TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 1 juli 2016

Årets resa i bilder

Av helena - 1 juli 2016 18:57

Eftersom jag alltid håller i kameraran så blir det måååånga bilder tagna.

Så detta är årets minisemester i bilder :) 
(Klicka  för att få dem större! )

Första stoppet på vår resa ner till GeKå i Ullared blev "rastplats Tintomara" i Stavsjö utanför Nyköping och mackorna kom fram på bordet tillsammans med starkt kaffe som behövdes för att väcka oss. 
Redan första året hittade vi denna lilla mysiga rastplats som har bord, riktiga toaletter, rinnande vatten och lagom stor parkering.
Alltid när vi fikar här, så kommer nyvakna husbilsägare ut ur sina husbilar och gnider sömnen ur ögonen. 
Hungern var stor efter vår tidiga avfärd från stora staden och knotten var väldigt  många i antalet.
Istället för att slå oss blodiga i jakten på små vampyrer, blev det en snabbfika och sedan fortsatt resa.

 

Jossan frös och min "skotte" som jag köpte i Skottland

kom väl till pass. För henne blev det  som att
krypa in i en pläd och hon höll hårt i den hela resan :) 

  
 

   

Eftersom jag själv ytterst sällan

hamnar på bild så får jag ordna
det på annat sätt. :) 







   

   

 

 
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rast nummer två blev Isberga vid Gislaved och denna rastplats är  favoriten! 
Med utsikt över sjön och bord placerade mitt i blåbärsriset är det alltid folk i rörelse och någon som fikar.
Troligen perfekt plats ett par nätter för barnfamiljer på semester och det verkar finnas en hel del att göra i området... 
Men familjen Granberg, Maxe och Forsberg tar bara en kortare paus  för att sträcka på benen och äta den obligatoriska kycklingsalladen och sedan fortsätter resan söder ut :) 
 

               

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Färden gick vidare genom ett grönt landskap med oväntat lite trafik och med små pauser där vi kände för att stanna... 
Denna bygnad känns nog igen från många bilder och även sjön i bakgrunden är nog bekant! :D 
 

 

Väl framme i Ullared blev det pga vägarbete en lång omväg runt själva GeKå och vi fick se både parkeringar, stugbyn och campingplatsen. Väl utanför GeKå så blev det e ännu längre sväng runt parkeringen och jakt på en parkeringsplats. I närmare 30 minuter körde vi runt, runt och... runt. Fattar inte hur så många bilar kan vara samlade på samma ställe samtidigt. Det fanns inte en enda parkeringsplats, hur mycket vi än kikade.
Tillslut gav vi upp jakten och parkerade utanför "vårt" hus.  Samma blå hus där vi bott de senaste tre åren vi varit nere. Även denna gång hyrde vi övervåningen och i det närmaste kröp upp för den vidrigt branta trappan. 

 

Sedan blev det många timmar av shopping med MASSOR av människor och en rejäl överraskning i form av en lillebror, flickvän och liten dotter som  mötte oss innanför dörrarna till GeKå.  Det bestämdes middag kl 20.00 på "Harrys" och bord bokades. Ett populärt ställe och och bordsbeställning är tydligen tvunget då många fick vända i dörren pga fullsatt restaurang. Det var väldigt god mat och väldigt stora portioner. Jag åt tills magen stod i fyra hörn och ett lätt illamående uppstod.
Trots föräldrarnas planer på en sovande baby under middagen så hade lilla "A" helt andra planer och höll sig vaken under hela vår middag och ytterligare ett par timmar efter middagen, vad jag hört. 

           
Trötta som sjutton och mätta intill sprickningsgränsen vaggade vi tillbaka till "lilla Blå" där tre av oss somnade nätan innan huvudet träffat kudden. Den tredje satt och messade i princip hela natten och skrämdes nog ganska rejält när plötsligt dörrklockan ringde vid 3- tiden på natten. Jag skulle själv aldrig skuttat ner och öppnat dörren, men den modiga Jossan gjorde det och där var tomt... 
Troligen någon som gått fel även om min första tanke var att det spökade och min andra tanke var att det var grannen under som ville klaga på min mammas snarkningar.
Själv sov jag som en stock och hörde varken ringklockor eller annat under natten. Även mammas snarkningar sov jag mig igenom, men det tack vare en dos insomningspiller och musik i hörlurarna :) 

Morgonen därpå ringde väckarklockorna kl 6.30 och vi var ganska snabba med att hoppa i kläderna, fixa packningen och rulla iväg bilen till parkeringen som vid denna tid på dagen i det närmaste var öde. 
En frukost på B&B "Sweet dreams" (som hör till det blå huset) tillhör numera också  traditionerna och det är en frukost med det nödvändigaste.

       

   

 

Dagen fortsatte med ännu mera shopping och det var lagom mycket människor inne i varuhuset när vi kom, men vartefter timmarna gick så ökade antalet och mot slutet blev det aningens mycket. Vid 11.30 var jag ute genom dörren och strax därefter började vi färden tillbaka till stora staden. Det blev ett par mindre pauser efter vägen, men bristen på mat gjorde att det bara blev bensträckare, en kaffe på en mack eller en sväng in i en polkagrisaffär vid Gränna. 
Planen var att äta här:   

Men för mycket shopping hade gjort att plånboken var ganska tom. Så istället blev det annat ställe med priser som passade plånboken men ändå stillade hungern.

På hemvägen var syster den enda som höll sig vaken hela tiden och det är ju bra eftersom det var hon som körde :)  
fika hos syster, lite snack och sedan vidare mot lyan. Katten blev glad över att se mig och själv var jag överlycklig över att se min säng. 

 

 



 

 
 
Helena

Helena

5 juli 2016 09:55

Vi borde också ta oss en sväng till Ullared framöver, det var väl ungefär ett år sedan vi var där. Alltid gör man några fynd! :)

http://aragornsfru.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards