TALLUGGLAN

Alla inlägg under juli 2009

Av helena - 31 juli 2009 00:05

Hela veckan gick i kaosets tecken och fredagen var inget undantag!

Vid 11 snåret (tror jag klockan var) dök min syster upp för att hjälpa mig med flyttstädningen.

Även om jag inte trodde att det fanns så mycket att städa, rengöra och skrubba så rann timmarna i väg och det blev även ganska stressigt mot slutet. Varför är det alltid mer jobb än man förväntat sig??

Trots att det var mycket kvar så unnade vi oss en lunch på Thairestaurangen och vi fick även sällskap vid bordet av PG.

När vi körde hem honom så passade Jessika på att kolla på Patriks säng som han skulle göra sig av med och som skulle passa min systerson perfekt. I Patriks källare hittade han även ett soffbord som jag fick med mig tillbaka. Lite i lägsta laget var bordet, så det är inte direkt ett bord att sitta och äta vid, utan snarare i perfekt höjd för att ha fötterna på under spännande filmer :)

Tillbaka i lyan började skrubbandet igen och även ett problem hade dykt upp under vår lunchrast. Flyttkillarna som skulle tömma min lägenhet på dess hyrmöbler hade inte lyssnat när jag och syrran sagt att de INTE skulle ta möblerna i lägenheten, utan bara ta de som vi ställt ut i korridoren.  Så när vi mätta och belåtna knatade in genom dörren ekade det något otroligt mellan väggarna och det fanns inte en möbel kvar. Vi tittade förvånat på varandra och började fundera på hur vi utan hjälp av stolarna skulle kunna nå upp och skrubba de översta hyllorna i köksskåpen. Jag ringde efter en stege som anlände efter en kort stund, inte för att den var till så storhjälp men Jessika kom i alla fall upp och kunde stå på bänken. Det är i vissa stunder jobbigt att ha föräldrar som är korta och vi döttrar har dessvärre ärvt deras längd :D


Vid halvfyra var tiden då lyan skulle vara klar att för nästa person att flytta in och den sista halvtimmen blev det speedad städning. Men när Krister kom för att syna skador och annat så hade vi i stortsätt bara en dammsugning och svabbningen kvar.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var orolig över domen. Även om jag inte satt upp spikar eller gjort några hål i väggarna, så fanns det liksom inga bevis för min oskuld och det är verkligen dags för en tapetsering av den lägenheten. Och om det ville sig illa så skulle jag få stå för kostnaderna, så nerverna var lite i obalans medan Krister knatade runt och synade väggarna efter hål och i skåpen efter damm och annat. Men jag klarade mig (peppar, peppar ta i trä) och vid 16- tiden stängde jag ytterdörren för sista gången och lämnade över nycklarna till nästa hyresgäst. 


Trötta, dammiga och sååååå törstiga hamnade vi på systemet och trängdes med andra alkoholtörstande festfirare. Sedan bar det snabbt som sjutton av till min nya lya, där vi kastade in städgrejerna, mitt nya bord och annat som av misstag blivit kvarglömt i lyan sedan dagen innan.

Raskt fortsatte sedan färden till busstationen där en mycket trött systerson väntade på oss.


Med en telefon som gick varm fortsatte vår resa uppåt landet och slutade i Elmsta där årets Elmstanatta var i fullgång.

Ett litet gäng bestående av syrran, hennes familj och svärföräldrar vandrade runt och kollad in marknadsstånden, trängdes med MASSOR av människor och hittade en och annan sak värd att köpa.

Kvällen var trevlig, men pågrund av dagens stress och gårdagens flytt så protesterade mina fötter en smula av att tvingas knata gata upp och gata ner. Så efter bara ett par timmar tackade jag för mig, hoppade på bussen och åkte hem.

Väl hemma i nya lyan somnade jag utan minsta problem.



Tack igen Jessika för den ovärderliga hjälpen!

En liten ryttare på Elmstanatta


Josefin hittade en häst på bondemarknaden, så det blev en efterlängtad ridtur för "Mosters favoritråtta".

Det var så kul att rida tyckte Josefin att det blev en repris på ridturen :)


 


Av helena - 30 juli 2009 00:03


Min bror var uppe med tuppen och inne i Norrtälje tidigare än jag tänkt mig, vilket betydde att han var mer vaken än vad jag var när dörrklockan gav ifrån sig sitt underliga ”Brrrr”. Den klockan är en av många saker som jag inte kommer att sakna på det nya stället. Det är som om ringklockan tröttnat på att låta och bara orkar väsa fram sitt varnande om att gäster väntar utanför… 


Hursomhelst så var det en pigg bror som ramlade in i lyan och efter bara en halvtimmes rast med lite allmänt skitsnack, började vi bära kartonger, prylar och annat ner till parkeringen. Efter lite funderingar med fler hjärnor inblandade hade vi insett att genom att parkera allt mitt som skulle byta bostad, utanför huset, så skulle vi tjäna tid och således kanske klara av flytten på de tre timmar som vi hade hyrt släpet.

Släpet var bokat från 13.00 och min nyckel till nya lyan, kunde jag hämta ut någon gång under torsdagens förmiddag.

Snabbt tömde jag och Micke lyan på lådor, korridoren blev befriad från min flytthög och källarkontoret ekade åter tomt och utplockat.  När ”flytthjälpen” anlände strax före 11 på förmiddagen så satt jag och Micke i solen med inget kvar att bära ut. Det som planerades att ta någon timme att göra hade gått snabbare och vi var sysslolösa. Strax efter Karins ankomst ringde de från Roslagsbostäder och berättade att nyckeln nu hade kommit in och det var fritt fram för mig att hämta den. I sällskap av Karin som även skulle kolla hur det stod till med släphyrningen rullade vi ner för backen och över ån. Släpet var på plats och vi kunde hyra det tidigare än vad som sagt och med det påkopplat på kroken åkte vi tillbaka till campus.

Ett litet moln på himlen var att de som hyrt släpet före oss använt det till att köra fordon i, så hela golvet var såpahalt av disel, så det tog en stund innan vi kunde börja fylla släpet med mitt ”skit”. Men efter många om och men, så rullade vi ut genom grindarna. På gräsmattan nedanför min balkong travade vi lådor och möbler i en enda hög. När släpet var tomt for jag och Karin vidare till nästa adress. PG (lillebror nummer 1) var även han i flyttstadiet och hade hört rykten om att jag var på jakt efter en soffa. Den är ”smutssvart” och i fem delar. Då det är trevligare att ha en soffa att erbjuda sina gäster att sitta i än på stora kuddar på golvet, så tog jag soffan utan att tveka. Tillbaka på hemmaplanen med en soffa på släp och en massa andra ”bra att ha saker” från bror, började det stora jobbet med att forsla upp all bråte en trappa. Vem som kläckte idén vet jag inte men istället för att slösa tid på att rusa i trappan så använde Micke och Ylva ett rep och hissade smidigt upp vissa mindre ömtåliga och tunga kartonger till lägenheten via min balkong. Mycket smart om jag får säga det själv!

När allt var på plats i en hög i mitt vardagsrum, tackade Karin för sig och vi andra for ner till hamnen för att käka den middag som vi alla förtjänade.

Första natten i lyan kändes underlig. Underliga ljud överallt och fotsteg utanför i trappuppgången, som jag låg och lyssnade till. Att jag dessutom hade problem med att hitta nödvändiga saker i röran, gjorde inte kvällen lättare. Men jag hade min alldeles egna lägenhet och bara det är värt all stress under veckan.


 

Tack Karin, Ylva och Micke för hjälpen!!  

Av helena - 23 juli 2009 18:07

Vad ska stå i "tankebubblan"?  

 Skicka in ett bra förslag och du kan vinna en 10:an lott! 


Ditt/dina förslag skickar du till min gästbok  http://maxe.zoomin.se/gastbok.html  


 


Tävlingen slutar kl 20.00 på söndag!



Av helena - 22 juli 2009 17:34

Föll för frestelsen och har därför min första bloggtävling på min hemsida Zoomin.maxe

http://maxe.zoomin.se/blogg/permalink-20090722-227782.html  


En gammal klassiker med en bildbubbla där tävlingen går ut på att finna de bästa orden att sätta i bubblan.


Förslagen lämnas in som kommentarer på hemsidans blogginlägg.


Tävlingen pågår fram till söndag den 26 juli klockan 20.00 Antalet bidrag per person är obegränsat så gnugga geniknölarna och fundera på vad det kan tänkas stå i tankebubblan.

Vinnande bidraget pressenteras på måndagen i bloggen tillsammans med vinnarens namn.


Vinsten förutom äran, består av en 10:an lott.

Glöm därför inte att även lämna mailadress eller hemsidans/bloggadress så jag kan nå vinnaren.


Att jag är enväldig domare kanske bör nämnas.



Av helena - 20 juli 2009 20:40

Jag måste bara berätta hur jäkla glad jag är över att ha syskonbarn!

De är underbara små väsen som verkligen får mig att må bra av att ha i närheten!

Jag får tillåta mig att släppa fram mitt barnasinne till 100% och det gör jag garanterat :)

Jag vet inte vem som skrattar eller fånar sig mest av Elias och mig. Att vi även har samma fantasi gör ju att vi hänger med i varandras tankar och skrattar åt den andras underliga idéer.

I dag när vi satt i soffan och skrattade efter att ha busat järnet sa han plötsligt:

- Tänk vilken underlig faster jag har.  En kommentar som jag inte kunde göra annat än hålla med om :)

Elias hamnade hos mig igår och eftersom han själv flyttat nyligen, så påstod han sig vara mästare på att packa… Sju stora kartonger fick vi ihop och sedan bar det av ner till källaren med alltet, något som i hans ögon både var spännande och kul. Han ville inte ens gå och lägga sig utan tyckte att vi skulle packa ännu mera, eftersom det var så kul att vara duktig…


Elias är en underbar liten kille och jag är glad att jag får ha honom så ofta som jag faktiskt får.


Av helena - 19 juli 2009 02:56



1. Låt som en racerbil då någon går in i eller ut ur hissen.

2. Snyt dig och erbjud alla att se ditt näsduksinnehåll.

3. Grimasera smärtfyllt på samma gång som du smäller till dig i pannan samtidigt som du säger 'Håll käft! För helvete, håll käft allihopa!'

4. Vissla de fem första noterna ur It's a small world oavbrutet.

5. Sälj jultidningar eller majblommor (helst förra årets).

6. Under en lång tur i hissen, luta dig från ena sidan av hissen till den andra då hissen kränger till.

7. Öppna din handväska eller portfölj, kika in och viska lagom tyst, 'Har ni nog med luft där inne?'

8. Erbjud namnskyltar till de personer som går in i hissen. Bär din upp-och-ner.

9. Stå tyst i ett hörn, med ansiktet vänt mot väggen. Säg inget, gå inte av på någon våning.

10. Då ni kommer fram till en våning, försök att bända upp dörrarna med fingrarna och spela oerhört överraskad då de öppnas automatiskt.

11. Luta dig mot en annan person och viska. 'Blod blod blod.'

12. Välkomna alla nya passagerare genom handskakning och be dem kalla dig general.

13. Ett ord: Väderspänning.

14. Blockera dörrarna på översta våningen och insistera på att hissen inte ska röra sig ur fläcken förrän du hör den krona som du släppte ner i hisschaktet slå i botten.

15. Gör TaiChi övningar.

16. Stirra på och grimasera mot en annan person. Säg slutligen, 'Jag har nya sockor!'

17. När minst åtta personer har kommit in i hissen, jämra dig och mumla fram, 'Åh nej, inte nu! Jäkla åksjuka...'

18. Ge ut religiösa tidskrifter till alla i hissen.

19. 'Mjaua' lite då och då.

20. Slå vad med dina medpassagerare att du kan få in en femtioöring på tvären i din näsa.

21. Rynka pannan och muttra, 'Måste gå! Måste gå!'. Ge slutligen ifrån dig en djup suck och säg, 'Oj...'

22. Visa ett sår för de andra passagerarna och fråga om det ser infekterat ut.

23. Sjung 'Kungssången' samtidigt som du trycker på vånigsknapparna i takt med melodin.

24. Skrik 'Fallskärmar på!' då hissen åker neråt.

25. Gå in i hissen med en frysväska som det står 'mänskligt huvud' på.

26. Stirra på en annan person i hissen en bra stund och säg sedan högt, 'Du är en av dem!', varpå du går och ställer dig så långt från den personen som möjligt.

27. Rapa, och säg sedan, 'Mmmm...gott!'

28. Lämna en låda mellan dörrarna.

29. Fråga varje person som går på om du kan få trycka på knappen åt dem.

30. Ha en handdocka med och prata med de andra 'genom' den.

31. Sjung, och be alla sjunga med.

32. När det är tyst i hissen, fråga 'Var det där din mobiltelefon?'

33. Spela munspel.

34. Stå på händer.

35. Säg stolt 'DING' vid varje våning.

36. Luta dig noncharlant mot knappanelen.

37. Säg 'Undrar vad de här är till för?' och tryck på alla knappar. Glöm inte 'Nödstopp-knappen'.

38. Lyssna med stetoskop på hissens väggar.

39. Rita en liten fyrkant med vit krita på golvet och annonsera den som 'din personliga yta'.

40. Ta med en stol.

41. Ta en smörgåstugga och fråga de andra passagerarna 'Ong däk ärr nagong song vill sche ad du hal i unnen'.

42. Blås salivbubblor.

43. Dra ut tuggummit i långa strängar ur din mun.

44. Säg med demonisk röst, 'Jag måste hitta en passande kropp.'

45. Ha med en filt, och håll i den som om den var guld värd.

46. Gör explosionsljud då någon trycker på en knapp.

47. Bär 'Röntgenglasögon' och flina mot de andra passagerarna.

48. Stirra på din tumme och säg, 'Du, jag tror den blir större.'

49. Om någon går emot dig, ryck undan och skrik, 'Tafsare!!!'

50. Raka dig.

51. När någon ny person kliver in i hissen, peka mot dennes ansikte och ge upp ett högljutt skratt

52. Gör pruttljud, och fråga någon av de andra passagerarna om det var han/hon som gjorde det.

Av helena - 18 juli 2009 19:49


Bättre sent än aldrig brukar det heta och det stämde verkligen, för när vi anlände så stötte vi på övriga gäster på parkeringen. Dessa var mätta, glada, belåtna och på väg IFRÅN firandet! 

Mamma jobbade på dagen och det var anledningen till vår försening, men tårta fanns kvar, massa kaffe bryggdes och vi fick ha födelsedagsbarnet för oss själva. Men visst hade det varit kul att prata med de övriga gästerna över en kopp kaffe istället för i förbifarten. Men det kommer fler kalasdagar.

Elias blev glad över paketen han fick och speciellt så lös ögonen upp när han fick fram en stor gul sopbil i plast. Det var tydligen något han önskat sig! Genast satte Micke igång med att klistra på alla klisterlappar som skulle vara på sopbilen och när det var klart så började byggandet av Elias nya lego och alla grabbarna hamnade i legohögen.


Lisas lägenhet var kanonfin och kommer att bli än finare när det kommer upp lite tavlor på väggen. Gillar speciellt färgen på väggen som verkligen bryter mot allt det vita.



Tack Lisa för en trevlig födelsedagskalasstund (snacka jobbigt ord att skriva!) och du kan verkligen vara stolt över lägenheten!



Av helena - 14 juli 2009 21:06

Måste bara berätta om ett udda samtal jag och en kompis hade i lördags kväll.


Hon har hela tiden pratat om sin hamster i sin blogg  och plötsligt en dag så stod det att läsa ”R.I.P råttan”. Hennes hamster hade gått till de sälla jaktmarkerna och saknaden var stor…



Vi stod alltså i lördags och rökte ute på balkongen när hon plötsligt berättade att hennes hamster var såld.

Min förvåning var stor och utan att tänka, säger jag självklart det första som dyker upp i hjärnan.

-Vem fasiken ville ha en död hamster?  


Hon böjer sig av skratt och ögonen fylls av skratt tårar.  Det tar ett tag innan hon kan förklara att hon köpte en ny hamster som hon av tidsbrist valde att sända till annat hem.

Det nya hamsterköpet hade hon valt att inte berätta om i sin blogg…  


Min lärdom av detta är att man ska fundera över vad man skriver på bloggen och vad man utelämnar, annars kan mycket underligheter dyka upp… 

 :)  

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards