TALLUGGLAN

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av helena - 2 augusti 2023 22:59

I dag har varit lugna gatan i lyan. Sov länge, hade en långfrukost och fortsatt film tittande.
Stickade på vantarna, lekte med pälsbollen och hämtade sedan några paket.
Roade mig även med ett besök i tygaffären och
Blev lite fattigare, men nu kan jag leka lite till med symaskinen

Av helena - 2 augusti 2023 12:16

Tisdagen började sent efter en orolig natt, men vid lunchtid var jag i allafall ute i skogen.
Molnigt, lätt vind och lite droppande gjorde att jag jag fick vara ifred i närmare två timmar innan myggorna hittade mig. Hasade runt i regnställ där byxorna åkte ner i varje steg och jackan åkte upp varje gång jag böjde mig ner, så det var ett väldigt muttrande mellan träden ?, men det blev fem liter blåbär, innan jag gav upp och cyklade hem.

stillheten och tystnaden ... Jag mår nästan lika bra på en mossbeklädd sten som på en klippa vid havet /f]
Klicka på bild för hel bild...

Handlade på vägen hem och det åkte ner en bullpåse i korgen av bara farten. Kom hem, kikade på väderappen och beslöt mig för att ta mina nya skor på en utflykt.
Packade en kaffe, två bullar och enbstor vattenflaska i en väska och hoppade på 676 ner till Stockholm. Inget mål för turen utan bara vandra runt och se var jag hamnade. Klev av vid Tekniska högskolan och gick ner till Humlegården. Upptäckte att det i parken under en buske ligger ägg från en enorm höna...

Gick vidare mot stan och igenom Brunkebergstunneln.
Finns ju tunnlar och tunnlar och denna är så spännande att gå igenom :-D

In en sväng på Flying tiger för köp av galge till mina medaljer samt ny laddkabel till min telefon. Galgarna var tyvärr slut men jag kan nu åter igen ladda min telefon utan att behöva sitta på golvet med den under tiden den laddar :-)
Gick glatt vidare mot slottet för att slutligen hamna på Riddarholmen där jag tog min fika och studerade människor.

Vände efter ett tag hemåt, tog tunnelbanan från Gamla stan och klev av vid Tekniska.
Jag missade min buss (som vanligt) med någon minut så i väntan på nästa tog jag en titt på KTH, på andra sidan gatan.
Jag har trott att trappan slutat m en ointressant tegelbyggnad och en tråkig dörr och således inte ägnat den en tanke...
klicka på bilderna för hela bilder

Jag hade såååå fel och jag måste tillbaka ?

När jag gick uppför trappan och förbi industrifontänen av Carl Milles upptäckte jag mycket spännande.
Genom valvbågar och uppför trappor, öppna utrymmen m kullerstenar, gångvägar och parkbänkar. Statyer, utsmyckningar, vackra lampor och träd...
Jag bara måste tillbaka ?
Att påstå att tegel är ett tråkigt och fult material är bara så fel.
kolla taket!

Av helena - 1 augusti 2023 10:18

Blåbärsskogen, Stockholm el bara en sväng till Kapellskär m bussen, valen fanns för den första "riktiga" semesterdagen. Men när det började regna, försvann den ena funderingen efter det andra och när åskan mullrade rakt över då blev det ett filmmaraton istället :-)

I soffan under filtar och kuddar började jag på ett par vantar till en vän och kom riktigt långt under dagen.
Kom på vid 21- snåret att jag tidigare både tagit fram laxbitar att tina, samt hade smör som stod och smälte på bänken.
Så vid 23-tiden käkade jag middag :-D

Laxpudding med färskpotatis

500g lax, okokt färskpotatis i I tunna skivor, 2 dl matlagningsgrädde, mjölk, 3 ägg, dill samt s&p
Runt 150°c och inne i ugnen ca 45 minuter

Körde som vanligt allt på en höft, så mått är något som inte finns och inte heller tider.
När potatisen är mjuk och äggstanningen inte rinner av skeden, då är det klart ?

Av det mjuka smöret blev det en Smulpaj m blåbär.
Smör, socker, vetemjöl och havregryn.
Frysta Blåbär rullade i potatismjöl och strösocker.

Av helena - 30 juli 2023 19:24

Två låtar in i fredagens spelning så meddelade min telefon att minnet var fullt, så under någon låt satt jag och raderade bilder för att få plats med nya bilder :)

I dag så har jag tömt hela telefonen och lagt dessa på dator. Närmare 7000 bilder är nu borta och det tog sin lilla tid då bilderna var gansak stora, men efter 3 timmar så var jag fri igen att lämna lyan med ett helt nytt minne att fylla :)

Vädret har varit okej hela förmiddagen, men lagom tills jag klev på cykeln så öppnade sig himlen och det forsade ner, så istället för en sväng till Malstabadet så blev det Willys för lite kattsand och sedan hem till lyan.

Eftersom jag redan fått igång datorn i dag och den står kvar på samma ställe som jag lämnade den, så passar jag på att försöka komma ut på nätet och denna gång fungerar det :)

Medan regnet smattrar mot rutan hittar jag bilder från 3 år tillbaka och en semester där regnet höll sig borta.

Bilder från en ö som jag under få och intensiva dagar kom att älska och har en ständig längtan till.

Jag snackar om Gotland.

Försökte lägga upp bilderna på instagram, men de hamnade på sniskan och blev inte alls kul att titta på, så jag tog bort de igen och lägger upp de här istället.

Från "Närshamns Rökeri och Fisk" där vi köpte rökt makrill,   såg man Närholmes fyr och senare blev det även en promenad dit.

Troligen ett av de vanligaste motiven från Visby

Samma morgon som färjan lade till i Visby så försökte vi bli av med tröttheten genom att ta en sväng genom Visby.

Covid hade gjort att Medeltidsveckan ställdes in och vi helt ensamma uppe och det var väldigt ödsligt på gator, gränder och mellan husen.

Snart är jag tillbaka i Visby för nya minnen och bilder.

Av helena - 29 juli 2023 21:22

Lördag och en dag som varit seg som sjutton. Tror helt klart att jag är för gammal för att vara vaken halva natten och vara pigg dagen efter ?
Blev några oroliga timmars sömn när jag väl kom hem och i säng. Klockan ringde underligt nog redan vid 7-snåret och jag har ingen aning varför jag ställt klockan, ej heller när. Men då ringde den i allafall men jag lyckades somna om och vaknade igen runt 9 och då rullade jag ur sängen.

I dag var "Hamnkalaset " i Societetsparken och årets upplaga var främst för barn runt tvärhöjdsåldern, så jag gick bara förbi och stannade tillräckligt länge för stt ta en bild här och där. Vi vandrade istället ut till Borgmästarholmen, runt ön och tillbaka.
Totalt har jag gått 10547 steg i dag och det är väll helt okej, när det känns som jag inte gjort ett jota.

klicka på bild för att se hela

Just nu sitter jag på balkongen, dricker en cider och har frysta vindruvor som istärningar.
Lyssnar på tystnaden och funderar på vad jag ska hitta på i morgon.
Tror att det blir en dag att bara vara, slappa och umgås med mig själv.
Har lust att åka till Söder och gå en guidad vandring "I författaren Per-Anders Fogelströms fotspår". Den startar mitt på dagen så det blir inte en tidig morgon för mig, men mina väderappar pratar om regn och även om jag inte är så söt att jag smälter av lite regn, så tror jag att jag vill hitta på något mindre blött.

Av helena - 29 juli 2023 11:59

En minnesvärd semesterstart!

Tanken var att dansa ut genom källardörren och verkligen släppa in "semesterfeelingen" men busstabellen visade att jag då troligen skulle missa planerad buss, så det blev istället att grabba tag i mina saker, rusa ut genom dörren m felknäppta kläder, släpande väska och håret som en orkan :-)
Väl på plats i busskuren var bussen försenad, så jag kunde i närmare kvarten stå och studera regndropparna som föll på taket och hoppas att alla mina väderappar skulle hålla sina ord och att solen skulle skina framåt kvällen för det skulle bli många timmar utomhus!

Första stoppet blev på Centralstationen där jag bytte kläder och låste in min ryggsäck i ett bagageskåp, men det är första och sista gången jag gör det. För även om det var skönt att slippa släpa runt på väskan, så är jag inte miljonär :-)
För troligen första gången detta årtionde så hamnade jag inte vilse och var således i tid för middag m min syster på "Jensens Steakhouse", där vi åt gott och hade trevligt i någon timme innan vi fortsatte mot kvällens huvudattraktion.

När jag bokade biljetterna tänkte jag inte på vilket datum som konserten var, så det är bara några veckor sedan som jag insåg att spelningen var på min sista arbetsdag och att fira in semestern med Gyllene tider var ett perfekt avslut på en ganska hjärntröttande vår.

Mitt första besök på Stadion och jag gillar den platsen. Historia sitter i tegelstenarna och det är även hemarena för laget Djurgården som mina släktingar var en del av under många år  (Hans och Stig Tvilling för den som är nyfiken  :-) )

Uno Svenningson som uppvärmning och jag har aldrig lyssnat speciellt mycket på honom, men vissa låtar känner nog alla igen och både ljud, ljus och stora skärmar fungerade felfritt.
Under pausen medan scenen byggdes om välde folk in genom entrén, fyllde området framför scenen och jag slet m att hålla mig vaken och dölja gäspningarna. Inte helt lätt att vara pigg, när man i vanliga fall går och lägger sig vid 21 :-D
Men när GT dök upp så försvann John Blund snabbt ut genom porten och jag sjöng med i varenda låt!

Hits efter hits framfördes, bara välkända låtar, roliga mellansnack och en publik som var med. Allsången ljöd mellan murarna och jag hade riktigt ont i halsen när kvällen tillslut var över. Det var gåshud när sista låten spelades, publiken tände "tändarna' i mörkret och sjöng med...
Så nöjd med kvällen och sällskapet!

Följde strömmen ut ur Stadion och vi valde att gå till Tekniska högskolan istället för att kliva på vid station Stadion och det var nog tur att vi gjorde det, för tunnelbanan blev packad när den stannade där. Syrran fortsatte hemfärdenmedan jag klev av vid T-centralen, löste ut min väska, köpte en kaffe och strosade runt på en Centralstation som var nästan ödsligt tom.

Vid 1.30 var jag slutligen hemma och kunde hälsa på katten som vaktade dörren.

Jag kan verkligen rekommendera att börja semestern med middag, trevligt sällskap och en härlig konsert.

Tack Jessika för sällskapet.

Av helena - 23 juli 2023 12:12

Fick i går besök av systersonens sambon som aldrig varit i Norrtälje, men blivit nyfiken på min stad genom alla bilder hon sett på Instagram och Facebook.

Min stad är en sommarstad som lever upp under de varma månaderna. Gatorna fylls av folk, caféer dukar borden utomhus, loppisarna öppnar upp, båtar i olika modeller lägger till vid kajerna och staden sjuder av liv.

Ett besök i Norrtälje under en söndags eftermiddag på vintern och tankarna går till någon skräckroman där pesten dragit fram och man är ensam överlevande...

I går visade Norrtälje upp sin vackraste sida. Lagom varmt och blått med lite vita bomullsmoln på himlen så promenaden längst med ån, genom Societetsparken och ut till Borgmästarholmen var fin och med massor av människor.

Jag är ganska haj på stans historia med badhusepoken, järnvägen, färjan till Åland och kända personer som bor/bott i min närhet.
Finns även filmer och filmscener som spelats in på platsen och jag gillar att berätta det jag vet, så Jossan fick ett par timmars guidning genom stan som förra året firade 400 år :-)

Av helena - 18 juli 2023 17:54

Ytterligare en arbetsdag är avbockad i almanackan och nu är det bara 8 dagar kvar tills jag kan ställs moppen i vrån och dansa ut från städskrubben.
Har börjat inse att jag faktiskt får en semester i år, vilket inte helt självklart efter en del strul på företaget under året ? och det gick så långt att jag började undersöka mina chanser till annat jobb... Men det är en annan historia.

Finns så mycket jag vill göra och så mycket pengar som saknas, så vi får se vad som händer under dessa tre veckor som jag är "utsläppt" från jobbet.

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Instagram

Tidigare inlägg

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...