TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 19 juli 2018

Kutna Hora -Benkyrkan

Av helena - 19 juli 2018 10:21

Ett besök i Kutna Hora kändes som en självklarhet, när jag ändå var i Prag. Vi hittade två guidningar på fem timmar vardera som var intressanta och valde mellan en tur med få sevärdheter och en lunch i priset eller en tur med många sevärdheter... Valet föll på den med lunchen eftersom vi efter den turen, skulle ha hela eftermiddagen och kvällen fri för annat.

Turen skulle börja kl 10.00 och mötesplatsen var för oss ett helt okänt område mitt inne i stan. Så bara att ställa klockorna på tidigt, sova några timmar och sedan knata i väg med kartan i högsta hugg. Eftersom vi är två mycket förvirrade flickor med extremt dåligt lokalsinne och en GPS i telefonen som gör lite som den vill så lämnade vi hotellet 8.30 och hade då 1 1/2 timme på oss att både gå vilse och sedan hitta rätt.
Det var inte många människor ute den tiden och vi gick så pass rätt att vi hade en timme till godo innan avfärd.
Dricka kaffe, titta på folk, knäppa massa bilder och kika efter ett grönt paraply som guiden skulle hålla upp.
Prick 10 stod vi och såg så pass turistigt förvirrade ut att guiden hittade oss direkt :-D

Vi var en grupp på 9 personer som följde guiden Eva och hennes chaufför ut ur staden i en minibuss.


Benkyrkan

1278 sändes abboten Henrik vid Cistercienskostret i Sedec till det heliga landet. Han återvände med en kruka innehållandes jord han från Golgata som han spred ut över kyrkogården i Kutna Hora. En helig kyrkogård blev än heligare då jorden från Golgata varit jord som Jesus fötter gått på och när ryktet om den heliga marken spred sig ville alla i landet begravas på kyrkogården som snabbt blev överfull. Trots att de begravdes stående, sida vid sida, så räckte kyrkogården inte till.
Under 1400- talet byggdes kyrkan på platsen och när sedan 30-åriga kriget rasat och pesten dragit förbi med närmare 30 000 offer så var det kris på plats under marken. Gamla ben grävdes upp och förvarades i kyrkans källare och en blind munk fick som uppgift att sortera benen och inreda ett Ossarium (benhus).

1870 köpte familjen Schwarzenberg klostret Sedec och tillät en lokal snidare att använda benen som utsmyckningar och han tillverkade bla. ljuskronor, kandelaber och girlanger i människoben och antalet människor som "använts" på platsen uppskattas till närmare 40 000...

Fascinerande, makabert, äckligt och wow... Allt på samma gång.
Bara tanken att någon kommit på att använda människoben som utsmyckning känns... ofräscht.
Men jag är glad att jag varit där och sett benen med egna ögon.

 
 
John Nixon

John Nixon

20 juli 2018 09:42

Detta blogginlägg kom mycket lämpligt! Jag skriver just nu om en ossuary någonstans i Polen som min huvudperson har hamnat i av en olycka. Inspirerande bilder!

http://www.thesupercargo.com

helena

20 juli 2018 09:53

Kul John, att kunna inspirera! Det fanns så mycket att fota att inte ens 1/3 av bilderna valdes till bloggen.
Makabert och fantastisk på samma gång.
//Helena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - Fredag 19 april 18:44


Med 2 arbetsdagar kvar innan lite välbehövlig semester börjar jag nu packa väskan och städa lyan... Eller inte :-) Fredag och för stunden tvättstugan och medan maskinen snurrar så stickar jag vidare på min "Alasuq tunn" med en maska i taget och hö...

Av helena - Onsdag 17 april 12:03

Det finns människor som går genom livet som mattor. Trampas på, utnyttjade, skitsnackade och som bara böjer nacken som om de ber om ursäkt för sin existens... Jag är tyvärr en av dessa människor. Jag vill bli gillad, uppskattad, älskad och har ...

Av helena - Torsdag 28 mars 19:41


Träffade min läkare i dag och fick sömntabletter, för nätterna har varit långa, mörka och väldigt vakna de senaste dagarna. Sjukanmälan gjordes redan när beskedet kom och jag får se efter helgen hur måendet är, men jag har en sjukskrivning som ligger...

Av helena - Torsdag 21 mars 19:02


"Tallugglan" har varit vilande så länge och enda uppdateringen jag egentligen gör är under min semester, så funderingen finns att döda bloggen helt, samtidigt så finns här många minnen så det tar emot... Eller kanske bara byta namn och ha den som en...

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards