård samt köksträdgårdar där grönsaker, kryddor och snittblommor fortfarande odlas och används av restaurangen vid slottet.

Den första middagen hölls på Gunnebo slott den 22 juli 1796. Bara några år senare avled John Hall och flera ägare har sedan dess flyttat in och ut i slottet.
Numera är slottet öppet för allmänheten och här firas midsommar varje år, julmarknader vid juletid och även teater och musikunderhållning sätts upp i omgivningarna.

John Hall har ingen egen gravplats då han stod på "lit de parade" i Göteborgs domkyrka när kyrkan brann ner den 20 december 1802 och kvarlevorna försvann i elden...

Efter lite strosande genom parken, läsande av skyltar och funderingar över vad de nya byggnaderna skulle bli så hamnade vi slutligen i lekparken och barnen klättrade "hej vilt" på kossan Maj-ros och hennes två kalvar.
Jag är helfrälst i denna klättervägg och har aldrig sett något liknande :-)

Efter leken i lekparken svalkade vi oss m läsk och glass och började dra oss mot bilen, vi anade av molnens färg att det skulle kunna bli ganska blött.
En stilla stunds filosoferande vid badplatsen fick jag, innan det började droppa och vi begav oss hemåt.

Märks det att jag gillar historia? :-)

Tack mina vänner i Göteborg för en trevlig semester med lagom mycket sevärdheter.
Vi ses till vintern och julmarknaden på Liseberg! :-)

Av helena - 16 juni 2016 13:13

Skolavslutning i Göteborg är väldigt lik de skolavslutningar som jag varit på tidigare :-)
Blommor, sång, svenska flaggor, uppklädda tonåringar och glada lärare. Dock första gången jag varit med om avslutning i en gympasal med ett band på scenen.
För mig har det mest blivit i kyrka med klassen samlad i koret, prästen talat, en massa sommarsånger och doften av nyplockade sommarblommor.
Varmt som sjutton i gympasalen, massa (i mitt tycke)människor och alla var uppklädda. Efter avslutningen bjöd klassen in till fika och bildvisning i klassrummet och jag hängde med som den typ okända släktingen från landet. Trevliga lärare, lagom stor klass och för dagen bjöd de på tårta som gjorts dagen innan. Cider, tårta, chips och kakor gjorde att jag drabbades av en smärre sockerbomb m kallsvettningar och yrsel, så när bildvisning skulle starta gled jag lite smidigt ut genom dörren och hamnade på första bänk jag hittade utomhus.

På kvällen blev det grillning och sommartårta hos min värdfamiljen "L". Gott som sjutton!! Jag är inte den som själv grillar och gräddtårta är något jag inte ätit på måååånga år. Så det var njutning hela kvällen! Även kul att träffa vänner som jag ytterst sällan träffar och jag önskar verkligen att det var oftare, men mina turer till Göteborg sker tyvärr alldeles för sällan.
Men i år SKA jag ner till Liseberg på julmarknad! Visst, det har jag sagt i flera år, men i år ska fet bli av!!

Grillmiddag med ett glas rött, är inte helt fel mitt i veckan!
En gräddtårta m färska jordgubbar är inte heller något som hör till vanligheterna!

Förutom hagel och snö så gicks nog de flesta väder igenom och inget varade längre än 30 minuter. Det regnade, var molnigt, solen sken för att i nästa stund mullra och störtregn...
Mellan regnskurarna så dök en regnbåge upp bakom husen och när jag somnade så stod himlen i brand.

Av helena - 15 juni 2016 15:05

Varit här nere i Göteborg i ett par dagar och bara varit. Inga tvång eller måsten, även om både vänner och begravningsbyrån ringt och "stört" så är det skönt att inte vara mitt i smeten.
Förutom löst korsord, spelat "Candy crush" och sovit så blev det i går en sväng ut till vattnet vid Hovås. Vädret var ganska grått, men regnet höll sig borta till kvällen och det var skönt att se vatten, känna tånglukten och se simmande fåglar.

Jag skulle kunna gå i evigheter längst med kusten, känna saltslipade klippor under fötterna och doften av sommar i näsan.
Det är något speciellt med vatten, klippor och natur. Även om de gråa molnen förstör lite av skönheten så är det ändå vackert som sjutton här!

Av helena - 13 juni 2016 19:37

Strax framme Herrljunga och sedan är det inte långt kvar innan jag når Göteborg.
Förutom att jag var ute i sista minuten och lämnade lyan 20 minuter senare än planerat och var som vanligt tvungen att gallopera från t- banan till tåget och att ta en lugn kaffe och studera resenärer var inte heller denna gång något som blev av. Funderar på att skaffa någon typ av signalhorn så att jag kan tuta när jag kommer rusande och har folk i vägen... Borde vara smidigare än att skrika: " akta och ur vägen!!"
Men förutom att jag är en tidsoptimist så har det har det flytit på bra. Okej, höll på att hamna på fel tåg och upptäckte halvvägs på tåget att det var ett SJ tåg, samt att det avgick 10 minuter före mitt tåg. Bör nog bli bättre på att både kolla tåg nummer, plattformar och tider och inte bara titta efter vad slutstationen heter. Men annars har allt gått bra...
Okej, min bokade sittplats var upptagen av en kotte som var så tvärsäker på sin sak att jag inte orkade tjafsa, kollade senare och det var mitt namn som är bokad på grabbens plats, men som sagt så är det lugnt. Hade det varit fullt överallt så kanske jag skulle krävt min sittplats, men nu satte jag mig på annan plats och har även kunnat sova en stund trots nervositeten att sitta på en upptagen plats och bli utsparkad.
Jag blev av med min fänsterplats i färdriktning med bord och hamnade med utsikt i en vägg, litet bord i sätet framför mig och jag är glad att jag inte lider av åksjuka för nu sitter jag m ryggen i färdriktningen... Men jag är i allafall på rätt tåg och inte heller denna gången hamnar jag i Kiruna, så jag får vara glad och tacksam för det lilla :-)

Av helena - 10 juni 2016 12:35

Vissa dagar är värre än andra och en del dagar gör att jag känner mig lika pigg som en hamster i en dammsugare.

