TALLUGGLAN

Alla inlägg under november 2008

Av helena - 30 november 2008 22:14

Hur länge ska man behöva tjata? 

Jag tycker att det borde räcka med att jag först ber, sedan säger till och tillsist kräver...

Hur ska jag sedan göra? Jag blir inte populär om jag tjatar för mycket, å andra sidan strävar jag inte att bli populär utan för att få tillbaka mina utlånade ägodelar.Ska jag fortsätta tjata till mina pinaler är tillbaka eller ska jag hissa vit flagg, ge upp och se mina utlånade saker som förlorade??  


Vad säger ni??? 

Av helena - 29 november 2008 00:33

Bytte plats på antennen och plötsligt så har jag bild på teven igen. En bra bild kanske ska tilläggas och inte en som hoppar upp och ner och stundtals sänder myrornas krig.

Jag har en djup spricka i läppen som gör vidrigt ont under dagarna och på morgonen läkt så pass bra att jag inte kan gäspa utan att den spricker upp igen. Vad vill jag nu ha sagt med detta? Efter en klementin, en apelsin och ett glas citronvatten så kan jag konstatera att detta inte är vad man bör få ner i läppens sår. Att påstå att det gör ont är bara en mindre överdrift :)

 

I korridoren hoppar högklackade skor omkring, utanför fönstret tutar bilar och leker rallybana och i min säng ligger en liten tomte och mumlar i sömnen. Det vore kul att veta vad Elias drömmer om men troligen så är det något som har med bilar/traktorer/lastbilar att göra eftersom han för ett tag sedan faktiskt sa något som gick att tyda: ”Jag vill också köra den…”

 

Vid elva snåret dök lillkotten upp och eftersom Lisa ringde från Roslagsstoppet så var jag på fötter när de körde in på parkeringen och även relativt vaken.

Under någon timme ägnade jag och Elias oss åt en av de hobbies som vi har gemensamt, vi målade! En bit innan 13 begav vi oss ner på stan för en träff med Karin, Emma, Moa och biografen.

Jag tror aldrig att jag sett så många filmer som jag sett i år och det är inte fler än fyra  stycken, så då kanske det står klart hur ofta jag är på bion. Jag gillar den stora duken som filmen visas på men det som jag inte gillar är det höga volymen och alla prasslande människor som gräver i godispåsar, pratar och på andra sätt förstör en film. Å andra sidan så är enda gången jag är tyst under en film är när jag ser den på bio… Att se film hemma är en liten mardröm för mina kompisar eftersom jag hittar på egen handlig och eget manus som jag självklart sitter och muttrar om under filmen.

 

Hursomhelst. Även om Elias hade problem att sitta stilla under hela filmen och ville lämna salongen så var vi kvar till sluttexterna kom upp. Filmen vi såg var ”Madagaskar 2” och den var bra, men jag hade förväntat mig att den skulle vara bättre. Men helt klart sevärd. Kanske är jag för gammal för den filmen.

 

Nu ligger Elias och sover sedan timmar tillbaka och om jag ska orka upp i morgon när han vaknar, så är det nu dags att knoppa även för mig.

 
Av helena - 28 november 2008 16:06

Då var det ett tag sedan och det är dags att uppdatera mig.

Dagarna går i snigelfart och inget händer, samtidigt som de går så rysligt fort att jag inte ens hinner skriva blogg. hmmm... 


I dag är det alltså fredag. Fredags lunch med Karin och Lola på vanliga stället och de vanliga rätterna. Mycket skitsnack bidde det som vanligt i vårt sällskap och det var som alltid ett par trevliga timmar.

I går hamnade jag som barnvakt och var med som sällskap när Karin hämtade och lämnade Emma på scouterna. Jag fattar inte varför det är viktigare att få undan snöhögarna än att göra vägarna körbara. I går var det rena rama äventyrsbanan vi körde på och svordomar blandades med skräckslagna tjut och böner i bilen när vägbanan förvandlades till allt annat än en vägbana. Hade hjärtat dunkandes i halsgropen och höll ett mycket fast grepp i dörren för att inte stutsa bort från sätet totalt.


Annars då? Annars händer inte så mycket i mitt liv för stunden. Sitter och glor på resterna av snön, eller något.

Har skickat iväg mitt CV till lite roliga arbetsplatser och håller tummarna för att det ska gå vägen. Har hittat mitt "drömjobb", som jag hoppas att jag får, vilket skulle betyda att jag kan jobba samtidigt som jag har ganska mycket fritid och kan därför "slå två flugor på smällen" och även hålla på med målandet/skrivandet samtidigt som jag jobbar heltid. Håller tummarna!


I morgon kommer Elias på besök. Han kommer stanna till på måndag och för hans skull så hoppas jag att det ligger lite snö kvar. Men visst även jag älskar att busa i snön, så jag vill ut och åka pulka :)


Jag har fått en knäpp idé ! Jag har har funderingar på att skaffa en julgran!

Jag bor i en liten 1:a på 30 km2 och enda sättet att få plats med en gran i min lya är att hissa upp den i taket... Varför är det plötsligt så viktigt att skaffa en julgran? visst det är mysigt att sitta i mörkret, stirra på tv och i ögonvrån se en glittrande julgran, inte en plastgran utan en riktig grandoftande gran med barr som aldrig riktigt försvinner från golvet.

Plastgran kan säkert vara en bra uppfinning för allergiker men eftersom den inte doftar gran så är det inte nnågon riktig gran och eftersom den är av plast så är det ju självklart ingen riktig gran...

När jag klagade hemma över plastgranens avsaknad av doft så fick mamma den brillianta idéen att hänga en grandoftande "Wonderbaun" i granen. Tyvärr så fanns det ingen med grandoft kvar i affären så hon köpte en med jordgubbsdoft. Min mor i ett nötskal om jag får säga det själv :)

Det var inte samma julkänsla som det brukade vara när man satt i soffan, njöt av julaftonen, såg paketen under granen och en tung stank av jordgubb vilade över rummet...  






Av helena - 25 november 2008 21:05

... eller inte :(


Men jag hamnade i allafall i snön. Emma lekte i snön och eftersom jag kom i tid till middagen så fick jag hjälpa till med att bygga en snömur och blev trots det inte så blöt eller frusen.


Nu kollar jag på House, käkar godis, letar efter min lön och funderar på saga till Emma... Hmmmm ska kanske även försöka sova något i natt :)

Av helena - 25 november 2008 15:11

Det blinkar som ett jäkla disco för stunden.

Ström av, ström på.. Ström av, ström på...

Strömavbrott är så vidrigt kul när det inte finns varmvatten till kaffe! Dessutom gick något i stora byggnaden vilket gör att säkringen till områdets alla kök gått. Ingen kyla i frysarna eller kylskåpen... jippie eller något.  Dessutom snöar det isbjörnar ute och jag ska snart gå ut bland monstren för en kväll hemma hos Karin.

Skymningen börjar komma och det är dags att tända lite  ljus, så jag hittar kläderna jag ska ha så jag  i allafall slipper frysa ihjäl ute på vägen.


Hur gick besikningen Ull?? Överlevede bilen???



Av helena - 24 november 2008 17:08

Erkänner att jag gillar snö, men just nu är jag totalt insnöad och har tröttnat på vintern!!


Hela Norrtäljestad ligger inbäddad i en vit mardröm. Har hört att det ska ha kommit närmare 4 decimeter av vitt och troligen är det bara barnen som fortfarande tycker att det är kul att lattja i snön.

Trots att plogbilarna körde skyttetrafik utanför mig under hela natten så var gatorna i centrum fortfarande fyllda av snöhögar när jag slutligen efter ett par hmmm… genvägar (eller vad man nu vill kalla dessa misstag) hamnade vid försäkringskassan vid halv elva snåret.

Plogbila,r traktorer med skopor och lastbilar som allesammans försökte hjälpas åt för att göra vägen framkomlig för billisterna.

Oss stackars fotgångare hade ingen en tanke på och således var trottoarerna oplogade och vi tvingades ut på vägbanan som knappt ens var ett körfält brett och där plogandet pressat samman snön till en mer eller mindre livsfarlig skridskobana...  En osandad skridskobana!

Om man dock valde att göra som lagen säger och höll sig på trottoarerna så pulsade man genom va 20 cm snö och snövallar som var höga som ett mindre Kilimanjaro. En mycket jobbig och underhållande promenad om man säger så, speciellt att få in snitsen att ta sig över snövallarna utan att göra sig till totalt åtlöje. Vilket lyckades ibland men misslyckades så totalt i de flesta av gångerna att jag tillslut var dyngsur och irriterad, men log mot de mötande som om kravlandet i snön varit planerat.

Valde efter ett tag att ta den snabbaste vägen och där det i somras var en trappa var i förmiddagen när jag gick den vägen en rutschkana.  Jag åkte på fötterne nerför slänten och lyckades innan jag for på häcken, grabba tag i en lycktstolpe. Likt en liten Herr Nilsson hängde jag i stolpen medan fötterna gick som trumpinnar i försök att finna fast underlag som inte var halt, jag är glad att så få var ute vid den tiden, för annars hade jag garanterat hamnat i tidningen som ”den livs levande sprattelgubben”.

Att ta sig fram i stan var inte det lättaste, bilar utan vinterdäck slags tillsammans med föräldrar med pulkabarn om vägarnas utrymme och eftersom snöns mjukhet gjort att bilarna låter som små snälla myggor så gäller det verkligen att man har ögon i nacken och ser sig runt medan man knatar mitt i gatan.

Efter lite otrevliga saker som hände som jag inte tänker ta upp här, så promenerade jag genom en stad där snön invaderat så ordentligt att många butiker inte ens brytt sig om att hålla öppet.  Efter att ha muttrat svordomar åt både idiotiska billister och irriterande häxor så behövde jag muntras upp med en sockerkick på ”Kanelbullen”.

Tyvärr räckte pengarna bara till en kaffe, så godiset fick vänta tills jag kom hem.

   

Denna dag har inte bara inneburit att jag ofrivilligt lekt ”Bambi på hal is” utan även tvingades ändra planerna. Mitt mobilnät har större delen av dagen legat nere och vad det beror på vete kottarna, men jag fick i alla fall inte tag på en enda vättig människa som kunde hålla mig sällskap över kaffet. Även resan ner till far tvingades jag skjuta på framtiden. Skulle åkt ner i dag, men eftersom alla bussar i Roslagen tillsvidare är inställda så tyckte jag att det var bortkastade timmar att sitta i en tom busskur utan en chans att ens få se en buss rulla förbi.

I stället knatade jag hemåt, hoppade i torra skor och tog med kameran på promenad. Flygfyren tur och retur var en lagom sväng att  knata och ganska underliga bilder blev det. Vad som är bil och vad som är snöhög, gå att diskutera länge…  

 

På väg till Flygis tvingades jag pga  oplogat gångväg ut på körvägen och vad kommer i mot mig i en jäkla massa fart??? En stor vidrig plogtraktor dvs en stor traktor med ett plogtjafs i fram. Jag hade tre val! Stå kvar och få ofrivillig lift av plogen tillbaka till lyan, eller göra som gubben bakom mig gjorde dvs hoppa ner i diket, efterlikna en naken björk i försök att undvika allvarliga plogskador, eller rädda mina torra strumpor och skor genom att byta vägren… Jag är tjej och valde således det sista alternativet så jag smög över vägen på snabba fötter och fortsatte min promenad. När plogbilen åkt förbi kom ”björkgubben” upp jämsides med mig,men han gick på rätt sida av vägen till skillnad från mig som ännu inte lyckats springa tillbaka till vänster trottoarkant. Utan att sakta ner på sina steg säger plötsligt gubben till mig:

"Du kanske inte vet om att man ska gå på vänster sida så att man har mötande bilar mot sig… Det är så halt ute att bilarna inte har en chans att stanna om du går på fel sida av vägen och det blir möte…”

 

Med tanke på att jag varit ute och travat i snön i närmare 3 timmar, frusit näsan av mig, halkat runt på isen och klamrat mig fast i en lyktstolpe samt ramlat i två snöhögar så behövde jag inte få berättat för mig att det var halt på vägen (jag är blond men inte korkad). Så jag vräkte ur mig inte så lite irriterat mot besserwissern: ”Jag har bott på landet i 27 år och där finns inga trottoarer, så jag vet vilken sida jag man ska gå på. Och om jag råkar bli påkörd kan det nog snarare bero på för hög hastighet och sommardäck…” 

Gubben lullade vidare och jag plockade fram kameran i försök att dokumentera eftermiddagens vägskick.  

 

Visst, jag gillar snön, men måste vädergudarna gå till överdrift????

Av helena - 23 november 2008 17:55

******************** 


Väcktes av telefonen och på andra sidan befann sig en mycket pigg Karin. Denna pigga människa föreslog att jag skulle käka frukost, hoppa i kläderna och komma över till henne. Tillsammans skulle vi ta oss till roliga affärer och köpa saker vi egentligen inte behövde ( pratar bara för mig själv), ta en fika tillbaka i värmen och därefter käka en gemensam middag.

Sagt och gjort. Jag rullar ur sängen, hoppar i trasorna och käkar sedan frukost… framför teven. Teven är inget bra sällskap när man har tider att passa, så när Karin efterlyste mig efter någon timme var det bara att erkänna att jag kidnappats av tsarfamiljen i Ryssland.

Raskade mig lite extra och var tillslut utanför porten. Dels då jag var sent ute men även av  gammal vana så hoppade jag på cykeln. Av misstaget lä'rde jag mig hur det kommer sig att folk inte cyklar på vintern utan låter dessa ting vila under mörka månaderna.

Har nog aldrig varit så koncentrerad eller rädd någon gång när jag cyklat, speciellt då  det gick utför och isen glittrade under snön.

Kom dock levande till Karin, kanske med vissa av nerverna utanför jackan men efter en snabbfika som fick upp värmen på mitt blod så knatade vi iväg ut i ovädret för att shoppa.

Jag fick tag på min ljusstake till fönstret och Karin hittade en pulka.

För att slippa ta med pulkan in på Ö&B så erbjöd jag mig att vara pulkvakt utanför. Hon hann inte mer än in i affären då det började snöa ordentligt och när Karin väl kom ut från värmen så var jag troligen i samma skick som en uppstoppad Pingvin som av misstag somnat i frysen. Kände mig i alla fall som en sådan varelse.  Stel, inte glad och mycket kall. Dessutom hade troligen min näsa samma färg som pingvinens näbb… Mycket röd.

Efter ett par meters promenad tinade dock fötterna upp och därefter blev kvällen riktigt trevlig.  God mat, trevligt sällskap och en del skitsnack fick timmarna att rusa fram.

Vid 20 snåret var jag hemma och vid 21 satt jag nedkrupen i soffan framför ”Da Vinci koden”. En kvart in i filmen blåste ”Egbert” in genom dörren, hamnade i soffan och där blev hon kvar :D

Det blev Da Vinci koden, hemsökta hus och andra små läskiga program och framåt gryningen slutligen två omgångar ”Scottland yard”. Timmarna flög iväg och plötsligt var det ljust ute, med en massa snö och något som kunde liknas kaos.

Inte en timmes sömn bidde det under natten och jag är för stunden såååå vidrigt aptrött att jag ska försöka hålla mig vaken till CSI klockan 21 .      

Av helena - 22 november 2008 23:37

Det ena ledde till det andra som ledde till det tredje som i slutendan lett till en helfärdig Helena som vägrar röra sig ur soffan  :)


********************************


Jag kom på att jag skulle baka bullar, men så tittade jag ut genom fönstret och såg att det snöade! Stora vackra flingor som nu lagt naturen i vit tystnad och gjort att bilmotorernas ljud dämpats. Min cykel är helt begravd, så i morgon när det är ljust ska jag leta efter den tänkte jag.

Stirrade alltså ut genom fönstret och insåg att jag var tvungen att täta mitt fönster eter som det drar något otroligt och nu med snö utanför så är risken stor att jag kommer frysa ihjäl i vinter. Så jag plockade fram tätningslisten och började plocka bort alla blommor ur fönstret för att kunna öppna fönstret och sätta fast listen. När ända alla blommor var borta så var det lika bra att skrubba fönsterbrädan och med den ren så kändes fönstret mycket skitigare än det tidigare gjort, så jag fortsatte med att tvätta fönstren (på insidan). Och medan jag stod i fönstret 5 meter över marken och buskarna nedanför så lossnade gardinstången från sina fästen och rasade ner i min skalle. När ändå gardinstången var ner så var det lika bra att byta till julgardinerna. En vecka förtidigt, men jag vill inte frivilligt upp i fönstret igen, så det var lika bra att passa på när stången ändå frivilligt rasat ner.

Och eftersom julgardinerna ändå skulle upp så passade jag på att hämta upp adventsstaken från förrådet också. I samma låda som julljusstaken låg även mina juldukar, så då var jag ju tvungen att plocka av och skrubba mina bord så dukarna kunde läggas på. Och eftersom jag städa borden så ramlade en massa skit ner på golvet, så då åkte dammsugaren fram. Dessvärre var jag tvungen att byta dammsugarpåse och de hittade jag i samma skåp där jag förvarar mina stearinljus, så då var det lika bra att byta stearinljus överallt när jag ändå hade huvudet i skåpet…


 ******************************


När klockan närmade sig 19 började jag slutligen med mina kanelbullar. Tyvärr så råkade jag kasta mjöl på skåpsluckorna och när jag ändå stod på en stol och torkade bort mjölet, så kunde jag likväl även torka alla skåpsluckor, vilket ledde till att jag även torkade ovanpå skåpen och diska allt skit som samlat damm på skåpet…


*****************************

 Nu ligger 48 kaneldoftande bullar på ett renskrubbat köksbord. All disken glänser i diskstället och adventljusstaken står mörk i fönstret. Råkade tappa fanstyget i golvet när jag skulle ställa den på plats, så i morgon ska jag till Rusta och köpa ny.


 

Det enda jag skulle göra var att baka bullar…      

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards