TALLUGGLAN

Alla inlägg under mars 2017

Av helena - 11 mars 2017 23:40

Kan ju säga att jag inte sett en enda av melodifestivalens delar i år. Har heller inte hört en enda låt och är såååå intresserad av att diskutera om rätt el fel låt vann.

Förr var det kul och jag såg fram mot årets två höjdpunkter. En svensk helkväll m svenska artister där en vinnare skulle koras och skickas ut i världen. Det laddades dagen innan och festivalgodis dukades upp framför tv och familjen satt tillsammans och diskuterade låtar, artister och kläder. Några månader senare var det dags för Eurovision songcontest och ytterligare en helkväll bokades i soffan m chips, ostbågar och massor av läsk. Låtar på språk man fattade Nada av spelades och tävlingen var spännande. Låtarna spelades en gång och allt hände under en kväll och inte deltävling på deltävling, röstningar hit och dit och utdraget över veckor.

Jag var en gång en schlager nörd som älskade de tävlingarna och spelade in alla tävlingarna, men nu tillbringar jag tävlingsdagarma med allt annat utom schlagers, kollar på fb vem som vunnit, gäspat ointressant och går till sängs.

Av helena - 10 mars 2017 15:38

Dockkläder går fort att sticka och likaså barn/baby kläder. Det första "riktiga" plagget jag stickade efter massa övningar på "Skrållankläder" var en Pippitröja i stl M. En julklapp till min lillebror och det var ett jobb på närmare 6 månader. Trots försök att läsa mönstret rätt, följa instruktionerna och vara ordentlig, så fick tröjan "vackra" puffärmar och jag såg den aldrig användas av bror... Jag tror den gömdes, glömdes och förträngdes ur minnet. Jag insåg i allafall då att jag nog bör hålla mig till tröjor och koftor i modellen mindre och snabbare projekt. Vilket betyder att jag själv efter 11 års stickerfarenhet aldrig ägt att plagg jag själv gjort.
Började för ett par år sedan på en randig kofta till mig själv, men när jag plötsligt vid ihopsättningen (efter en halv evighets jobb och lite till) hade två vänsterframstycken, så åkte saxen fram och koftan hamnade på tippen.
Jag ska som sagt hålla mig till små och snabba projekt :-)

Hittade nyligen ett mönster som jag föll för
Det är en barntröja och dels har jag en hög med syskonbarn i varierande storlekar, men framförallt är det längtan efter att göra något mer invecklat och inte bara sticka fram och tillbaka i slätstickning.
Älskar denna tröja!

Hittade efter lite letande i gömmorna även ett mönster från 80-talet och även om färgerna kanske inte är i min smak, så är mönstringen det.
Detta mönster påminner även väldigt mycket om "Islandströja" och de är ju bara helt underbara!! ?

Jag sitter m andra ord och funderar på att göra en stor tröja med invecklat mönster, till mig själv :-)
Snacka vilja testa tålamodet ordentligt ! :-D

Men tanken har som sagt funnits ett tag och när den väl mognade så kom funderingen på vilken färgkombination jag ville ha. Starka, skrikiga, lugna, måååånga färger eller bara ett par inom samma färgskala... Finns ju så mycket kul att välja på!! ?

I morse när jag satt över fikat på jobbet och kollade Instagram så hoppade tröjan på mig!:-)
Plötsligt fanns både mönster och färger där och nu ska jag börja skissa på min egna tröja i min storlek, beställa lite garn och planen är att få den helt klar att kunna använda.
Grått, grått, vitt och svart. Enkelt och neutralt! :-)


Sååååå snygg tröja!
Hade bara velat se en större bit av den och inte bara "oket".

Tröjan sitter förövrigt på Keith Harking, som just nu är på turné i USA :-)
Och om någon sett hela tröjan, så tar jag gärna emot mönster, garnförslag och färger :-)

Av helena - 8 mars 2017 18:18

Vi lever i ett samhälle där det förväntas att vi går att nå dygnet runt. Vad vi än gör så ska vi svara när telefonen ringer och vi ska ha tid att prata även om vi väcks mitt i natten av ringsignalen.
Jag går och lägger mig kl 21 för att orka upp klockan 5 för att vara på jobbet i tid. Jag måste sova vissa timmar, vilket i mitt fall är 8 timmars sömn. Får jag inte sova mina timmar så blir jag slö, illamående och det händer att jag även spyr på jobbet... Jag vill inte prata i telefonen efter kl 20 på kvällen då jag varvar mer för att sova och jag vill absolut inte väckas av en ringsignal kl 21.30 från någon som vet att jag sover, men helt enkelt bara ignorerar mina önskningar om ostördhet eftersom tiden för samtal passar denna person just då.
Vad jag vill och önskar är totalt ointressant!

Så jag har programmerar telefonen att vara tyst mellan 20-06. Även om det ringer så går det inga signaler fram och jag kan/får sova. Jag har valt att inte vara tillgänglig dygnet runt, till vissas irritation.

Jag väljer att vara aktiv och svarar på sms och på fb. Men inte alltid på telefon och så vill jag ha det för stunden. Jag orkar inte alltid vara på humör för att prata och jag orkar inte vara så pass social som ofta krävs.
Sms och fb svarar jag på när jag själv vill, orkar och har tid. En ringande telefon ignorerar jag för det mesta :-)


Jag vill vara tillgänglig när jag själv väljer och inte när folk tycker jag ska ha tid att prata med dem.
Jag är inte social, för dagen än mer osocial än vanligt och jag har nog med mig själv för stunden.
Jag har aldrig varit mycket för telefonsamtal och för stunden är de rena pesten! Finns samtal jag måste ringa, men drar mig för det in i det längsta och hoppas på miraklet att slippa ringa alls :-)



Av helena - 7 mars 2017 17:04

Vaknade av mig själv vid sju och låg ett tag och lyssnade på tystnaden, sedan märkte värstingarna att deras hushållerska var vaken och då började dagens första lekstund. :-)
Men det behövdes inte ens en blick ut genom rutan för att veta att snö fallit över staden under natten, en kontroll visade att snön fortfarande föll och har vid denna tidpunkt fallit hela dagen.
Den tystnaden när bilar kör genom snö är mer som en smygande resa och jag njuter av den dämpande världen.
Rätt klädd så har jag inga problem med att traska runt i kyla, blåst och fallande lappvantar. Men att sitta inne och se flingorna dala är inte helt fel det heller :-)

I dag är det tisdag och de senaste tisdagarna har jag tagit ut semester. Har tydligen haft en del dagar att ta och eftersom jag inte varit (el är) helt på topp, så har en extra sovmorgon varit skönt.
Att jag gör något på dessa tisdagar, kommer ut och ser människor och inte bara sitter inne och slösar värdefulla semestertimmar gör att mina "sparade" dagar är helt bortkastade. De senaste (kanske sex tisdagarna) har jag deltagit i en syjunta på folketshus på förmiddagarna och inte förrän i dag har det gått in i min avtrubbade hjärna att det är en cirkel som jag deltagit i. Fråga inte mig vad skillnaden på vanlig juntaträff och cirkel är, för dit har jag ännu inte kommit rent tankemässigt:-)
Men det är ett par trevliga timmar i trevligt sällskap och jag ser nya ansikten :-)

Knapparna till koftorna är på plats och nu är det bara lite småfix kvar, innan jag är nöjd och kan lägga dessa åt sidan :-)

Koftor och knappar

Av helena - 6 mars 2017 19:44

Somnade i går innan klockan var 21, vilket inte är så ovanligt numera. Tycker jag sover fler timmar än jag är vaken, ändå är jag aldrig riktigt pigg.
Var ett tag sedan som smärta väckte mig om nätterna. Var ett tag sedan som trasig hand pulserande av smärta och i själva benet tycktes strålar av blixtrande värk som tycktes röra sig mellan fingertopparna och knotiga axel. I natt vaknade jag av smärta igen.
Kolsvart runt mig och snarkningar från extrasängen visade att bägge djuren sov djupt och fridfullt på sängen under min soffa.
Försökte somna om, men insåg att även om tröttheten fanns så skulle värken hålla mig vaken till klockan ringde. Bara att rulla ut i köket och leta upp den lilla burken Alvedon som läkaren skrivit ut och hoppas att smärtan skulle avta samtidigt eller innan jag somnade. Fick sova ytterligare 1 1/2 timmar innan klockan ringde, men avbruten sömn får mig alltid att må som en trasa dagen efter och den känslan är inte kul! Att det dessutom är måndag, innebär mer än vanligt på jobbet och det funkar inte att vara seg som tuggummi på måndagar.
En helg har passerat utan städning i butiken och golvet brukar se allt annat än kul ut. Måndagar betyder överfulla papperskorgar, pappersbrist på toaletten och ett mindre kaos i personalköket. Köra skurmaskin är ett måste på måndagar och troligen så behöver den en genomgång eller service för den låter som en döende säl och vill dessutom inte suga upp smutsvattnet vilket i dag tvingade mig att jaga efter maskinen m torra moppar så golvet blev aningens mindre blött.
Att jag i dag även fick hjälp m tvättning av glas i entré gjorde att jag inte bara fick sällskap utan även fick springa som en dammråtta över golvet och låsa upp larmade dörrar, öppna glasdörrar och hålla koll på eventuella missade fläckar.
Innan jag var riktigt beredd på det och inte heller riktigt klar så hade mina timmar i butiken tagit slut och andra utrymmen skulle städas.

Kom hem vid 14.30 och har sedan dess suttit vid bordet, kollat Youtube och druckit ett par kannor m kaffe. Ork att göra annat finns inte. Lust att göra annat finns inte heller och värkande hand tillåter inget annat än stillasittande m hand i ett stilla läge på bord utan att ens våga röra fingrarna i risk att upptäcka att smärtan finns överallt.

I morgon har jag åter en semesterdag och på schemat står veckans första syjunta kl 10 antecknade.
Vill gå, behöver gå men kan jag få något gjort under de timmarna? Troligen inte...

Av helena - 5 mars 2017 18:34

I dag är det 5 år sedan jag skrev på kontraktet och blev anställd. Redan mellandagarna året innan började jag min provanställning men det skulle dröja till 5 mars innan anställningskontraktet var påskrivet och jag kunde slappna av.
Jag gick från att vara en arbetslös socialbidragstagare till någon med riktig lön och anledning att gå upp på morgonen.

Att bli en "Samhallsanställd" var väll inte riktigt min dröm, men det var ett jobb och jag fick en lön. Dessutom var det en chans att få min hjärna att bli frisk och en start på att komma ut på den verkliga arbetsmarknaden.
Vissa dagar var super, andra dagar var... mindre bra. Vissa personer visade sig vara mer sjuka än jag trodde och visade sjukdomar som jag bara stött på i psykologiböckerna och som gjorde mig osäker, förbenad, orolig och trött.
En person vars position gjorde att jag borde lita på hen, men som pga manipulation gjorde att jag bara var en liten fjäder i vinden och for hit och dit utan chans att förstå vad som hände.

Efter en tur ut i verkligheten och ett riktigt jobb under ca 6 månader, så hamnade jag återigen på Samhall. Mycket mitt eget val då världen utanför var mer krävande och tuffare än jag klarade. Min hjärna var inte tillräckligt frisk för att klara kraven och stressen att passa in och funka var inte på min sida och det jag tränat upp förstördes snabbt.
Jag funderade på att säga upp mig, men innan jag fattade det beslutet så blev det "omorganiseringen" och jag blev uppsagd.
Efter några dagars semester så var jag tillbaka på Samhall och började om igen.
Efter lite förvirring om var jag skulle vara någonstans, passade in och överleva. Att vara lokalvårdare på en tvätt med massor av damm som virvlar i luften är ingen bra miljö om man är dammallergiker :-).
Men jag överlevde den lilla tiden på tvätten i väntan på min nuvarande plats på mitt nuvarande objekt.

Sedan ca 1 1/2år tillbaka är jag på min drömplats. Även om drömjobbet fortfarande inte är att bara lokalvårdare, så trivs jag där jag är.
Jag har chefer som lyssnar och förstår min problematik. Personer som ger mig chans att tillfriskna i mitt egna tempo med dagar som jag själv lägger upp scheman på och med timmar som jag själv bestämmer över. Jag har ett jobb där jag i stortsett är min egen chef och så länge jag gör mitt jobb så får jag vara ensam och ta dagen i min egna takt.

För de flesta skulle nog mitt objekt vara en mardröm, eftersom man är ensam lokalvårdare och dagen består av eget jobb, tystnad och väldigt många tankar hinner jag med under passen. Även ljudböckerna har blivit många och en massa musik har gåtts igenom, men det passar mig. Jag trivs i ensamhet, är lite av en ensamvarg och jag firar i dag 5 år som lokalvårdare.




Av helena - 4 mars 2017 14:37

I strax över ett år har min grårandiga "bebis" Zasso varit ensam boss i lyan. Han har stundtals varit som ett tuggummi på mig och reglerna har nog inte alltid följts så hårt, speciellt inte sedan armen bröts, orken och värken hos mig ersatte disciplinen och han tog sig glatt mer frihet.
Viljan att skaffa katt till katten :-) har funnits länge men vad och hur. En liten att själv fostra hade varit kul och väldigt sött, men minnen från Zassos barndom och vänners mardrömshistorier och om ungar mer vilda än tama, envisa katter utan vett men m stor fantasi har gjort att jag insett att en kattunge inte varit det bästa valet för någon :-)
En katt från katthem har varit fundering nummer 2.
Kastrerad, försäkrad, chippad och vaccinerad... Hur har jag kunnat välja EN katt?? Jag hade garanterat kommit hem med flera än bara en tacksam kisse och mått dåligt över valet att välja.
Så i ett år har jag funderat fram och tillbaka. Katt el inte katt. Unge el vuxen osv.
Skönt att bara ha ett monster, billigare att bara ha en sambo men Zasso har ju mer energi än vad jag har och kan utan problem leka dygnet runt utan paus...

När Findus dök upp på en sida och skulle omplaceras, var jag snabbt där.
En nästan 3 årig kastrat av rasen "Russian Blue". Borde vara lagom ung för att fortfarande vara lekfull men tillräckligt gammal för att inte möblera om i fönstret och hänga i gardinerna.
En av få regler jag har är: "Inga katter på bord och bänkar", en regel som Findus typ gäspar åt och totalt ignorerar.
Han är vacker som sjutton, päls som sammet och väldigt trevlig i humöret... Dvs när han inte är på riktigt keligt humör och hugger mig i armen :-)
Han och Zasso går bra ihop, men Zasso måste moppsa upp sig och bli tuffare mot liten skit som gärna är framme och biter i Zassos svans, slår honom i huvudet eller ligger på en stol och attackerar ovanifrån. Men annars har de riktigt kul. Jagar varandra, småbrukare och smyger på varandra. Blir det för vilt så söker Zasso skydd hos mig eller i sin klätterställningen som är enda platsen där Findus inte tillåts vara (enligt Zasso).
Allt är m andra ord frid och fröjd, men...

Findus kräver att kattlådan är ren och då menar jag HELT ren, annars sätter han sig på golvet och uträttar sina behov. I förra veckan hette han "Kattkräk" ett par gånger. Han kissade på två stolsdynor (som skulle kastas) och satte sig även i mina fårskinstofflor. Dessa var dock inte påväg att kastas utan snarare på väg till tvättstugan och nu hamnar de där tidigare än planerat.
I morse rensade jag kattlådan fri från kiss och direkt satte sig katten där och bajsade sedan travade han vidare till min säng och kissade!! Mitt i högen m förra veckans rena tvätt och gossebjörnar. Blött högen igenom och även genom täcke, lakan och bäddmadrass...
Istället för en seg och avslappnad lördagsfrukost blev det sanering av säng. Sovrumsdörren är nu stängd, all fd ren tvätt åter i smutskorgen och kl 15 i dag är tvättstugan bokad.
Ska testa m utterligare en kattlåda på toaletten, sedan är all golvyta upptagen och jag får flytta till större. Funkar inte det, så måste jag göra mig av med katten. Jag vill inte de närmaste 15 åren behöva oroa mig för var katten kissar någonstans.
Men försöker m åtgärder först, innan de tuffare besluten tas.

Av helena - 3 mars 2017 23:18

Klockan är strax efter 23 och jag är trött som ett as.
Tröttheten kan dels bero på att jag återgått till jobbet och är uppe i samma timmar som innan sjukskrivningen men kanske framförallt för att psyket pajade förra helgen och ännu inte återhämtat sig ännu. Jag hoppas verkligen att denna helg blir lugnare, jag behöver det.
Ser fram mot en helg eller det skulle nog räcka med bara en dag när jag kan skrota runt i pyjamasen och inte bli störd i min ensamhet. En stund att få vara ifred, lyssna på de egna tankarna och samla kraft...







 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards