TALLUGGLAN

Alla inlägg under december 2010

Av helena - 31 december 2010 20:00

De sista timmarna av år 2010 har inletts och snart tar ett nytt år sin början! 

För även om det egentligen bara är nya siffror vi skriver så är det ändå en chans för oss att gräva ner årets tabbar och starta om på nytt...  



Tack för i år och välkommen tillbaka år 2011. 


   




Av helena - 30 december 2010 20:30

Här kommer årets sista utmaning i min blogg.

En utmaning som i korthet sammanfattar mitt 2010


Mina svar på 30 frågor om 2010...

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Tagit upp bekantskapen/vänskapen med en vän från förr!   

2. Höll du några av dina nyårslöften? 
Jag ger aldrig nyårslöften, eftersom jag vet att jag aldrig kommer att kunna hålla dem.


3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Min bror gjorde mig till faster, då lilla Thea föddes :) 

4. Dog någon som stod dig nära?
Nix... Tack och lov! 

5. Vilka länder besökte du? 
Eftersom jag inte räknar Åland som utlandet, så höll jag mig hemma i Sverige.

6. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010?
Lite mer pengar skulle inta skada :) 
 
7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?
Har så dåligt minne, så jag minns inget speciellt datum men specifika händelser minns jag starkt. Kryssningen med Lotta är ett minne, likaså "Syrrans" 40-års fest. 
 
8. Vad var din största framgång 2009?

Framgång??  

Att jag otippat blev vald till bästa granne, måste ju räknas som en framgång :D 
 
9. Största misstaget? 
Hm...kan inte komma på något.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? 
Har hållit mig frisk om man inte räknar med ett totalt lock i öronen, samt en rygg som djävlades under någon vecka...

11. Bästa köpet? 
Tror inte att jag köpte något speciellt under året... 

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Vad spenderade jag INTE pengar på?! 


13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Korgen från RB livade upp tillvaron.  

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?
Det finns nog inga speciella.
 
16. Vad önskar du att du gjort mer?
Kanske borde jag ha varit mer social, än jag varit...

Men även att jag borde avslutat alldeles för många påbörjade projekt...
 
17. Vad önskar du att du gjort mindre? 

Jag önskar att jag inte funderat så mycket och därför missat många chanser...


18. Hur tillbringade du julen?
Med familjen i Stockholm.

19. Blev du kär i år? 
Inte det minsta

20. Favoritprogram på TV? 
"Criminal minds", "Medium" och "CSI".

21. Bästa boken du läste i år?
Minns inte ens vilka böcker jag läste :( 

22. Största musikaliska upptäckten? 
Rescal Flatts...  

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? 
Jag önskade mig inget speciellt, så alla presenterna var en glad överraskning.

25. Något du önskade dig men inte fick? 
Alldeles för mycket :) .


26. Vad gjorde du på din födelsedag 2009?
Jag var hemma med en upplåst dörr som några vänner/familj hittade.


27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Att jag sluppit förföljas av CSN samt fått ett riktigt jobb... 

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2009? 
Som den alltid har varit, tror jag.

29. Vem saknade du? 
Som alltid saknar jag människor som försvunnit ur mitt liv. 

30. De bästa nya människorna du träffade?
Gänget på "Möbeldoktorn"!  




  

Av helena - 30 december 2010 18:06

Jag var tvärsäker på att det skulle bli gnäll, skrik och kaos när det blev planerat att min systerdotter skulle vara hos mig ett par dagar.

Vid tidigare besök har jag haft allvarliga funderingar på att sälja den söta men livliga tösen på tradera och det efter att ha haft henne ett par timmar...

Nu skulle Jossan vara hos mig i 4 dagar... 4 dagar!!!!! Såg framför mig hur det skulle bli fyra dagar då jag sliter mitt hår, skriker mig hes och hittat X-antal köpare på tradera... 

Men det blev  till min stora förvåning och lycka lugna dagar och jag är inte heller speciellt trött, nu när jag åter sitter ensam i röran :) 


Det blev ett par dagar av lek, pulkaåkning, kattvaktande och dataspel...  

Även om det gått över förväntan, så känner jag mig en smula misshandlad. Lilltjejen är som en ål i sängen och ligger inte stilla, så jag har blivit sparkad, puttad och slagen. Natten till i dag gav jag upp direkt och bäddade åt mig på soffan. Jossan sov hela natten ensam i mitt sovrum utan att vakna en enda gång, vilket är ett stort framsteg :) 


   "E" och Jossan i pulkabacken! Tjejerna trivdes kanon tillsammans och de lekte i stort sett hela dagen! 

  

Jossan och  Buffalo.   

  

  


Det visade sig att Jossan och Buffalo var en bra kombination. Jossan älskar att kela med katter och Buffalo älskar att kela :) 





Av helena - 26 december 2010 19:00

Nu kommer så äntligen lite om julen! Tiden går för fort och hur jag än försöker så verkar jag aldrig hinna i kapp med inlägg och bilder. 


I år blev det jul nere i Stockholm hos bror Daniel med familj. Det var Theas första jul och även om hon inte ännu vet vad julklappar och familj betyder, så var hon på bra humör hela dagen och kvällen. Jag, tvillingarna och mamma tog den nästan tomma bussen från NT vid lunchtid och var utanför Dannes port en bra stund innan bestämd tid :) 

Det blev snack, bebishållning och en massa julig och god mat.

Även Mathildas bror kom på julbesök och allesammans samlades runt spelet på bordet. Mathilda vann och Danne visade sig vara en dålig förlorare :) Vi andra hade aldrig spelat spelet tidigare och satt större delar av omgången som förvirrade fågelholkar och funderade över reglerna :D

 

På det stora hela så var julen otroligt lyckad och jag hoppas nästa jul blir lika trevlig som årets! 


(Klicka för större bilder)



Lilla Thea var klädd som pepparkaksgubbe

och verkligen supersöt! 

Dessutom hade hon vuxit som sjutton,

sedan jag senast såg henne. 



En bild på hela den lilla familjen som vi firade hos! 






  



Av helena - 25 december 2010 18:45

"K" köpt på IKEA tre stycken pennställ, som hon skulle måla och ge till barnen. Men det blev dock inte riktigt så... Jag fick med mig dessa hem och efter ett par dagar så lämnade jag tillbaka dem till "K", färdiga att slå in i papper och lägga under granen. 



Den svåraste att måla var "E:s", då hon varken har speciella favorit färger eller favorit intresse... Men efter lite funderingar blev det den som jag blev mest nöjd med.


(Klicka för större bild)


Svart med rött och guld till "E"

      


Grabben som älskar AIK skulle självklart ha ett ställ i gult och svart.

     


Det tredje pennstället gick i färgerna rosa och lila.

Det blev till den minsta tjejen som älskar "Hello Kitty" 

  



Av helena - 23 december 2010 23:30

Har lagt barnen under granen, klapparna i sängen, kakorna är tvättade och golven bakade.

Har hängt ut gröten i julkärven, lagt skinkan i frysen, köttbullarna är slängda och fjädrarna är i påskriset och klätt granen med nybakade lussebullar... eller var det dem vi skulle haft på lucia?

Strunt samma, huvudsaken är att jag har järnkoll på allt.

Snart klar och inte ett dugg stressad, trevlig midsommar på dig!! 


  

Av helena - 21 december 2010 17:30

Vinter i Norrtälje.


  

Av helena - 21 december 2010 10:00

Ordern jag fick var att vara ur sängen och påklädd till 08.30  

Hade ingen aning om varför jag skulle upp så vidrigt tidigt.

Jag menar, mitt i veckan, utan planer (vad jag mindes) för dagen och dessutom är tisdagar en av mina lediga dagar och väckarklockan ligger således i garderoben...

men i morse var det bara att kravla ur sängen och försöka vakna till liv. 


Strax efter 08.30 ringde både telefonen och dörrklockan... samtidigt!

Så med min handläggare på Soc i luren öppnade jag dörren och möttes av grannen samt två representanter på RB som hade med sig en enorm korg...



  


Med motivering: 

"Helena ställer alltid upp och hjälper mig.

Hon är barnvakt, vattnar blommorna, tröstar, lyssnar, kommer med tokiga infall så vi får skratta.

Hon är helt enkelt en ängel i vardagen."


*********************




Det är inte varje dag som jag blir vald till bästa grannen, så detta kommer jag att leva på länge!! 

I kväll ska jag knata över till min underbara granne med delar av korgen, så vi kan njuta av den!! 





  

TACK KARIN för nomineringen!  










 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards