TALLUGGLAN

Direktlänk till inlägg 15 september 2018

Plommonsylt!

Av helena - 15 september 2018 15:32

Plommonår och hur mycket frukt som helst på träden.
Med liten plats i frysen för bakverk och en minimal vilja att kasta fin frukt bara för att jag tröttnat på att äta den direkt, så blev det att tänka i andra banor.
Närmare 2 kilo plommon har väntat i kylen i en vecka och nu fanns äntligen tiden att hitta på något kul med dem.
Hittade någonstans på nätet "Plommonsylt" och det lät spännande så det har jag gjort idag :-)

PLOMMONSYLT
500 g urkärnade och tärnade plommon
3 dl syltsocker
1 krm vaniljsocker
1-2 kanelstång
Rör ner allt i en gryta, koka upp och låt det sedan sjuda i 20-30 min. Skumma av skummet som bildas på ytan.
Häll upp den varma sylten i varma och rena syltburkar och skruva på locket.

Jag ville ha den lite tjockare, lät den koka lite längre och konsistensen jag fick gör att sylten även funkar som marmelad utan att rinna av rostade mackan :-)

Tyderligen bildas vakuum i glasburkar om både burk och sylt är varma när locket skruvas på som då ökar hållbarheten.
Sylten ska hålla ett par månader om den förvaras svalt och mörkt.

Var bara tvungen att testa ljummen nygjord plommonsylt och yoghurt.
Absolut värt ett njutningsfullt mellis :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - 21 augusti 2023 19:08

Fick frågan om maten på kryssningen så här kommer nu bilder och lite text om den.  Redan vid bokningen av kryssningen så kunde man välja in måltider vilket skulle göra det hela billigare men även mindre stressigt för oss då det kanske inte skulle f...

Av helena - 21 augusti 2023 17:44

Tisdagen bjöd på uppehåll och stundvis även blå himmel och även havet var lugnt. Det har varit svårt att tro att vi var inne i augusti. Morgonen startade tidigare med frukostbuffén för vi skulle anlända till Visby tidigare äv vi hade gjort i Ystad, d...

Av helena - 14 augusti 2023 19:15

Lika bra att fortsätta att skriva, medan jag har uppkoppling :)    Måndag och YSTAD. Mer bilder än text och klicka på bilderna för att få de större   Jag har varit i Ystad tidigare, för en si sådär etthundra år sedan :)  Min första bästis S...

Av helena - 13 augusti 2023 17:15

Vet ingen som har såna problem med datorer som jag har. Nu är det 5:e gången som jag skriver detta inlägg och jag hoppas att det denna gång sparas, annars är risken att grannen under får en dator i huvudet :) Tålamod är tyvärr något som jag inte äg...

Av helena - 13 augusti 2023 15:30


Sitter på färjan söder ut och internet fungerar när det vill, så ingen uppdatering i kväll :-) Kan dock säga att resan mot färjan var lite stressig, men mer om det när jag har nät! ...

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards