TALLUGGLAN

Alla inlägg under augusti 2009

Av helena - 27 augusti 2009 09:05

Min bror hyrde soffan i natt, så jag blev av med min sovplats. Istället för att slockna i soffan som vanligt så hamnade jag i det som så småningom kommer att bli sovrum, men som för stunden närmast kan liknas vid ett förråd  :) .


En madrass på golvet (sängen fortfarande hos mamma) och fönstret på glänt gjorde att det var svårt som attans att somna.

Jag fattar inte riktigt hur det kan komma sig att mitt blivande sovrum är varmt som en bastu dygnet runt.

Jag kommer att krevera om jag inte kommer på ett sätt att ha fönstret öppet utan att det flyger upp på vidgavel så fort någon öppnar porten…



Det var meningen att jag i dag skulle vara på praktiken, men eftersom jag fortfarande inte är 100%-igt frisk och ska tillreda mat, så tyckte min handledare att jag även ska ta helgen på mig att friskna till ordentligt.

Kan nog vara ett bra beslut.   

Av helena - 24 augusti 2009 13:49

Fick en utmaning av en kompis på FB.

Utmaningen var att varje dag motionera för att få bättre hälsa och få bort semester kilona. Som den tävlingsmänniska jag är så räcker inte riktigt den utmaningen, eftersom jag behöver något/någon som DRAR mig ut genom dörren klädd i träningskläder. Problemet är dock att min läkare gett order om att jag ska promenera MINST 30 minuter om dagen… Jag är glad om jag kommer längre än till soprummet och skulle egentligen behöva någon varje dag som stod vid porten och väntade för att göra mig sällskap under en långpromenad (en walk and talking promenad ). Men eftersom mina vänner i omgivningen har annat för sig om kvällarna så tänkte jag ta FB utmaningen ett steg längre och göra en riktig utmaning.



På Kellogg´s hemsida:  http://www.kelloggs.se/spk/Exercise%20and%20training/Burn%20with%20sports.aspx(finns säkert bättre sidor, men denna hittade jag  just nu) kan man räkna ut hur många kcal man gör av med genom att utföra vissa sysslor.

Min tanke är att vara ett gäng som varje söndagskväll redovisar vilka aktiviteter som utförts under veckan och antal kalorier som förbrukats.

Vinsten är gemenskap, bättre hälsa, minskad vikt samt vetskapen att man under veckan gjort något kul.


Någon som är med?


  

Av helena - 23 augusti 2009 20:56

Söndag igen!

Vart denna vecka tagit vägen har jag ingen aning om, den har gått för fort och i morgon börjar åter en vecka med praktik och annat ”spännande”.

 

I går firade Karin sin 40- års dag så jag var ute på Vätö. Kom tillbaka till Norrtälje mitt i natten. Närmare 00.30 var klockan när jag äntligen låste upp porten och tog mig in i värmen.

Veronica, en gemensam bekant till oss båda hade bil och plockade upp mig vid 16 snåret. En tipspromenad och välkomstbål startade firandet som följdes av grillning och middag. Grillarna rök imellanåt så mycket att ”grillmästarna” var svåra att se i oset och eftersom antalet gäster minskat i antal, så blev det grillat så det troligen räcker resten av veckan till familjen. Men det var supergott och jag åt som om jag inte sett mat på ett par veckor

Efter middagen så var lekar planerade och en trekamp stod på schemat. Jag är ingen lekmänniska! Jag vill inte leka och jag tycker inte att lekar är roliga, så mitt norrländska arv visade sig när jag blankvägrade till att vara med! Jag kan förstå att många kan tycka att festlekar som ”stövelkastning” och annat kan vara både kul, spännande och trevligt men jag tycker att dessa lekar bara är jobbiga. Så medan alla gäster och födelsedagsbarnet hamnade på ängen så hamnade jag i köket. Visspade grädde och rensade jordgubbar till tårtorna är trevligare än lekar. Ensamheten och tystnaden i huset när bara jag själv var på plats passade mig bättre…  

Jag är glad att jag var med och firade Karin, som trots allt är en av mina bästa vänner. Men jag trivs inte när det är en massa människor närvarande. Folk jag inte känner och som inte har den blekaste aning om vem jag är. Jag känner mig lika hemma som en flodhäst bland en flocj zebror. Jag var närvarande i går, men gjorde inget för att synas, höras eller bli uppmärksammad, jag höll distans till alla.


På ett sätt så önskar jag att jag fortfarande går på båda mina piller, eftersom jag då helt ändrar mitt beteende och feghet inte existerar.

Men kvällen i går var i alla fall trevlig  samtidigt som jag tackar gudarna för att det kommer dröja länge innan nästa firande är på tapeten.

 

 

Den nästa som fyller år är jag!

I år är det på en lördag och jag ska försöka se till att det blir samma firande som förra året. Förra året var jag på skrivarkursen och hade inte telefonen påslagen under hela dagen och slapp alla grattis samtalen/önskningarna!

Jag kommer inte att fira mig själv i år heller. Kommer inte att bjuda på tårta eller bjuda över människor. Jag kommer att stänga av alla linjer med omvärlden, ta ett varmt bad och njuta av tystnaden i mitt eget sällskap. 

Av helena - 22 augusti 2009 14:10

Om bara ett par timmar ska jag vara på fest ute på Vätö och för bara en timme sedan så fick jag reda på hur jag kommer att ta mig dit.

Lite i senaste laget för någon som alltid vill vara ute i god tid och ha allt planerat.



Nu har det i alla fall slutat att ösa ner och det är ju skönt med tanke på att det ska bli grillat till middag. Förhoppningsvis så kan vi sitta ute och njuta av hösten och slipper bli instängda mellan fyra väggar. Men det blir som det blir med det. Kul ska det i alla fall bli.

Av helena - 21 augusti 2009 13:58



Ett gammalt dammigt brödskrin blev mitt på en loppis för bara 20 kronor.

Med lite färg och fantasi så blev det ett skrin som ingen i världen har. 

Av helena - 19 augusti 2009 10:51

Ett par intensiva dagar  har fått min hjärna och kropp i total obalans och det enda jag för stunden vill är sluta ögonen och sova. Eller i allafall få vara inanför mina egna väggar, njuta av tystnaden och bara rå om mig själv.

Troligen så har jag även en lite bacill som rusar runt i mitt blodomlopp, för näsan rinner och halsen värker lite smått.  

Av helena - 17 augusti 2009 23:12

Regler:

Gå in i mappen där du har dina bilder.

-Gå in i den fjärde mappen och välj den fjärde bilden.

-Visa bilden och skriv något om den.

-Utmana fyra andra att anta utmaningen.



Bilden på far och son (min bror och brorson) tog jag efter en underbar dag med mycket sol och värme, sommaren 2008. Efter att ha varit en heldag på Högmarsö där Elias inför alla som fanns i närheten berättat att hans pappa bestämde inne i restaurangköket.



Jag utmanar: 

 http://jempie.se/

http://malinsstorasyster.blogg.se/

http://frystorkadpapaya.blogg.se/ 

http://aragornsfru.blogg.se/ 

Av helena - 14 augusti 2009 22:48

Behövde ett garv så jag hittade denna på nätet...




Tecken på att du håller på att bli gammal...


  • Allt gör ont, och det som inte gör ont fungerar inte.
  • Glimten i dina ögon kommer från solen då den bryts i dina dubbelslipade glasögon.
  • Du känner dig som om det är morgonen efter, men du har inte varit någonstans.
  • Dina barn börjar se medelålders ut.
  • Du har äntligen kommit upp till toppen av stegen, bara för att upptäcka att den lutar mot fel vägg.
  • Din hjärna tecknar kontrakt din kropp inte kan hålla.
  • Du ser fram emot en tråkig hemmakväll.
  • Din favoritkolumn i tidningen är "Detta hände för 25 år sedan!"
  • Du släcker lyset enbart av ekonomiska skäl.
  • Du sitter i gungstolen och kan inte få den att gunga.
  • Du ångrar alla de gånger som du motstod frestelsen.
  • Din pacemaker öppnar garagedörren varje gång du ser en snygg tjej.
  • Den gråhåriga, lilla damen du hjälper över gatan är din fru.
  • Du sätter tänderna i en härlig köttbit och de stannar där.
  • Du har för många rum i huset, men för lite rum i medicinskåpet.
  • Du kan alla svar, men ingen frågar dig.
  • Ditt stora sinne och din smala midja har bytt plats.

  •  

     

     

    KATEGORIER

    SENASTE INLÄGGEN


     

    Instagram

    Tidigare inlägg

          

     

    Vem är jag?

    Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

    Skapa flashcards