I går fanns ingen tid till tankar. Allt gick i ett och jag sprang som en iller, runt runt.
Men nu känns det som allt är i kapp och stillheten börjar komma. Styrelsen har haft vårens sista planerade möte och planer finns hur vi ska vidare. Lokalen är uthyrd och allt är lugnt på den punkten.
Dagar fyllda av möten, träffar och "måsten" har gjort att "middag" är ett ord jag vet existerar men inte i vilket sammanhang det ska användas :-)
Tea och macka, yoghurt m knäckebröd eller i värstafall, en kexchoklad i farten medan jag rusar vidare till nästa projekt.
Fortfarande problem att somna på kvällarna, men sedan helgen har jag i allafall bytt soffan mot sängen och även tv är avstängd. Att inte ha något ljud i bakgrunden som dränker hjärnan när jag ska sova, är tufft och jag får se hur länge det dröjer innan sovrummet åter är en förvaringsplats och soffan mitt hem :-)

Kommande vecka tillbringar jag på annan plats och jag ser fram mot trippen.
Tågbiljetter är bokade och jag dubbelkollade verkligen så jag är säker på att de går åt olika riktningar :-)
Denna gång kommer jag även hem utan problem, men jag slutar inte oroa mig förrän jag sitter på tåget. Jag och tåg har en tendens att inte riktigt gå ihop. Om jag inte är i sista minuten och galloperar mellan andra resande med hjärtat vilt bultande och håret på ände, så sitter jag m två biljetter åt samma håll och undrar hur tusan jag tänkte när jag bokade...

Någon timme kvar sedan dansar jag ut genom dörren och tar en kortare semester på en vecka.
Behöver verkligen sömn utan en väckarklocka i närheten och slippa alla måsten.

Av helena - 8 juni 2016 17:23

De flesta som antagit utmaningen har nu kommit till dag 100 i Blogg 100.
Jag har av personliga skäl inte kommit dit riktigt ännu  utan har "bara" hunnit lägga upp 76 inlägg, så jag fortsätter att kasta in inlägg ett par dagar till :) 
Inte heller förra året klarade jag av att blogga dagligen i 100 dagar, men jag lever på hoppet att jag ska fixa det nästa år. Jag har i allafall en plan på HUR jag ska klara det... Men mina planer brukar krascha någonstans längst med vägen, så det är väll dumt att redan nu ta ut glädjen i förskott :) 


Jag och min hjärna har en bra dag i dag och vi lyckas komma ganska bra överens. Har inte ältat saker såååå mycket och jag har tagit tag i saker som borde gjorts för flera dagar sedan, så det känns helt okej. 


 

Strosade över kyrkogården på vägen hem och eftersom regnet slutat, så var det ganska behagligt att ströva runt mellan stenarna och fundera på just ingenting. Bara låta tankarna vandra fritt och se vart de hamnar. 

Det blir i allafall en resa till Göteborg, det beslutet är fattat! Känner att jag behöver byta ena kusten mot den andra kusten och umgås med vänner som jag yttert sällan får och kan umgås med. Behöver helt enkelt uppleva lite annan energi, höra en annan dialekt och kela med en annan kisse :) 
Jag får helt enkelt ta med lite extra piller och hoppas att hjärnan samarbetar med mig. 

 

 

Av helena - 7 juni 2016 18:41

För min ljusa hy är detta väder rena chocken. Solen bränner alla ljusa timmar, vad jag än bär så är det för mycket tyg, det är mycket varmare ute än inne, huvudet värker av vätskebrist och det trots att jag dränker magsäcken med vatten.
Vet att det i stortsett är dödsstraff om man öppet klagar på värmen, men det är VARMT!!!!!
Är det något som behövs så är det lite regn för både naturen och för min skull :-)
Lite oroande är det därför när mörka moln glider in över Norrtälje som det mullrar från. Det är stor brandrisk i markerna och åska med blixtnedslag är något jag håller tummarna att slippa.

Är i valet och kvalet gällande nästa vecka. En vecka semester väntar och sömn utan "måsten" är något jag verkligen behöver. Frågan är var min säng kommer att stå!?
Jag vill verkligen till Göteborg och behöver komma bort från lyan. Släppa alla krav, alla måsten och bara lämna allt bakom mig för ett tag. Få umgås med härliga vänner i en stad jag verkligen älskar, samtidigt längtar jag efter ensamheten, kunna låsa in mig och få må skit i en vecka utan att behöva tygla mina känslor.
Men jag är fortfarande påväg upp ur mitt livs värsta depression och dras fortfarande med ångestattacker som gör att folkmassor, vänner och jobb är saker jag undviker så mycket jag kan. Försöker hålla ihop utanför lyan och kämpar för att få hjärnan att samarbeta så även om jag vill till Göteborg så känns det så fel att "smitta" mina vänner med mitt bräckliga psyke och jag är livrädd för tågresan ner. 3 timmar med stilla luft, massor av människor och ångestattacker som inte varnar innan de kommer...
Det är mikrosekunder mellan ett leende och sprutande tårar.
Hur kommer jag att må väl på plats...och hur kommer mina vänner må när jag lämnar dem? ?
Det står just nu 50/50 mellan Göteborg och Gömma mig under soffan i en vecka.
Jag vet helt enkelt inte...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards