TALLUGGLAN

Alla inlägg under juni 2018

Av helena - 30 juni 2018 12:16

I bland är känslan att fly så otroligt stark. Bara packa en väska, sätta sig på bussen och se vart man hamnar...
Komma bort från stan, alla dess ljud, allt skitsnack, stressen, fällande krokben och allt som får mig att må så otroligt dåligt.

Önskan att packa alla pinaler i en bil, köra ut oss mitt i ingenstans och slå ner sitt hem i tystnaden och på en plats där ingen känner mig. Problemet med den drömmen är att där tystnaden bor finns inga jobb och tyvärr är pengar ganska viktigt i dagens värld.
Men det skulle vara härligt att bara försvinna ett tag och bara lämna allt.

För att inte avslöja för mycket i min hemliga framtidsplan, så kan jag säga att jag är en bit påväg. Men för stunden får naturen, ensamheten, tystnaden och nytt hem vänta :-)

Av helena - 29 juni 2018 21:34

Håller på att byta ut choklad mot nötter eller snarare mot Cashewnötter... Eller alla nötter UTOM jordnötter som jag verkligen inte klarar av och är de saltade så vänder sig magen ut och in och jag fräser. Men övriga nötter är gott, krispigt och såååå mycket dyrare än min vanliga nougat/kexchoklad :-)
Godast "rostad och saltade Cashewnötter" har Lidl och ett par dagar i veckan slinker jag in där och för att köpa lite nötter.
I går stressade jag in, grabbade tag i en påse från hyllan och hastade hemåt. Öppnade glatt påsen på kvällen och kastade in en näve i munnen...

... Och så var den torsdagen förstörd :-)

Nu är det fredag och i glaset finns blått vin och i skålen riktiga och goda nötter :-D

Av helena - 28 juni 2018 19:50

...Finns inte för stunden, så jag går och lägger mig i stället.
Hörs i morgon :-)

Av helena - 27 juni 2018 20:44

Om jag kunde utan att göra bort mig allt för mycket, så skulle jag sätta mig ner och yla på balkongen.

En vecka sedan sjukhuset och penicillinet sattes in. Men eftersom fötterna fortfarande lider, så ska jag åter kontakta läkaren i morgon och se om amputation är ett alternativ...
Köpte sulor i dag och de gjorde varken till eller från men en dag kanske de kommer till nytta :-)
Var hos tandläkaren i dag och nu efter ett par timmar och bedövningen släppt så börjar det kännas atr det var två stora hål som lagades. Alvedon hjälpte inte och nu är jag är glad att jag har några piller från handoperationen kvar att kunna stoppa i mig. Nästa tandläkarbesök är det utdragning som gäller och förhoppningsvis så dör jag inte av skräck i stolen :-)

Planen var denna vecka att gå MINST 3 km dagligen. Tyvärr så satte den sena tandläkartiden stopp för det i dag och i går var det fötterna som strejkade. Men jag ska satsa på att hålla promenadplanen resten av veckan.

Kan ju inte låta bli att nämna "Karma", efter dagens matcher i fotbolls VM :-)
Sverige är vidare till åttondelsfinalen och de regerande mästarna, Tyskland är ute :-D

Av helena - 24 juni 2018 18:24

Solen är framme efter ett par gråa dagar och den har varit saknad :-)

Halvvägs klar med ärmen på koftan upptäckte jag fel som inte ens jag kan ignorera och "bara" 70 varv att repa upp... Har varit gladare!
Det gick snabbare att riva upp alltet än det tog att sticka det :-D

4 km promenad i solen och skogen samt lite mindre irriterad över felet. Nu är jag redo att lägga upp nya maskor.

Av helena - 22 juni 2018 21:28

Dagen började tidigt m både regn, halv storm och kyla.
Raggsockor, one piece, varmt kaffe och regn mot rutan.

Midsommar är för mig Hembygdsgården och dess servering. Vädret gjorde att vi undrade om vi "personalen" skulle bli ensamma firare, men vi bullade upp som vanligt och förberedde allt. En stund innan starten blev det Gubbröra med hela gänget, något som har blivit en trevlig tradition.

Trots vädret blev det endel gäster och alla verkade ha trevligt och då är personalen glad. ?

Eftermiddagen bjöd på regnbåge, störtskur och naturbilder...

Nu är jag hemma, sitter framför em film och dricker något gott.

Trevlig midsommar!

Av helena - 22 juni 2018 09:51

Inte riktigt nöjd med min online läkare så ringde jag vårdcentralen strax efter 9 och fick en tid samma dag 15.45
Räknat i almanackan och veckorna visar att jag är inne på min 7:e vecka m halsont...
Och även en icke utbildad kan nog säga att det inte är skavsår :-)

Bägge hälarna är inflammerade och jag fick antibiotika för fem dagar utskrivet och ska återkomma om ingen förbättring skett.
Rådet jag fått dagen innan, att smörja m mjukgörande och Voltaren skrattade han åt. Nu hoppas jag att det börjar ordna sig.

Av helena - 20 juni 2018 12:49

I dag kom jag i håg att ringa för att få tid hos läkare under själva telefontiden. Någon läkartid fanns inte i dag, men sköterskan trodde att jag kunde bli hjälpt av en läkare via nätet. Kopplas upp, kryssa i några förbestämda frågerutor, själv ge några beskrivande ord och sedan skulle läkaren kontakta mig via Skype (el typ sms i mitt fall) Han ville ha bilder på skadan och här hade Skype varit såååå mycket lättare för att ta bilder på en häl som alltid är i skugga, långtbort från resten av kroppen och en kameralins som hellre vill fokusera på smulorna på golvet bredvid foten...
Ett par mer eller mindre suddiga bilder skickades till läkaren som efter lång tankepaus och säkert en halv fikarast kom fram till att det är SKOSKAV som jag lider av!!
Jag håller inte riktigt med om den bedömningen då jag aldrig haft skoskav som varit oläkta under fyra veckors tid, vars smärta strålande kryper in i skelettet och där blodblåsa på blodblåsa bildas... Visst, blåsorna blir mindre för varje gång, men de gör fortfarande otroligt ont vid minsta kontakt, vare sig det är strumpa, golvbrunn, sko eller ett lakan!

Jag fick i allafall rådet att smörja med mjukgörande salva och Voltaren... Vilket jag redan gjort varenda dag de senaste 4 veckorna. Jag ska även kontakta en fysisk läkare på vårdcentralen som kollar på mina sår och även kontakta min närmaste chef (inte för att jag vet vad denne kan göra, men hon är kontaktad)
Att jag jobbar som städare och använder fötterna varje dag (kors i taket! ) och måste använda arbetsskor som skyddar mina fötter från olyckor hjälper troligen inte mycket.
För stunden har jag fått tillåtelse från chefen att använda sandaler tills hälarna läkt såpass att jag kan använda skor med häl och tåhätta...
Att jobba i sandaler känns inte så speciellt tryggt och och även ovant. Under mina år som städar och köksbiträde har jag aldrig jobbat i annat än riktiga arbetsskor och vetat att jag varit skyddad mot fallande knivar, tunga kärl, maskiner med hjul och glatta golv. Att skutta runt i skor som i princip bara består av en sula och några snören, känns halvbra och jag har redan fått en del mindre blåmärken och småsår på tårna efter slarv från min sida från papperskorg som vält samt blivit överkörd av min städvagn (den brukar rymma med jämna mellanrum:-)

Så i morgon ska jag boka tid hos en fysisk läkare och jag är så glad att jag är uppe i frikort, för att betala 200 kronor för tips och råd som jag redan kört i en månad känns lagom kul.
Jag tror fortfarande att det är slemkudden (gud vad trevligt det låter!) i hälen som är inflammerad men även att det kan vara ett skoskav ovanpå inflammationen...
Hur som haver så är jag en erfarenhet rikare gällande den nya tekniken och jag gillar bättre att träffa en "riktig" läkare dvs.en som inte kopplar ner mig när den tröttnat på mina frågor :-D



 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards