TALLUGGLAN

Alla inlägg under december 2011

Av helena - 31 december 2011 18:50

 

Av helena - 31 december 2011 13:45

Årets sista inlägg och som vanligt blir det en utmaning i form av en sammanfattning om året som varit.


30 frågor om året:


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Tror att jag höll mig i gamla vanor och undvek nya saker... 

  
2. Höll du några av dina nyårslöften? 
Jag ger aldrig nyårslöften, eftersom jag vet att jag aldrig kommer att kunna hålla dem.


3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Jempie fick en liten Emma. Men annars så verkar de flesta ha planerat sina babisar till nästa år då närmare fyra vänner väntar smått :)


4. Dog någon som stod dig nära?
Nix... Tack och lov! 

5. Vilka länder besökte du? 
Höll mig i landet. Tror inte ens att jag tog en tripp till Åland... 

6. Är det något du saknat år 2011 som du vill ha år 2012?
Lite mer pengar skulle inta skada :) 
 
7. På en skala mellan 1 - 10, hur har ditt år varit? 

Detta år vill jag beskriva som en starkare 6:a. 

 
8. Vad var din största framgång 2009?

Framgång??  

Öhhhh.... Jag vann mot socialen, räknas det?  :D 
 
9. Största misstaget? 
Hm...Försöker att förtränga misstag och troligen så lyckas jag ganska bra med det eftersom jag inte minns något av misstagen :)

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? 
Har hållit mig frisk om man inte räknar med ett totalt lock i öronen, samt en rygg som djävlades under någon vecka...

11. Bästa köpet? 
Min nya DVD spelare är ett av årets bästa köp

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Kan nog erkänna att jag lagt mest pengar på garnnystan.

I år har det blivit både tröjor och halsdukar, men framförallt så har jag lärt mig att sticka fingervantar och sockor :) 


13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
 Glad och FÖRVÅNAD blev jag nu i december då det visade sig att anställningsinterjuven gick så bra att jag är en av tre som har jobb  (Jippie!!)  

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2011?
Sånger?  Finns nog ingen sång som kommer att påminna mig om året. Jag har för bred musiksmak för att komma ihåg låtar :) 
 
16. Vad önskar du att du gjort mer?
Kanske borde jag ha varit mer social, än jag varit...

Men även att jag borde avslutat många påbörjade projekt... 

men framförallt önskar jag att jag satt tydligare gränser och inte låtit mig utnyttjas så ofta som jag faktisk låtit mig bli. Har fortfarande svårt att säga "nej", men det är en träningsfråga som jag måste träna på. 
 
17. Vad önskar du att du gjort mindre? 

Jag önskar att jag inte funderat så mycket och därför missat många chanser...

Åter är det utnyttjandet av min snällhet som jag kommer att tänka på. Önskar att jag låtit mig utnyttjas mindre. 


18. Hur tillbringade du julen?
Med större mor, bröder och svägerskor i Hammarbyhöjden. 

19. Blev du kär i år? 
Inte kär men förälskad i Boris som dök upp i lyan i år. Finare katt har jag aldrig sett! 

20. Favoritprogram på TV? 
"Criminal minds" och "CSI".

21. Bästa boken du läste i år?
I år har jag läst ovanligt få böcker. Har verken funnits tillfälle eller lugn att öppna bokpärmen. Hoppas på en ändring, då jag har massor av olästa böcker i hyllan. men romanen jag läser just nu "Nora Roberts - Dödligt villospår" är helt okej.

22. Största musikaliska upptäckten? 
Upptäckte att Anders Ekborg har en fantastisk röst och hans "O helga natt" ger rysningar längstmed hela ryggraden. 

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? 
Jag önskade mig inget speciellt, så alla presenterna var en glad överraskning.

25. Något du önskade dig men inte fick? 
Nja... 


26. Vad gjorde du på din födelsedag 2011?
Jag var hemma med en upplåst dörr som några vänner/familj hittade. 


27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Återkommer till utnyttjandet av min förmåga att alltid säga "ja". Tror att jag hade blivit mer nöjd över mig själv om jag inte gjort saker som jag egentligen inte ville, men gjorde ändå av räddsla att svika eller inte känna mig omtyckt... 

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2011? 
Som den alltid har varit, tror jag.

29. Vem saknade du? 
Som alltid saknar jag människor som försvunnit ur mitt liv. 

30. De bästa nya människorna du träffade?
Träffade jag några nya?

Det måste i såfall vara Lena på Arbetsförmedlingen som kämpat så för mig och slutligen fick mig till en intervjuv som gav jobb! 

En nygammal bekantskap var det oväntade mötet med en klasskompis från högstadiet som visade sig vara granne och kompis med min bror i Gullunge...  Snacka överaskad!! 



Gott nytt år!! 

Av helena - 27 december 2011 19:50

Det första som störde mig hände redan under intervjuven när jag berättade att jag gått in i väggen och inte var säker på att jag ännu orkade jobba  100%. Min blivande chef såg på mig och sa " Om man verkligen vill något så klarar man det". Den lilla meningen har stört mig sedan dess!  Felet är inte att jag inte kan utan att jag vill för mycket!!  Jag vill kunna utan att behöva fråga, jag vill vara starkar och lyfta mer än jag i själva verket klarar och jag svarar utan tvekan "ja" när jag innerst inne vet att jag borde sagt "nej"...

Men det var "duktiga flicka syndromet" som från böerjan fick mig inkörd i väggen, så kommentarer som "chefens" gör mig inte bara illa till mods utan även tveksam över mig själv och min förmåga. Tvivlen kommer och frågorna. 


I dag var det i allafall första dagen på jobbet och jag räknar timmarna till helgen! Glädjen, förväntan och längtan försvann ut genom dörren nästan samtidigt som jag kom in genom den...

Jag har verklligen haft bättre dagar och jag kan inte säga att jag ser fram mot morgondagen.

Om jag skulle berätta allt som gick fel och all panik, ångest, oro och förvirring som rusat genom mina tankar under dagen, så kommer jag aldrig härifrån. Men sammanfattningsvis så kände jag mig som en förvirrad praktikant som inte fått någonsomhelst info om NÅGOT! Och det vanligaste svaret på mina frågor under dagen har varit "Du lär dig bäst genom dina misstag"!!!    Öhhh... tack eller något.  

Visst kanske lärdomar lärs genom misstag, men vissa misstag går att undvika genom att ge ordentliga svar och anvisningar. Om inte annat så slipper man få den som frågar att känna sig som en totalt IQ-befriad idiot.

Det är min första dag, jag vet att jag inte kan och att det är därför jag går igenom en veckas introduktion.

Jag vet (eller kanske snarare hoppas) att det blir bättre men när redan första dagen är ett helvete så vill jag inte ens ta reda på hur resten av tiden kommer att bli... 


I morgon är det en ny dag och den startar redan kl 07.00 på jobbet. I morgon har jag med mig min egna mjölk till kaffet (tydligen ska man ha det, men den infon missades att delges mig) så i morgon kanske min mage klarar av fikat. I morgon har jag även oömma kläder med mig att arbeta i då min storlek inte fanns i de obligatoriska arbetskläderna och jag därför jobbat i mina finaste jeans (allt för att göra ett bra första intryck) och i morgon har jag med mig bra skor som jag kan byta till efter halva arbetsdagen då jobbarskorna är HELT fel för mina fötter...


Efter massa negativt så måste jag nästan avsluta med något positivt... okej, jag har ett jobb!!    

Av helena - 26 december 2011 20:30

Klockan är bara 20.30 och jag är trött som attans!  Kanske bara är bra att vara trött och somna tidigt då jag faktiskt måste upp i gryningstimmen.  I morgon ska jag infinna mig på jobbet klockan 08.00, vilket betyder att jag måste vandra hemifrån mycket tidigt... Hur tusan ska jag komma ur sängen???   

Men som sagt så är jag ganska trött så det blir ett litet piller och se om jag hinner ropa på John Blund innan jag somnar :) 


   

Av helena - 25 december 2011 12:10



 

En annorlunda "Pippitröja"  i stl 2 år till familjens minsting


Stickad i garnet Sofie  som finns i många färger.

Jag kunde inte välja en färg så det blev en blandning av fina färger. 

 En "Stickväska" till mamma.


Massor av fack både utvändigt och invändigt

både med och utan dragkedjor att förvara stickor,

måttband, nålar och andra nödvändiga verktyg när

hon stickar.

     


*****************


En "typ" Djurgårdstavla blev det till systersonen som jag alltid har problem att hitta klappar till.


Stl. 50 x 70 cm 

 


   

Av helena - 25 december 2011 11:59

Julaftonen tillbringades i hammarbyhöjden hos bror, svägerska och en liten tomte.

En lugn och otroligt trevlig eftermiddag och kväll blev det med störra delen av syskonskaran samlad. Jag tror dock att jag måste uppsöka läkare snart då jag allt som oftast drabbas av magsmärtor, så även i går...  Men förutom värken så hade jag trevligt med god mat, roliga bröder och en liten tomte med myror i tomtedräkten :)  

Var hur kul som helst att se Thea tvinga mamma upp ur soffan och sedan under glada skratt jaga varandra över golvet och runt möblerna :) 


Tack för en kanonkväll!!! 


Av helena - 23 december 2011 23:32

 



Av helena - 18 december 2011 23:53

Orken och lusten att uppdatera "ugglan" har försvunnit för stunden. 



Är trött 24 timmar om dygnet och sömn hjälper inte det minsta mot dåsigheten jag går runt med. 

Har en hög "måsten" innan jul för att alla ska bli glada och nöjda och en del måsten att göra så att även jag kan känna mig nöjd med mig själv. 

Känns i allafall ganska skönt att jag totalt ignorerat det dåliga samvetet denna gång... Eller sanningen är att jag inte längre vill utnyttjas och även om det i bland kan vara kul att hjälpa till bara för att vara snäll, så finns just denna tid inte för stunden.

Jag har fullt upp med att tänka på mig själv och vad jag behöver, istället för att orka oroa mig för hur det går för andra.  

 Bara det att jag hatar att få ultimatum gör att taggarna reser sig än mer mot behandlandet från vissa...  


 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards