TALLUGGLAN

Alla inlägg under september 2012

Av helena - 27 september 2012 17:57

 För 2:a gången i mitt liv ska jag på bröllop och från att ha varit lugn som en filbunke börjar nu paniken sätta in. Bröllopet är på lördag och jag vet fortfarande inte vad jag kommer ha på mig… Känns som om det börjar bli lite bråttom med att fatta besluten.

Jag är en typisk jeanstjej som bara skruttar runt i jeans/ joggingbyxor och gympaskor. Jag använder inte kjol/klänning (har en kjol i garderoben) och känner mig oklädd när jag har annat än byxor. Jag sminkar mig aldrig, använder inte smycken och har klippt av mig håret, så inte ens sätta upp peruken i en festfrisyr funkar längre…
Plötsligt ska jag på bröllop och jag förväntas vara FINKLÄDD... 

Hade det varit ett sommarbröllop hade det inte varit några problem eftersom jag har en supervacker långkjol och blus i ljust beige (som jag hade på kusin vitamins bröllop), men för mig är det en sommardräkt och jag kommer dessutom att frysa ihjäl om jag har den nu och ska jag dessutom ha mina vita högklackade så är ju komedin ett faktum eftersom kjolen släpar i marken och jag stapplar fram i skor med klack högre än en centimeter.  

Nu är det ett höstbröllop med ett väder som är väldigt skiftande. Kommer solen skina, eller regnar det? Jag kan inte ens vara säker på att det inte kommer att hagla på lördag och hur klär jag mig då!?!

Har diskuterat kläder med vänner och resultatet har varit skiftande. Mitt förstahandsval i tygväg har fallit väl ut hos 2 personer medan en tredje nästan fick hjärtattack och utbrast: ”Det är ett bröllop du ska på och deras lyckligaste dag. Du MÅSTE vara ljust klädd…” 
Jag är ingen ljus person och det hade som sagt varit annat om det varit ett vår eller sommarbröllop, då hade jag haft en ljus dräkt att bära, men nu är det höst och att vara sommarklädd känns… kallt.

Vad är rätt och vad är fel? På inbjudan fanns inga direktiv till klädsel, inte på min inbjudan i alla fall även om jag ryktesvägar hört att jeans inte är speciellt önskvärt (genast så sprack 90 % av mina val).

Så ska jag klä mig ljust men i mina ögon fel kläder för årstiden men rätt för högtiden och bara för att ”så ska man göra” eller ska jag klä mig efter eget huvud och i kläder som är JAG? Kläder som jag känner mig bekväm och trivs i och som jag dessutom INTE riskerar att frys ihjäl i? Måste det vara ”fladder” runt benen på kvinnorna eller funkar ett par finare byxor tillsammans med en vacker tunika (som jag älskar och fortfarande kan ha men som är i (enligt vissa) fel färger).

Bröllopet är tack och lov inomhus, men jag kommer troligen att tvingas åka buss till och från festen och eftersom jag redan är sjuk, så vill jag gärna komma hem lika pigg som jag anlände till festen.

Behöver jag säga att jag inte är en fest(lig) människa och jag hatar stunder då det förväntas att jag ska klä upp mig. Jag känner mig inte uppklädd utan snarare utklädd! Bör dessutom påpeka att jag gått ner  +20 kilo, så det finns inte ett enda plagg i min garderob som sitter helt bra och jag har inte ekonomin att köpa en hel uppsättning nytt, enkom för ett bröllop. Hur god vän bruden än är så har jag inte råd med den extra utgiften utan det blir att använda det finaste jag har som inte är av jeans tyg. Ska jag köpa en snygg (och rätt) klänning för X- antal hundralappar som jag hinner använda en gång innan jag krymper ur den och skickar den till nästa vän som är i behov av kläder?

Pratade med tvillingbror som säger att så länge det finns någon färg som bryter av så är det helt okej att klä sig i mitt förslag… Pratade med andra tvillingen som säger tvärt om att jag bör tänka om i mitt klädval… 
Jag är mer än förvirrad och det kommer sluta med att jag går i svarta gympabyxor, fleece tröja och rosa Foppatofflor eller hyr en gul kycklingdräkt!!  


(Efter ett ”samtal” med den blivande bruden på fecebook har problemet löst sig och jag är välkommen hur jag än klär mig J  Men jag kan nästan lova att kycklingen stannar hemma)
Mina nerver är räddade och nu ska jag bara fokusera på att bli frisk till på lördag.



(Efter ett ”samtal” med den blivande bruden på fecebook har problemet löst sig och jag är välkommen hur jag än klär mig  :)   Men jag kan nästan lova att kycklingen stannar hemma)
Mina nerver är räddade och nu ska jag bara fokusera på att bli frisk till på lördag. 


Valen jag väljer mellan:

Klicka för större bild

 

 

Genomskinlig som attans och

känns något stor numera.
Men annars helt okej och den innehåller lite lila i färgerna :) 

En favorit i garderoben men lite i sommrigaste laget 
och risken finns att jag snubblar över kjolen som är LÅNG :) 
 
 

Älsklingstunikan sedan många år och som

jag nu NÄSTAN krymt ur. Sitter bra men är det för mörkt? 

 



Av helena - 1 september 2012 16:29

Sitter så gott som längst ut på södra Väddö, nere i Östersjö på Lyckhem som ligger mitt ute i naturen och bara ett stenkast från vattnet. Tystnaden är total, en stor skillnad mot att häcka i lyan i Norrtälje där trafiken stundtals (av ljudet att döma) verkar köra genom lyan :)  
Anledningen till att jag denna dag valt skogen istället för mina hårbollars sällskap i en varm lägenhet är min chans till att tjäna lite extra pengar.
Men självklart är det inte bara pengarna som lockar utan mest naturen, härliga arbetskamrater och självklart vetskapen att jag är till nytta.
Förra året jobbade jag ett pass och tydligen var jag så pass duktig att jag även fick återkomma i år, så nu är jag inne på ett tredje bröllop.


För stunden har jag en 2 timmars ledighet innan jag ska återvända till diskrummet och börja kvällens slit.

 Känns som om tempot är lugnare nu än tidigare. Kan ju kanske bero på att det bara är 40 gäster istället för närmare 100 som det varit tidigare arbetstillfällen.

Jag vet inte hur smart det egentligen är att jobba först en hel vecka på kommunhuset för att sedan på lördagen sätta sig på bussen ut till Björkö, jobba MÅNGA timmar, sova några timmar, jobba lite till innan jag åter sätter mig på bussen för hemfärd på söndagen och sedan återvända till jobbet på kommunhuset i gryningen på måndagsmorgon för ytterligare en veckas jobb…
Kanske inte det allra smartaste, eftersom jag inte får stressa och bör ta det lugnt,  men jag kan erkänna att jag verkligen gillar att stå i disken och timmarna flyger iväg vidrigt fort. Jag kan stå i mina egna tankar och vet exakt vad det är som händer och sker runt omkring mig. Undrar om det finns utbildning för att bli diskare??  :)


  


Utsikten från min bänk utanför mitt lilla lånade krypin!  Kunde  varit bättre väder för att sitta ute och njuta av naturen :) 

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards