TALLUGGLAN

Inlägg publicerade under kategorin blogg24 2015

Av helena - 5 december 2015 20:22

9 pers var vi som pressade in oss hos pappa i hans lilla lägenhet för att börja lite smått med julfirandet. Några saknades och några hängde med av bara farten. Eftersom vissa inte kan närvara på stora julaftonen hos syster i Hässelby och samvetet över att vissa blir utanför gemenskapen och lever i en oönskad ensamhet så blev det mys med familjen hos far.
Kul i allafall att det blev så många som kom och jag gissar att min pappa var ganska trött när vi gick. Många röster där alla pratar om olika saker kan få den mest luttrade att vilja rymma :-)
Nu är jag hemma. Ligger i soffan och smälter maten. Mätt som en val fortfarande, flera timmar efter middagen. Vill inte ens tänka på hur jag kommer att må på julaftonen :-D

Jag hade med sköldpaddan Sigge för att skryta över mitt hantverk och jag är ju bra stolt över att jag lyckades få ihop den.
Min ena bror tyckte den var sötare i verkligheten än på bilderna. Hans tvilling undrade om jag hade virkat en gås...
Tror jag måste göra vissa ändringar på nästa sköldpadda :-D

#blogg24

Av helena - 4 december 2015 16:31

Det har åter blivit fredag och en arbetsvecka är åter slut. Kan ju säga att av de platser som jag varit lokalvårdare på så är nuvarande det som funkat bäst. Kroppen skriker inte av smärta efter dagens slut, jag slipper leva på ständigt smärtstillande och hjärnan hinner inte skruva upp sig i stress.

Jag har just nu ett perfekt jobb för kropp och knopp! :) 

 

I jakt på bloggämne så hamnade på "Instagram" under förmiddagens fikarast och fick där veta att rockstjärnan Scott Weiland har avlidit bara 48 år gammal. Jag har inte direkt någon större koll på den mannen eller hans karriär, men jag har hört honom. Jag är ett gammalt "Guns N´Roes" fan och när sedan alla utom Axl hoppade vidare till nya projekt fastnade jag för "Velvet Revolver". Ett band som Slash, Matt Sorum och Duff McKagan startade tillsammans med  Dave Kushner och där Scott Weiland under en tid var sångare innan det blev lite problem och han sparkades, VR blev utan sångare och typ... försvann. 

 

En av mina favoriter med Velvet Revolver är den lugnare "The last fight", med Scott Weiland. Lyssna och njut! 


 

Förutom att Scott Weiland den gått vidare så har det hänt en del andra saker detta datum genom åren.

Kan ju säga att det är lite spännande att kolla Wikipedia, det finns så mycket där som jag inte har en aning om bla att Britterna den 4 december 1829 förbjöd "Änkebränning" i Indien. 

Änkebränning tillhör hinduismen och innebär att änkan bränner sig levande på den döde makens likbål.

Hur sjukt är inte det?! :) 

 

#blogg24 

 

Åter ett litet tack till Wikipedia som ger mig underlig kunskap:) 
 

 


Av helena - 3 december 2015 21:11

Jag förknippar fortfarande "syjunta" med ett gäng äldre gråhåriga damer som stickar och skvallrar...
Jag är 40 år och är en av de som håller i en av områdets syjuntor och jag är väll en av de yngre i gänget :-)
Syjunta är väll inte riktigt rätt ord eftersom ingen av oss syr utan pysslar med olika projekt så därför är "Pysselgrupp" ett bättre förklarande ord för oss och självklart är vi "Pysslingar" :-D

Att sitta i sällskap med likasinnade med handarbete i högsta hugg, gott fikabröd (en självklarhet på syjuntor!)att njuta av och massor av skratt, har blivit en självklarhet i den smågråa vardagen.
Alla är välkomna (med eller utan pyssel) och ingen är rädd att be om hjälp eller ställa frågor. Vi är ett härligt gäng som träffas ett par gånger i månaden och pysslar med olika prylar. :-)
Jag har under åren mest stickat, men sedan jag upptäckte virkandet så går jag i stort sett ständigt med virknålen i bakfickan och det har blivit lite alster jag är sjukt stolt över att ha gjort.
De senaste veckorna har jag muttrat över lite lappar som blivit över och nu är de ihopsydda och det blev en "Sigge". :-D
En typ sköldpadda med massa fel och misstag men prototypen är född och nu vet jag vad jag inte ska göra på nästa som är en beställd julklapp...

Det blir lite mer stoppning i nästa "Sigge" så han blir riktigt mysig och gosig.
Även ett litet skelett så han slipper ha näsan i marken hela livet kommer det att bli.
Men han blev i allafall gullig! :-)
#blogg24

Av helena - 2 december 2015 05:50

Det är verkligen inte ofta som jag är uppe ur sängen innan väckarklockorna ringer, de flesta mornar har de slutat att ringa för länge sedan när jag med ett ångestskri flyger ur sängen och frukosten blir ett kex i farten, i trappan på väg till cykeln.
I dag låg jag och väntade på att väckarklockan skulle ringa och när första signalen ljöd så var halva frukosten redan äten.
"Bebisarna" sover fortfarande, mörkret hänger kvar utanför fönstret och inte ens trafiken på nya vägen hörs i mörkret. Tystnaden är total! :-)

Varmt kaffe, julbröd + mycket senap med en stor bit julskinka och ett tänt ljus...
Även om snön saknas så börjar det kännas som en julmånad. Även min julmusik saknas, men jag får vänta med att slå på Spotify tills i eftermiddag, har en känsla av att mina närmaste grannar inte skulle uppskatta att väckas av Ekborgs härliga "O'helga natt" på hög volym klockan 6 på morgonen...

God morgon!!

#blogg24

Av helena - 1 december 2015 14:00

Nu är det bara 30 dagar kvar tills det blir ett nytt år, bara 24 dagar kvar till tomten kommer och även 24 dagar kvar innan denna utmaning är över :)


Förutom att det är första dagen på årets sista månad så är det tydligen även Världsaidsdagen och det har det tydligen varit sedan 1988, även om inte jag haft en aning om det.

Jag har mest hört om typ ”kanelbullens dag” och ”köttbullensdag”, så det känns ju skönt att det finns temadagar som verkligen är värda att uppmärksamma och jag undrar varför det inte är samma "tjohej" runt Aids som det är runt andra sjukdomar det är ju knappast så att aidsoch hiv inte längre finns...


 


Fortsätter svamla i detta första inlägg i utmaningen och kan ju berätta att första december även är en stor dag i filmens värld, 1939 hade "Borta med vinden" världspremiär i New York. Vivien Leigh blev känd som Scarlett O`Hara och fick även en liten Oskar för den rollen. 

Just detta datum fast ett par år senare nämligen 1955, så arresteras Rosa Parks när hon vägrar att lämna sin sittplats i en buss åt en vit man. Bra gjort Rosa parker!! :) 



Tack till Wikipedia för dagens fakta!


#blogg24

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards