TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 27 maj 2017

Kryssning med Galaxy

Av helena - 27 maj 2017 13:00

I går kom jag hem efter att ha tillbringat ca 23 timmar på havet och fått en glimt av Åbo.

 

För någon månad sedan fick jag förfrågan om jag ville följa med på kryssning och jag var inte sen med att tacka ”ja” . Vi skulle vara fem tjejer som åkte men det slutade med att vi var fyra som träffades och åkte.
Jag kände bara en av dem sedan tidigare, så det var kul att träffa och lära känna ”Tvillingarna”. Planen var att äta buffé innan båten, men eftersom det var röd dag i torsdags så var typ det enda öppna stället en pizzeria i Värtahamnen. Plankstek, pizza och hamburgare passade bra till de öl som vi beställde och innan första klunken var tagen så började vi spåra ut, en urspårning som fortsatte hela resan.

Jag kan erkänna att jag gick lite långt, spårade ur rejält och kvällen avslutades bryskt med att en av oss hade tröjan full av öl. Jag kan ju säga att jag fortfarande har dåligt samvete över att jag gick ett steg för långt och inte slutade när jag borde...

Men fram till dess var det en kul och trevlig resa som innehöll en del %, låga skämt och massa skratt. Det blev ju även (som alltid) en massa bilder på allt och inget...  
(Klicka på bild för större storlek) 

 

         

 

Vi lämnade ett grått Stockholm bakom oss. Stod på däck, vinkade till främlingar och såg vackra och svindyra villor/hus passera på stränder med fina adresser. Hur ofta jag än är vid havet så är det svårt att ta in dess skönhet. Vi bor på en fantastisk plats med blått vatten, gröna skogar och mark som sträcker sig till synes evighets långt. Att se ens egna land flyta förbi från en färja är något speciellt. Man ser världen från en annan synvinkel än man vanligen gör. I vanliga fall är det jag som sitter på en grå klippa, lyssnar på vågskvalpet, doppar fötterna i blötan och ser båtar glida förbi...  


 


Blev en del vätska i kroppen under timmarna på vattnet. Dels öl men framförallt ”Irisch coffee” som är min ”drog. Den var dessutom förvånansvärt god på båten och även priset var ett av de lägsta som jag stött på, två positiva saker bland många.

 

 


Opererad som jag är så måste jag äta oftare än andra och vi kostade på oss ”champagnefrukost” med massa godsaker när vi vaknade utanför Åbo. Jag kände mig som en strandad val när jag vaggade ut från restaurangen och buffén, de andra spg inte heller hungriga ut :) även om vi inte trodde att vi orkade se mat mer den dagen så återvände vi ett par timmar senare för att åter fylla magsäcken. Vi lusläste menyerna och funderade på vad vi ville ha och vad våra plånböcker godkände. Jag chansade och visade mitt op-kort och fick en barnmeny i handen. Priset var perfekt och laxen jag valde var lagom stor för en liten person och även lagom stor för en liten magsäck. Blev åter mätt och laxen var fantastisk.

 

Efter lite shoppande så hamnade vi i baren där det skulle starta en schlager quis. Jag har noll intresse av schlager, har inte sett det på evigheter och jag är fortfarande tveksam till om jag vet vem som representerade Sverige i år. Helt enkelt var jag tvärsäker på att inte ha en chans att vinna. Att även jag satt med fjärrkontrollen och hade kontrollen över svarsknapparna gjorde väll inte det lättare. Jag skrek ”D” och tryckte ”C” och såg sedan förvirrat på mina vänner och undrade vad tusan jag pysslade med...

”Vi kommer i allafall inte att vara bland de bästa..." mumlades det runt bordet och jag kunde inte annat än att hålla med.

7 sekunder på sig att läsa frågan och därefter 20 sekunder på sig att trycka på sitt svarsalternativ.
Alla lagen fick poäng baserat på snabbheten vid svarstryckningen och även om man svarade fel så blev det poäng, baserat på snabbheten... Till vår stora förvåning så blev vi 2:a!! Kors i taket och fnitter attack av förvåning. Priset delades rättvist och jag snodde kassen :)

Plats 2/13 är en helt okej placering av ett gäng halvnyktra tjejer med "koll" på läget :) 
När jag för många år sedan åkte på kryssning och deltg i "jack Daniel´s kunskap" så hamnade jag även där på en 2:a plats och även där kryssade jag en ruta när jag visste att svaret var ett annat... 
Men det känns som jag har mer och udda kunskaper än jag är medveten om :) 
Kul var det i allafall!! 

 




Jag delade en fönsterlös hytt med den blonda tvillingen och i vanliga fall brukar jag ha svårt att somna och så även natten till fredagen. Motorn lät som sjutton när båten tuffade på över havet och hela sängen vibrerade. Jag hade så svårt att slappna av, tänka på annat och inte störas av ungar som rusade genom korridoren utanför vår hytt.
Vaknade flera gånger under natten och även om jag lyckades somna om så är det jobbigt att inte få en oavbruten sömn.
När klockan ringde klockan 8.30 (svensk tid) för att vi skulle hinna till frukosten så var jag lagom pigg, även om alkoholen inte gjorde sig påmind så var det trötta ögon som ögnade igenom Aftonbladet medan tvillingen klädde sig. En händelse som det skrevs om var ett fall från en kryssningsfartyg. Till min stora bestörtning hade en man i 30- års åldern fallit över räcket vid 3.45 den morgonen. Färjan hade varit M/S Galaxy och vi hade ovetandes sovit vidare ovetandes om all aktivitet som skedde på vår färja. Tre färjor deltog i sökandet efter mannen , räddningsbåt sjösattes och även en helikopter sattes in. Vi låg 2 timmar efter tidtabellen när vi lämnade Åbo. En tid som kördes in och vi kom till Stockholm runt 19 som planerat. Mannen hittades och fördes till sjukhus i Åbo men senare kom Aftonbladet med rapport om att mannen avlidit... Hur kunde han falla i? Var det olycka, en lek som spårat ur, eller var det ett frivilligt hopp? Ingen vet och polisen utreder. Men på något sätt så låg händelsen som ett lock över båten och vår glädje och skratt var något dämpade under dagen. 


Vi tillbringade några timmar på soldäck där vi försökte locka fram solen och sedan flera timmar vid dansgolvet där vi såg småungar springa runt och leka, sjunga med bandet som uppträdde med barnsånger och sedan se en show med duktiga dansare. Jag sprang fram och tillbaka och hade inte riktigt någon ro att sitta stilla. Jag rusade runt med kameran och tog kort på än det ena och än det andra. Besökte taxfree för femtielfte gången och stod på däck och såg Roslagen glida förbi...


     

På det stora hela var resan lyckad och jag tror att alla var nöjda. Samma tid nästa år finns planen att upprepa resan och jag hoppas verkligen att planen håller.


 
 
Kim M Kimselius

Kim M Kimselius

28 maj 2017 10:58

Låter som en härlig resa. Tack för alla underbara foton.
Kram Kim :-)

http://kim-m-kimselius.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har. Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äg...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards