TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 9 februari 2018

Jag, Bosse och Gaston :-)

Av helena - 9 februari 2018 15:37

OM jag ska köra butiken, vilket jag enligt kontraktet ska göra 3 gånger i veckan, så måste maskinen vara fylld och körklar 8.15 Som senast 8.30 om jag vill hinna köra hela butiken, samt fylla den ytterligare en gång då vattnet i maskinen inte räcker över hela golvet. Dessutom så börjar batterierna ta slut så senaste veckorna har jag även mitt i körningen tvingats koppla in skurmaskin i väggen efter ca halva körningen och samtidigt har jag då även bytt vatten. Men det är ju aningens stressigt att veta att den måste ladda ca 20 min innan den kan rulla på lagom långt att golvet blir rent.
Vädret ute gör även att alla kommer in med snö och grus under skorna och när det smälter blir det fläckar och grus överallt så varje dag denna vecka har jag kört skurmaskin, för att blötmoppa butiken skulle vara rena självmordet för min rygg och axlar... Så jäkla tungt!

Så i dag fyllde jag maskinen och hann under tiden kasta i mig en banan medan vattnet fyllde tanken. Kom ut i butiken vid 8.30 och körde i gång. Efter 3 år så känner jag maskinen tillräckligt väl för att direkt märka att något är fel. nu sattnet sprutade ur rondellen när jag gasade och sugfoten sög inte upp vattnet. En mindre bäck bakom mig av lervatten när jag vände mig om.
Fattade snabbt beslutet att skruva loss sugfoten och rengöra den, då det troligen blivit igentäppt någonstans och inte släppte igenom vattnet, en nödvändighet för att få golvet rent :-).
Ner under maskinen och får relativt lätt loss skruvarna och slangen (inte första gången jag plockar isär den, bör tilläggas:-))
Sköljer alla lösa delar, håller ögonen hela tiden på klockan och känner stressen sätta in. Hela butiken ska skurade och varje minut är dyrbar.
Skruvar tillbaka foten, plockar av rondellen och ser även efter andra fel och testar slutligen att köra igen... Ingen skillnad och vattnet börjar bilda en mindre sjö!

Butiken skitig som f*n, maskinen trasig och tiden går.
Samtidigt som jag funderar över vilka alternativ jag har, kommer min chef inglidandes (hon hade ringt men smartskaftet dvs jag hade självklart skruvat ner ljudet och inte hört henne) och med sig hade hon den kille (Han kan nog heta Bosse) som fixade maskinen förra gången den gav upp och började tjuta.
Jag hade i onsdags berättat att min maskin behövde nytt batteri och för en gångs skull så slapp jag upprepa min önskan i veckor innan något händer och nu, bara 2 dagar senare står Bosse i dörren.
Samtidigt som jag blev överlycklig att se honom så blev även min stress än större.
Vetskapen att han skulle börja pilla på maskinen, undersöka felet och vara noggrant långsam hade jag egentligen inte tid med, samtidigt som jag inte heller kunde skicka bort honom...

Snabbt förklarade jag felen och det räckte med en blick på sugfoten så förkunnade han att den var slut och att jag skulle få ny, för den nuvarande sög inte längre bra.
Så nya batterier och en ny sugfot fixades medan mina minuter rusade i väg och jag försökte att hålla tillbaka stressen.
Vi pratade, skrattade och hade riktigt trevligt och jag lyckades även stjäla några hundpussar från Gaston som satt kvar i husses bil, samtidigt som jag funderade på vilken maxhastighet maskinen hade och hur fort jag kunde köra den :-)

Jag fick även beröm över maskinens skötsel och att den var så pass ren och fräsch för att vara så gammal som den är.
Det tackar jag för eftersom det tog närmare ett år innan jag fick en kurs i hur den skulle tas om hand.
Med ny och ren sugfot och två sprillans nya batterier, så kunde jag slutligen göra mitt jobb och stressa igenom butiken, "bara" 45 minuter efter min vanliga tid.
Med bultande hjärta och stress i huvudet lämnade jag butiken lagom till första kunden kom in och då var alla "måsten" och självklarheter klara. Golvet rent (renare än innan i allafall) och även mattan dammsugen. Inte mitt bästa arbetspass, men jag klarade det!!

Tog ett par timmar innan hjärnan var tillbaka i lagom tempo och stressen långsamt runnit av mig.
Mornar som dessa är inget jag vill ha många av.

Men nu är jag hemma, fötterna i soffan och helgen kan nu få fortskrida i långsamt och behagligt tempo.
Dags att slappna av!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har. Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äg...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards