TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 3 maj 2017

Böcker :-)

Av helena - 3 maj 2017 12:31

medan högtalarna rockar högt varje morgon på jobbet gör jag mitt bästa och stänger ljuden (som i mitt tycke inte ens påminner om musik :-)) ute genom att trycka in lurarna i öronen och slå på "Storytel".
En bra månad hinner jag igenom mer än dussinet romaner i en mängd olika genren. Allt från humor till skräck och däremellan historiska och deckare. Kan egentligen inte säga att jag undviker någon speciell typ av romaner även om vissa är mer "lättlästa" än andra.
Liksom "förmågan" att kunna äta samma mat flera dagar i rad, se samma film om och om igen, så har jag inte heller några problem att återvända till redan lästa böcker och att kunna njuta av dem som om jag hör/läser dem för första gången.
Att jag även lever mig in i historien är dessvärre ibland ett större problem och sorgliga texter får denna lokalvårdare att hamna snyftandes i ett hörn med moppen i ett fast grepp och tårarna rinnande på kinderna. En spännande text som läses med inlevelse får moppen att röra sig över golvet i ett lite hastigast tempo och en roman skriven med humor och glimten i ögat får mig att mitt i städningen ge upp plötsliga små fnitter och oväntade skratt som nog får både en och annan av mina kollegor att ge snabba bekymrade blickar åt mitt håll och kanske även fundera på hur bra jag egentligen mår, trots min försäkran att jag är fullt frisk. :-)

Just för stunden är det Dean Koontz som snurrar som ljudbok och mina nerver ligger aningens yterligare än de normalt brukar göra.
Skräcken och det okända berättad med inlevelse gör att jag lever mig in i romanen. Minsta ljud bortom lurarna gör att jag studsar högt, en skugga som rör sig snabbt över golvet framför moppen får mig att höja den som vapen och ett glatt "Hej" bakom ryggen samtidigt som rösten i öronen berättar om mörkt mörker, stilla oro och döden som vandrar på jakt, efter offer får mig att snubbla på mina egna fötter, kackla som en orolig höna och slutligen fnittra haft hysteriskt.

Att jobba med mig kan helt klart inte vara helt lätt för de runt mig heller, när jag tänker efter :-)

 
 
Kim M Kimselius

Kim M Kimselius

3 maj 2017 18:24

Är stor fan till Dean Koontz. Alltid lika spännande att läsa.
Kram Kim :-)

http://kim-m-kimselius.blogspot.se

 
John

John

11 maj 2017 18:46

Från din beskrivning tycker jag att Storytel borde filma dig medan du jobbar och lyssnar och använda filmen i sina annonser! "Vilken bok lysnar hon på?"
:-)

http://thesupercargo.com

helena

14 maj 2017 10:36

Hahaha!! det skulle ju vara helt underbart!!! ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards