TALLUGGLAN

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av helena - 8 augusti 2023 09:21

Dag 1 på semestervecka nr 2.
Mina väderappar lovade uppehåll och även solchanser, så jag packade ner kaffetermosen i väskan och for till stora staden.
Plåster på fötterna och lindade skavsår.
Jag var duktig en tidigare vecka och kastade alla mina trasiga skor, så enda alternativet är skorna jag håller på att gå in. Var ite pest el kolera att välja skor för dagen, men blev tillslut mina blå jumpaskor m en extra sula.

Klev av vid Tekniska och fortsatte m buss 67 ut på Djurgården. Var inte riktigt säker på vad jag ville göra och redan på bussen ner insåg jag att fötterna kanske inte var sådär supertaggade att vara på äventyr.
Klev av vid Manillaskolan och fortsatte längsmed vattnet ut mot Blockhusudden. Blev tipsad om att deras fika är något i särklass och har man semester så kan man ju passa på att sitta ner och njuta av det. Kommer fram till café och kedjan på grindarna är låsta.
Det visar sig vara öppet alla dagar utom måndagar... Tjohoo!!

Vandrar vidare och styr kosan mot Rosendal, längstmed Djurgårdbrunnskanalen. Uppehåll i vädret och lagom värme, men en jämngrå himmel gör varenda bild ointressant.
Rosendalsslott har öppet under sommaren och det museet har jag tänkt besöka länge. Slottet är möblerat i dess ursprunga Empirmöbler. Under gymnasiet så skrev jag ett arbete och redovisade om Empiren, så det är en möbelstil som jag gullar lite extra mycket. Efter en ganska händelselös promenad längstmed kanalen kom jag fram till Slottet och kom då som först på att de allra flesta museum i Stockholm har stängt på måndagar...
Bara att knata vidare.
Hamnade i allafall i handelsträdgården och belönade mg m en läsk och sorbet medan jag funderade på fortsättningen.

Gick vidare men nu började skorna att kännas lite för svåra att gå i, så framme vid Nordiskamuseum hoppade jag på spårvagnen mot T-centralen och tog sedan bussen hem. Var hemma lagom till middagstid, plåstrade om mina stackars skavsår och satt resten av kvällen i soffan med ett stort ölglas med vin :-)

Av helena - 7 augusti 2023 00:14

Jösses vilket oväder som just dragit förbi, men jag bor i skärgården så samma oväder kommer att återkomma ytterligare 2-3 ggr innan det försvinner. Hade jag varit ute el bott i villa, så hade nog ovädret skrämt mig till döds, men sittandes i lägenhet har jag suttit i fönstret och njutit :-) Ett par kraftiga smällar, men framförallt blixtar som avlöst varandra och lyst upp hela området... Så otroligt maffigt! ?
Tycker dock synd om systersonen med fina flickvännen som går "Roslagsleden" och just i natt sover i tält. Jag är inte avundsjuk på de just för stunden och hoppas de inte blir alltför blöta samt får sova lite.

Söndag och det har regnat hela dagen, men det är nu som först som jag stängt balkongdörren, så jag gissar att jag kommer dö av värme i natt :-D. I morgon börjar semestervecka nr 2 och jag vill ha lite uppehåll så jag kan se mig omkring med min väska :-)
Skavsåret är bättre om än väldigt känsligt och gör ont, så nya skor får vänta ett tag.
I dag har jag gjort väldigt lite.
Jag har för första gången på evigheter plockat fram strykbrädan, symaskinen och en hög m tyger. Jag har pysslat lite m att passa ihop olika tyger och mönster och tittat på olika lapptäcknik. Tror att det nog kan bli bra, när det är klart :-D

Av helena - 5 augusti 2023 23:14

Avslutar kvällen på balkongen och tystnaden i området, bara trafiken på Västra vägen hörs.
Dagen började sent och regnet slog mot rutan, så någon brådska att kliv upp fanns inte.
Under många timmar igår satt jag och försökte koppla ihop telefon med smartklockan, men det ville sig inte alls. I morse fortsatte jag kampen mot dator och efter tre timmar, så fanns det äntligen kontakt men jag har inte den blekaste susning om vad jag gjorde :-) .
Då hade även solen kommit fram, så jag hoppade I mina "skogskläder" och cyklade ut i skogen. Under mina fyra år på mitt blåbärsställe, har jag varken stött på andra blåbärsplockare eller serr mina ris avplockade. Det enda med denna mängd i skogen är att bestämma mig för var jag ska börja plocka.

Blev många timmar bland riset och jag kunde nog suttit kvar ett bra tag till om inte myggen börjat visa intresse för mig.
Istället blev det förbi affären, hem lämna bär och sedan vidare på sjukhusbesök.
Var lat och köpte en kebabtallrik på vägen hem :-)

När jag kom innanför dörren mötte en upprörd Findus mig i hallen. Han jamade, pratade, gick runt mina fötter och gjorde sitt absolut bästa att få min uppmärksamhet.
Jag gav honom mat och tog sedan min mat och gick ut på balkongen. Mitt i dörrhålet satt Findus som en stenstod och stirrade upp på något som satt på fönstret, han vägrade släppa fönstret m blicken och vägrade röra sig ur fläcken, så jag fick kliva över katten för att komma ut. Vinglas i en hand, kebabtallrik i andra handen och träskor på fötterna, så levde han väldigt farligt, men jag kom ut. När jag väl satt mig ner så började Findus åter högljutt prata, sträcka sig upp mot glaset och på alla möjliga sätt att få mig att fatta att något var fel, något hörde inte hemma på balkongen och att Findus ville ha "saken".
Det är 3:a året i rad som en STOR gräshoppa eller vårtbitare (vad är skillnaden?)tagit sig upp till mig. Förra årets åkte ut över balkongräcket på en sopskyffel medan den första som tog sig in till mig hittades i min säng... i delar ?
Även årets försvann över räcket till Findusens stora besvikelse ochvi flera timmar letade han efter den.

Nu är gårdagens vinbär och dagens blåbär infrysta, disken är diskad och jag börjar känna mig redo för sängen.

Har ingen aning om vad jag ska hitta på i morgon, inte heller hur vädret kommer att bli.
Men jag skulle behöva dra dammsugaren över golvet....

Av helena - 4 augusti 2023 22:12

I dag har jag gjort mindre än önskat.
Vaknade i natt av att det lilla skavsåret reagerade på all kontakt och i morse tog jag hål på blåsan. Var forsade ut och smärtan avtog. Jag satte på ett plåster, hoppade I lite kläder och gav mig av till moster. Regnet har stundtals vräkt ner och det har forsat vatten längstmed gatorna och det blev ganska blött. Efter en fika så blev det bärplock i trädgården. Jag var förberedd på regn och hade regnkläder på mig men vi blev precis klara när himlen öppnade sig igen.

Vilket otroligt bär år. Massor av vinbär och blåbär. Nu väntar jag även på att äpplena ska bli klara, så jag även kan göra massor av mos :-)

Hittade rosor som ännu inte blommat färdigt i mosters rabatt, så även de hamnade på bild.

Rullade till slut hemåt och skavsåret började åter att smärta i varje steg. Nya plåster införskaffa och vid hemkomsten blev det plåsterbyte och ytterligare en ordentlig rengöring m alsolsprit. Varet flödade åter men när såret var rent avtog även smärtan.
Så nu sitter jag i soffan med ett stort ölglas med vin och undviker att gå på foten :-)
Lillån är omlindad med spritindränkt vadd och jag ska göra ett nytt omslag innan jag lägger mig och jag hoppas att det mår bättre i morgon.
Råd mottages gärna, men jag har för mig att det mår bäst av att läkas utan plåster och salvor

Av helena - 3 augusti 2023 22:03

Det var grått som sjutton när jag vaknade, men kände att jag behövde bort från lyan. Vaknade dessutom och hade lördag så jag kände panik över att en vecka redan gått utan att jag gjort något alls på semestern.
Hoppade i kläder, hällde kaffe i en termos och satte mig på bussen.

Tänkte först ta mig till Skansen, men regnet smattrade mot asfalten när jag steg av vid Tekniska, så jag kände att det nog passade bättre och ta något museum som hade tak.
Det blev tunnelbanan till Gamla stan där jag halkade uppför kullerstenarna till Slottet. Mina nya skor är ännu inte anpassade till den svenska väderleken och även om de är vattentäta, så är sulan ännu värdelös och jag halkade runt på den blöta gatstenen som om jag gått på is.

Jag gillar Stockholmsslott och har senaste året besökt både "Representationsvåningarna" och "Livrustkammaren" två gånger vardera :-) Men i dag så gick fötterna till museet "Tre Kronor", slottet som brann 7 maj 1697 och vars grundmur till stor del fortfarande finns under nuvarande slottet.
Jag älskar historia och där nere finns det mycket av den varan.

klicka på bild för hel bild!

190 kr för inträde och då ingick ytterligare 3 museum, så väldigt bra och kul dag :-)

Det som slog mig när jag vandrade runt under slottet var tystnaden.
ALLA besökande pratade m låga och ibland viskande röster... stor skillnad mot biblioteket där tystnaden bör finnas :-D

Efter Tre Kronor gick jag in på Gustav III:s Antikmuseum. Jag har inte ens vetat att det fanns, så förväntningar fanns liksom inte på innehållet. Bara att ta sig in genom dörren visade sig vara svårt. En liten trädörr i själva muren och som var så trög att öppna att jag var säker på att det var låst. Så jag stod stilla utanför och kikade in tills en trevlig tysk påväg ut höll upp dörren för mig :-D

Hur många nyanser av vitt finns det?
Här inne var det massor av vitt...

klicka på bild för hel bild!

Eftersom jag ändå betalt för Representationsvåningarna så blev det ett 3:e besök bland kristallkronor, sovgemak, kandelabrar,speglar och otroligt vackra golv.

Till skillnad från förra gången som råkade vara "kulturnatten 2023" och kön för att komma in ringlade sig ner till kajen, så var det nu väldigt glest mellan besökarna.
Då gick vi gåsmarsh, nu var jag ofta ensam i en sal och jag såg så mycket mer nu än när det var mäniskor överallt. Lyssnade dessutom på en guidning i app på telefonen och salarna fick lite mer liv.
Jag var dessutom typ den ende svensken på plats. Franska, tyska, engelska, norska, danska och endel asiatiska språk hördes hela dagen på slottet, men ytterst lite svenska. Å andra sidan hade väll svenskarna vett att hålla sig hemma och undan regnet, medan man som turist vill se så mycket som möjligt och inte låter sig stoppas av lite regn, så det var jag och turister som vandrade runt...
Å andra sidan så turistade ju även jag i min egna stad :-)

Älskar denna trappa!

Efter min tid på slottet så vandrade jag min vanliga sväng till Riddarholmen. Drack mitt kaffe ståendes under ett träd och tog lite bilder, medan dropparna lämnade molnen.

klicka på bild för hel bild!

Nu är jag åter hemma och försöker torka.

Morgondagen blir nog på hemmaplan, men vem vet :-)

Av helena - 2 augusti 2023 22:59

I dag har varit lugna gatan i lyan. Sov länge, hade en långfrukost och fortsatt film tittande.
Stickade på vantarna, lekte med pälsbollen och hämtade sedan några paket.
Roade mig även med ett besök i tygaffären och
Blev lite fattigare, men nu kan jag leka lite till med symaskinen

Av helena - 2 augusti 2023 12:16

Tisdagen började sent efter en orolig natt, men vid lunchtid var jag i allafall ute i skogen.
Molnigt, lätt vind och lite droppande gjorde att jag jag fick vara ifred i närmare två timmar innan myggorna hittade mig. Hasade runt i regnställ där byxorna åkte ner i varje steg och jackan åkte upp varje gång jag böjde mig ner, så det var ett väldigt muttrande mellan träden ?, men det blev fem liter blåbär, innan jag gav upp och cyklade hem.

stillheten och tystnaden ... Jag mår nästan lika bra på en mossbeklädd sten som på en klippa vid havet /f]
Klicka på bild för hel bild...

Handlade på vägen hem och det åkte ner en bullpåse i korgen av bara farten. Kom hem, kikade på väderappen och beslöt mig för att ta mina nya skor på en utflykt.
Packade en kaffe, två bullar och enbstor vattenflaska i en väska och hoppade på 676 ner till Stockholm. Inget mål för turen utan bara vandra runt och se var jag hamnade. Klev av vid Tekniska högskolan och gick ner till Humlegården. Upptäckte att det i parken under en buske ligger ägg från en enorm höna...

Gick vidare mot stan och igenom Brunkebergstunneln.
Finns ju tunnlar och tunnlar och denna är så spännande att gå igenom :-D

In en sväng på Flying tiger för köp av galge till mina medaljer samt ny laddkabel till min telefon. Galgarna var tyvärr slut men jag kan nu åter igen ladda min telefon utan att behöva sitta på golvet med den under tiden den laddar :-)
Gick glatt vidare mot slottet för att slutligen hamna på Riddarholmen där jag tog min fika och studerade människor.

Vände efter ett tag hemåt, tog tunnelbanan från Gamla stan och klev av vid Tekniska.
Jag missade min buss (som vanligt) med någon minut så i väntan på nästa tog jag en titt på KTH, på andra sidan gatan.
Jag har trott att trappan slutat m en ointressant tegelbyggnad och en tråkig dörr och således inte ägnat den en tanke...
klicka på bilderna för hela bilder

Jag hade såååå fel och jag måste tillbaka ?

När jag gick uppför trappan och förbi industrifontänen av Carl Milles upptäckte jag mycket spännande.
Genom valvbågar och uppför trappor, öppna utrymmen m kullerstenar, gångvägar och parkbänkar. Statyer, utsmyckningar, vackra lampor och träd...
Jag bara måste tillbaka ?
Att påstå att tegel är ett tråkigt och fult material är bara så fel.
kolla taket!

Av helena - 1 augusti 2023 10:18

Blåbärsskogen, Stockholm el bara en sväng till Kapellskär m bussen, valen fanns för den första "riktiga" semesterdagen. Men när det började regna, försvann den ena funderingen efter det andra och när åskan mullrade rakt över då blev det ett filmmaraton istället :-)

I soffan under filtar och kuddar började jag på ett par vantar till en vän och kom riktigt långt under dagen.
Kom på vid 21- snåret att jag tidigare både tagit fram laxbitar att tina, samt hade smör som stod och smälte på bänken.
Så vid 23-tiden käkade jag middag :-D

Laxpudding med färskpotatis

500g lax, okokt färskpotatis i I tunna skivor, 2 dl matlagningsgrädde, mjölk, 3 ägg, dill samt s&p
Runt 150°c och inne i ugnen ca 45 minuter

Körde som vanligt allt på en höft, så mått är något som inte finns och inte heller tider.
När potatisen är mjuk och äggstanningen inte rinner av skeden, då är det klart ?

Av det mjuka smöret blev det en Smulpaj m blåbär.
Smör, socker, vetemjöl och havregryn.
Frysta Blåbär rullade i potatismjöl och strösocker.

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Instagram

Tidigare inlägg

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...