TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 5 mars 2017

Firar 5 år i dag.

Av helena - 5 mars 2017 18:34

I dag är det 5 år sedan jag skrev på kontraktet och blev anställd. Redan mellandagarna året innan började jag min provanställning men det skulle dröja till 5 mars innan anställningskontraktet var påskrivet och jag kunde slappna av.
Jag gick från att vara en arbetslös socialbidragstagare till någon med riktig lön och anledning att gå upp på morgonen.

Att bli en "Samhallsanställd" var väll inte riktigt min dröm, men det var ett jobb och jag fick en lön. Dessutom var det en chans att få min hjärna att bli frisk och en start på att komma ut på den verkliga arbetsmarknaden.
Vissa dagar var super, andra dagar var... mindre bra. Vissa personer visade sig vara mer sjuka än jag trodde och visade sjukdomar som jag bara stött på i psykologiböckerna och som gjorde mig osäker, förbenad, orolig och trött.
En person vars position gjorde att jag borde lita på hen, men som pga manipulation gjorde att jag bara var en liten fjäder i vinden och for hit och dit utan chans att förstå vad som hände.

Efter en tur ut i verkligheten och ett riktigt jobb under ca 6 månader, så hamnade jag återigen på Samhall. Mycket mitt eget val då världen utanför var mer krävande och tuffare än jag klarade. Min hjärna var inte tillräckligt frisk för att klara kraven och stressen att passa in och funka var inte på min sida och det jag tränat upp förstördes snabbt.
Jag funderade på att säga upp mig, men innan jag fattade det beslutet så blev det "omorganiseringen" och jag blev uppsagd.
Efter några dagars semester så var jag tillbaka på Samhall och började om igen.
Efter lite förvirring om var jag skulle vara någonstans, passade in och överleva. Att vara lokalvårdare på en tvätt med massor av damm som virvlar i luften är ingen bra miljö om man är dammallergiker :-).
Men jag överlevde den lilla tiden på tvätten i väntan på min nuvarande plats på mitt nuvarande objekt.

Sedan ca 1 1/2år tillbaka är jag på min drömplats. Även om drömjobbet fortfarande inte är att bara lokalvårdare, så trivs jag där jag är.
Jag har chefer som lyssnar och förstår min problematik. Personer som ger mig chans att tillfriskna i mitt egna tempo med dagar som jag själv lägger upp scheman på och med timmar som jag själv bestämmer över. Jag har ett jobb där jag i stortsett är min egen chef och så länge jag gör mitt jobb så får jag vara ensam och ta dagen i min egna takt.

För de flesta skulle nog mitt objekt vara en mardröm, eftersom man är ensam lokalvårdare och dagen består av eget jobb, tystnad och väldigt många tankar hinner jag med under passen. Även ljudböckerna har blivit många och en massa musik har gåtts igenom, men det passar mig. Jag trivs i ensamhet, är lite av en ensamvarg och jag firar i dag 5 år som lokalvårdare.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards