TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2016

Prioritering!

Av helena - 25 oktober 2016 09:54

Vilken är den viktigaste räkningen?
Vilken SKA man prioritera av alla räkningar som dyker upp och man inser att man måste be att skjuta på en eller fler räkningar för att någon (i detta fallet jag själv) har lämnat in blanketter till AF försent?
Inpräntat i skallen är att hyran går före allt och varje månad är det hyran som först skickas in!
En självklarhet, i allafall för mig för även om allt skiter sig, så har man i allafall tak över huvudet en månad till, bara hyran är betald.
Min bror sa det även extra långsamt och tydligt i telefon igår.
"B e t a l a h y r a n f ö r s t!!!"

Lönen har kommit och lönen har gått och jag har betalt allt utom hyran!! :-)
Ett medvetet val och i mina funderingar det bästa alternativet bland valen jag hade.
Eftersom jag är sjukskriven så räknade jag inte med att få en hög lön denna månad, men att bara få ut 3185 kr var lite av en chock och paniken i lördags var stor när jag funderade på hur jag skulle fixa detta med räkningar för strax under 7000.
Utgifter större än inkomster har jag nog aldrig haft, inte ens för många år sedan på socbidrag var det dessa summor jag "lekte" med.
Fixa ID bank och ut på AF och inser att de blanketter som jag borde fyllt i för länge sedan Inte är ifyllda. Jag bara (som alltid) tog för givet att dessa blanketter skulle skickas hem till mig, jag skulle fylla i dem, skicka tillbaka dem m snigelpost och poff, pengar på kontot den 25:e.
Men så är det inte och jag kan förvänta mig ersättning i mitten av november... Vilket inte hjälper mig just nu.

Lön 3185 kr och hyra 4222 kr... Även om jag alltid varit dålig på matte så inser jag att det inte finns en chans att betala hela hyran. Liten snabb kalkylering och fundering gjorde att jag knatade upp till min hyresvärd och hade ett litet samtal. Jag har skjutit på hyran en gång tidigare och det var för 7 år sedan, annars har jag alltid varit i tid och inte fått ett enda klagomål ( förutom en arg lapp i porten :-)) så att skjuta på hyran 2 veckor, var inga problem från deras sida.

Nu sitter jag och slappnar av. Den sista denna månad dras en sista räkning och när den är betald har jag ganska exakt 165 kr kvar på lönen...
Kommer att bli lite småkämpigt även denna månad, men bodelningen är på G, ersättning från AF är förhoppningsvis på väg , katten är frisk och slipper förhoppningsvis dyr veterinär även denna månad och mat till oss båda finns i frysen, så jag fixar det kanske. :-)

Men det blir verkligen att gnaga på tavelramarna ett tag, vända på varje krona och andas m djupa andetag. Men jag har för stunden kaffe, gurka och en korsordstidning, så för stunden lider jag ingen nöd. :-)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 25 april 10:16

Vaknar till tystnad och genom de blå kraftiga gardinerna anas solen. En duvas kuttrande letar sig in genom det öppna fönstret och en bit bort hörs en bil starta. När vi flög in över Skottland såg det från luften ut att vara väldigt grönt och vara...

Av helena - Tisdag 23 april 21:57


Är läget under kontroll? Inte det minsta, men snart "smäller" det :-) Känns så otroligt dubbelt just nu i känslor. Jag ser fram mot resan, men mår dåligt för att jag ska på semester när jag egentligen borde vara hemma och sörja. Jag behöver ...

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards