TALLUGGLAN

Alla inlägg under november 2012

Av helena - 28 november 2012 18:04

 


Den största anledningen till att jag åker till Göterborg i januari är detta!!
Men sedan är även fika/lunch med vänner och förhoppningsvis även en liten titt på stan inplanerad.
Det är ju inte så ofta som jag åker till Göteborg, så lika bra att passa på att utnyttja dagen :) 



Av helena - 23 november 2012 22:49

 Biljetter är bokade och sovplatsen fixad i Göteborg så nu får gärna Trettondagen komma :)

 

 






Av helena - 21 november 2012 17:47

Denna tid för sex månader sedan låg jag på uppvaket och stirrade på underliga figurer och mönster som var målade i taket.  Vetskapen om att jag var opererad fanns och plåstren på magen var bevisen för att de varit och karvat i mig, men smärtan och värken som alla sa att jag skulle känna fanns inte.
Jag var trött och groggy, men annars hur pigg som helst... För att vara nyopererad  :)    

Ett halvår har gått sedan min Gastric ByPass operation och dessa månader har rusat fram och nya saker har ständigt skett och upptäckts, händelser som jag i princip måste markera i kalendern för att minnas och som för att få ett litet hum om vad som hänt sedan ”dagen O” (Operationsdagen :D )
Kan inte skjuta under stol med att jag känner mig  lyckligt lottad som sluppit inte bara en del av  utan snarare ALLA biverkningar. Kan nog säga att jag har en aning dåligt samvete när jag tänker på de vänner som inte haft min stora tur och som måste opereras både en och flera gånger då det ena efter det andra inträffar. Känns nästan pinsamt och en smula jobbigt när jag erkänner för andra opererade att allt gått lekande lätt för mig, utan att minsta problem dyktupp.
 

Den största skillnaden på före och efter min OP, är självklart vågen som visar en mindre siffra. Ett nummer som jag haft svårt att ens föreställa mig då jag de senaste 10 åren faktiskt vägt pinsamma tresiffrigt.  
Att därför vara nere på två siffror har inte ens funnits som en avlägsen dröm, då det känts så otroligt totalt avlägset att det inte ens kunde anas i horisonten.
Det som känns underligt är att jag känner att vikten förändrats men jag kan liksom inte se den ännu…
Visst har spegelbilden förändrats, men det är inte förrän folk beskrivit förändringarna som även jag kan se dem.  Låter helt utflippat, men kanske har jag svårt att se skogen för alla granarna. Jag ser kilona på byxor som plötsligt behöver skärp för att inte rasa i backen och på tröjor som blivit stora som enmanstält, men just VAR jag blivit mindre är svårt för mig att se, men kanske är det lättare för folk omkring mig som inte ser mig dagligen.

En annan spännande upptäckt jag lagt märket till är att jag plötsligt har ben i kroppen :)
Har hittat både nyckelben och revben som jag kan svära på aldrig funnits där tidigare. Häromkvällen hittade jag även ett ben i smalbenet som inte heller det kändes likadant som det tidigare gjort, har även hittat muskler som är mer framträdande på ställen där fettet håller på att försvinna. Alla dessa upptäckter är spännande att göra och jag blir lika förvånad och glatt överraskad varje gång jag hittar något nytt i kroppen.
De senaste månaderna har helt enkelt varit fyllda av spänning och förväntan. Ännu är jag rätt långt från mitt mål, men för varje vecka kommer jag ett steg närmare min målvikt eller runt kilona som jag ska/bör väga.
Något annat som jag kan mäta och som jag ser tydligare är hur jag förändras på insidan. Vikten minskar och mitt självförtroende ökar. Med varje kilo som försvinner så försvinner även den gamla Helena. Försvinna helt hoppas jag att jag aldrig gör men jag känner inte längre samma hinder inför att göra vissa saker som jag aldrig skulle gjort innan OP. Bara tanken att jag två helger i rad faktiskt varit ute på krogen och dessutom gillat det, är otrolig. Att jag varit på förfester hos mindre bekanta vänner är något som INTE skulle hänt innan OP.  Att beställa en konsertbiljett och gå på spelningen i eget sällskap var även det otänkbart för bara ett halvår sedan.
Dagens WOW är att jag utan tvekan via en ganska ny bekantskap, beställt en biljett till en spelning i Allingsås… Jag vet inte ens var Allingsås ligger och jag har ingen aning om hur jag kommer dit, men jag ser fram mot det i alla fall :)  

Det är som om operationen möjliggjort allt och hindren är inte längre lika höga som jag en gång sett dem vara.
Jag mår bättre psykiskt och fysiskt nu, än jag någonsin gjort och även om det är en bit kvar så har de senaste månaderna varit de bästa i mitt liv.

Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde operationen tidigare i livet! 

Av helena - 16 november 2012 12:57

Hittade mönstret till denna julstjärna i en veckotidning för något år sedan och var tvungen att pröva göra den.



För att göra den krävdes en massa små

rektanglar.
60 stycken rektanglar för att vara exakt.

Sedan syddes rektanglarna ihop för att

tillslut bilda 20 stycken pyramider.

  





Därefter så syddes de små pyramiderna ihop och i alla hörn syddes pärlor på som dekoration.

Resultatet blev bättre än jag trodde. Eller vad säger du?? 


 

   

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards