TALLUGGLAN

Alla inlägg under juni 2008

Av helena - 30 juni 2008 20:54

Väcktes av en ettrig telefonsignal i förmiddags.

Försökte låta som om jag varit vaken en evighet, men människan i andra änden trodde inte ett ord på vad jag sa, så jag måste helt enkelt bli bättre på att ljuga…

Trodde att det skulle bli en lugn ”bara vara dag”, istället blev det shopping med moster.  Eftersom jag har allt hemma så behövde jag inget, men den dag jag kan gå in i en affär utan att handla har inte ännu kommit, så självklart kom jag hem med ett par kassar med mat och annat  :)  

 

Insåg för en stund sedan att det inte alls var tisdag utan bara måndag.  I morse när jag vaknade hade jag söndag … Varför vill jag då inte ha måndag? Troligen för att jag har redovisning på tisdag och det är något som jag verkligen inte vill göra. Även om Anneca ställer upp och redovisar vårt material, så måste jag i alla fall visa mig i klassen och inte ens det känns kul.

Önskar att det vore onsdag så helvetet var över.

 

På onsdag är det tydligen middag med klassen som står på schemat. Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska vara med eller om jag ska skita i det. Jag vill ha en trevlig kväll med klassen ute på restaurang, samtidigt som jag inte har den minsta lust att göra klassen sällskap. Har ett par dagar på mig att fundera på saken men om inget speciellt händer, eller någon i klassen ber mig att följa med så kommer jag i stället att hyra en trevlig film, krypa upp i soffan och bara ta det lugnt.

 

På fredag ska jag vara barnvakt till busgrabben.

Om ingen märkt det så kan jag berätta att jag verkligen ser fram mot att ha en heldag med brorsonen.

På förmiddagen ska vi (om allt går som planerat) vara på min avslutning. Den tar bara 1 ½ timme och därefter har vi hela dagen för oss själva.

Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på så han får en så rolig dag som möjligt.

Är det fint väder kanske vi kan gå till stranden…  Troligen så kommer vi att hamna i leksaksaffären eftersom det snart är Elias födelsedag och jag på fredag har chansen att köpa något kul som han verkligen vill ha.

 Hmmm. Den som lever får se och fortsättningen följer på fredag eller lördag.  

Av helena - 29 juni 2008 23:25

För en gångs skull så kände jag mig riktigt utvilad när jag vaknade. Tittade på klockan och studsade ur sängen! Till 13.55 var evigheter sedan som jag sov till. Så inte undra på att jag kände mig pigg   :) När jag väl ramlat ur sängen så hamnade jag framför teven där min favoritfilm visades ”Mannen som kunde tala med hästar”...  Och självklart så var jag tvungen att se den, innan jag kunde göra något annat. Middagen blev en big mac på gyllene måsen tillsammans med Ylva som inte heller honorkade laga mat.

Vi lullade ut från Mac Donalds efter att ha stirrat på flygfän och muttrat över folk som inte är riktigt friska  och  smög ner till flygfyren där vi hamnade på en bänk… Under mer än en timme så stirrade på människor och tramsade oss.

Vi är båda överens om att ”Foppa skor/tofflor” inte är snygga och att vi nog hellre offrar våra stortår än köper dessa hemskheter… Sen må folk skrika sig hesa i försök att övertyga oss om att de är såååååå sköna att gå i.

Helena sticker pekfingrarna i öronen och vägrar lyssna på dessa rykten.

Av helena - 28 juni 2008 21:20

Kollade runt lite bland mina kompisars bloggar och hittade denna hos Annelie. Eftersom även jag älskar att svara på frågeformulär så svarar jag självklart!


Personligt:

1. Vad heter du?
Helena
2. Vad skulle du vilja heta om du själv fick välja? Är ganska nöjd med mitt namn... Men Linnea om jag tvingades välja
3. Vilka andra namn tänkte dina föräldrar ge dig? Inte den blekaste!
4. Vilket stjärntecken är du? Är en tvättäkta skorpion
5. Vilken årgång är du? 1975

6. Var bor du? I Norrtälje
7. Bott utomlands? 14 dagar i Norge... räknas det?
8. Flyttat antal gånger? Hmmm..småflyttat ett par gånger
9. Vart skulle du vilja bo?  På söder
10. Vilken skolklass?  lämnar den frågan. För gammal för att minnas :)

11. Vad vill du bli när du blir äldre? Rik!
 

Utseende:
1. Hur lång är du?
1.63
2. Hårfärg? Råttfärgat
3. Ögonfärg? Blåa
4. Mest nöjd med? Ögonen.
5. Minst nöjd med? mina stora fötter
6. Skostorlek? 40-43 beroende på modell
7. Glasögon? Nix.
8. Har du några piercingar/tatueringar?
1 hål i örat

Favoriter:
1. Filmer?
Sagan om ringen
2. Låtar? Messages med Velvet Revolver
3. Årstider? VHöst och vinter
4. Mat/Dryck? Det mesta
5. Djur? Katt.
6. Färg? Svart
7. Parfym? Vad är det??
8. TV-Program? Deckare...
9. Ämne i skolan? Historia och psykologi
10. Sysselsättning? Teckna

Kläder:
1. Vad använder du just nu för jacka?
För varmt för jacka

2. Vad använder du just nu för skor? Silverfärgade jympaskor
3. Favoritfärg på kläder? svart... och om jag är på humör något riktigt lysande färgglatt
4. Favoritmaterial på kläder? Bomull
5. Vilka kläder skulle du vilja ha just nu?   Hmmmm...  Badlakan?
6. Favoritaffärer? 
Tradera och Kappahl 
7. Hur mycket köper du kläder för i månaden?
Mycket lite
8. Favoritmärke? Jag har ingen favorit.
9. Vad har du för byxstorlek? en storlek mindre än förra året vid denna tid :)
10. Tröjstorlek?  Samma som föregående fråga.

Ditt rum:
1. Stort, litet eller mitt emellan?
Lagom
2. Vilken färg på tapeterna? Vitt eller något
3. Vilka färger går rummet i övrigt? Mycker är blått
4. Favoritmöbel i rummet och varför? Soffan :)
5. Vad vill du ändra där inne? färg på väggarna
6. Vad har du där inne av följande?
a) tv?
Ja
b) video/dvd? Båda sakerna faktiskt.
c) dator? självklart
d) stereo? Japp.
e) telefon? Jäpp
7. Vad ser du om du tittar ut genom fönstret? en tom parkering
8. Vad gör du oftast i ditt rum? läser
9. Vem förutom du brukar sova i din säng?  Vill du veta så fråga :D  
10. Favoritpryl i rummet? min dator
Blandat:
1. Vad heter din morfar?
Han hette Rune

2. Vad har du i din..
a) jackficka just nu?
har ingen jacka
b) skolväska just nu? Jag har ingen skolväska.
c) handväska eller liknande? För mycket.

3. Vad är du beroende av? Cigaretter och choklad

4. Vilket land kommer du ifrån? Sverige.
5. Vilken sorts lypsyl använder du?
Använder inte det
6. Vad tror du på? Jämställdhet och jämlikhet.
7. Vilken religion tillhör du, om du nu tillhör någon? Jag är född in i kristendomen och Svenska kyrkan. 
8. Vad köpte du senast?
Gräslök och en chipspåse

9. Har du några husdjur? Dammråttor
10. Vad bor du i? ett hus med fyra väggar och ett tak

Grejer:
1. Plånbok?
 svart skinn

2. Smycken? aldrig
3. Solglasögon? japp. avskyr solen
4. Underkläder? bomull för det mesta :)
5. Nagellack? Inget lack och inga naglar

Av helena - 28 juni 2008 18:07

Problemet med att ha en ”liten” bärbar dator är att jag stundtals måste tygla mig från att släng ut fanstyget genom fönstret. En stationär är bättre på det sättet att jag många gånger lyckats lugna ner mig innan jag hunnit kopplat loss skärmen från dumburken…

 

I torsdags var en sådan dag så jag verkligen kunde känna röken pysa ut genom öronen av ilska, irritation och nervositet. Hela jag sjöd av stress och inte blev det bättre av att tiden inte bara sprang ifrån oss, den skenade verkligen ifrån oss.

Ungar skrek bakom ryggen när vi försökte arbeta och fanstyget vägrade fungera. Inte datorn men den lilla sablars bredlösa trådbandet (Jag vet att det heter trådlöst bredband, men vissa saker vägrar min hjärna att lära sig och detta ord är en sån sak :) ) vägrade släppa ut mig i rymden.

Kan berätta att det är svårt att maila in ett arbete när inte uppkopplingen fungerar.

Senast klockan midnatt i torsdags skulle projektarbetet vara inne. Vi blev klara 23.20 och hade gott om tid till midnatt, så jag kände ingen större nervositet …  Det var dock innan jag upptäckte att jag efter 5 minuters uppkoppling kastades ut från nätet, utan någon som helst förvarning. Mindre superskoj!

Så när klockan blev 23.56 rann kallsvetten och hysterin var mycket nära.

Ganska exakt 8 minuter in på spöktimmen gav så nätet upp och släppte in mig tillräckligt länge att jag kunde kasta iväg arbetet… Något försenat, men det var iväg i alla fall.

Dagen efter var vi på skolan för att hämta våra kära klasskamraters arbeten, eftersom vi ska läsa igenom dessa under helgen och förbereda oss inför redovisningen på tisdag.

Fick av vår lärare veta att det var så få som lyckats lämna in sina arbeten innan tiden gick ut på torsdagen så det är bara de som skickat i tid som ska redovisa på tisdag övriga... får redovisa i september.

Jag kämpade som en myra i snöstorm med detta helvetesjobb och min belöning för att jag var duktig är att jag får redovisa… Den belöningen hade jag gott kunnat vara utan!!!

Känner för att kasta mig på knä och skrika: Min gud, min gud, vad har jag gjort för ont som förtjänat denna plåga?”  

Jag vill verkligen inte stå och göra bort mig inför hela klassen... Det överlåter jag till Anneca att göra (Hehehe). Men även om hon gått med på att redovisa vårat arbete så vill hon ha mig vid sidan om.

Vilket betyder att jag kommer att sitta som en liten genomblöt, kallsvettig staty och ivrigt studera bordet… Troligen så vill hon att jag ska leka sufflör och hoppa in då hon viker av från ämnet eller tappar bort sig totalt i texten… men det kan hon fetglömma eftersom jag kommer att ha tillräckliga problem att hålla mig fast på stolen så jag inte glider av den och hamnar under bordet av ren nervositet (Det skulle vara lagom pinsamt)…  

 

Dagen har förflutit på i lagom takt. Vaknade sent så det blev en sen lunch med Karin på det vanliga stället. Det är underbart med stamställen!!!  Det räcker med att man sätter stortån innanför dörren på pizzerian för att ägaren ska le igenkännande och slå in beställningen innan man ens hunnit öppna gapet för att säga vad man vill ha…

Och eftersom vi var på stamstället så sitter vi självklart vid det vanliga bordet. Även om det regnar, haglar och blåser drivis så sitter vi vid det vanliga bordet och stirras ut av måsar av alla de slag (fiskmåsar, skrattmåsar, modemåsar och skränmåsar… för att inta glömma idiotmåsar). Då solen lös med sin frånvaro så blev lunchen lagom kort och vi strosade tillsammans med en uppsjö av turister igenom Norrtälje.

Som av en tillfällighet hamnade vi inne på Kappahl, just när de har rea. Och eftersom jag fick rabattkuponger med posten i går så var det ju lika bra tränga sig in och kolla rea utbudet. Det kunde ha varit mer kläder på rean, men eftersom den hållit på ett tag så fanns det säkert mer rea kläder i början av rean… Hursomhelst så hittade jag en tunika som jag självklart köpte efter att ha provat den och blivit störtförälskad i priset.

När vi endå var på den gatan så hoppade vi in på Åhléns också, och till min stora förvåning (eller inte) så var det även rea där och gissa vad jag kom ut med!? Självklart två tunikor !!!

Har Helena fått pippi på tunikor eller är det bara vanlig hederlig galenskap som ligger bakom hennes mani på tunikor???  När hon dessutom börjar prata om sig själv i tredje person, då är det något riktigt allvarligt som drabbat henne :)


Tänk om jag även kunde hitta lite andra kläder, så skojigt det skulle vara. Ett par snygga jeans kanske… Även ett par gulliga strumpor skulle räcka eftersom jag för stunden har tunikor så det räcker i flera år framåt.

Jag har dessutom lagt bud på tre tunika auktioner på Tradera, som jag troligen kommer att vinna (vill ha!).

Efter många om och men så lyckades jag knata för bi ytterligare reor, utan att ta genvägen igenom reorna, så det blev ”bara” tre tunikor i köpväg idag.

 

Det krävs inte mycket för att min fantasi ska spinna igång och jag funderar nu på att skicka in en liten text till Norrtälje tidningen… Förslaget var Karins och eftersom jag gillar idén så hamnade jag och min fantasi tillsammans med en penna och kollegieblock på bryggan, där pennan började glöda och orden forsa ur min hjärna. Hann inte ligga  som en strandad valross på bryggan så länge, innan väderguden bestämde att han vill ha bort mig från bryggan så han började skjuta regndroppar på mig. Men jag hann en liten bit i alla fall och ska fortsätta med ordflödandet så fort jag fått något i magen.

Av helena - 27 juni 2008 00:10

Hatar stress, hatar elakt vidriga datorer, hatar sömnlöshet och HATAR sopbilen som väckte mig 06.30 i morse!!!!  Bläää känner jag just nu!

Av helena - 25 juni 2008 20:26

Denna blogg skrivs för stunden av en spökskrivare eftersom jag sitter och skriver det projektarbetet som skall vara klart i morgon.

Hela dagen har jag suttit framför datorn och klinkat på tangenterna så de som sett mig svischa på cykeln runt på stans trånga kullerstens gator ljuger :)

Jag har inte heller ätet skinksallad tillsammans med Lola och Lisa eller små gnabbats med Kim på pizzeria "Lilla torget". Att jag även nästan skulle krockat med mammas väninna/arbetskamrat Lena på vägen hem och därefter tagit en närmare två timmars fika med henne, är bara förtal som det inte några som helst bevis för, eftersom jag hela dagen suttit framför datorn!!!

 

Okej, jag är en stor lögnare! Men det som är sanning är att jag är en stor

tidsoptimist och morgondagen ligger många timmar från nuet, så jag är inte det minsta orolig över att inte bli klar i tid (håller fingrarna i kors bakom ryggen). Det jag önskar göra just nu är att kasta mig på soffan, öppna en stor chipspåse och glo mig trött på en film.

Dessvärre är soffan knölig, chipsen slut, trött är jag redan och filmerna är sönder kollade…

Så det enda som återstår är egentligen att skriva klart projektarbetet.

Önska mig lycka till, för jag kommer garanterat att somna framför skärmen, slå huvudet i tangentbordet och av smällen då mitt ansikte träffar tangenterna få bokstäverna ”G” och ”H” intatuerat i pannan… Jag lovar och svär att det kommer att hända :)

De som känner mig kan ju ringa under kvällen och väcka mig, för detta arbete är tråkigt    :) 

Av helena - 23 juni 2008 23:08

Sprungit som en skållad råtta och hjärtat håller fortfarande på att återhämta sig efter att benen sprungit än hit, än dit och en slank dom ner i diket…

Har funnit en ny favorit låt. ”Messages” med Velvet Revolver. Tyvärr så kommer jag troligen att hata den låten inom ett par dagar eftersom det är den enda som snurrar på Media player, men ännu så länge är det en helt underbar ballad.  

 

Herr hare lyser fortfarande med sin frånvaro. Han ligger väll i gräset och trycker, livrädd att jag åter ska försöka träffa honom med morötter

 Hade omtenta idag och troligen så gick det åt skogen, så jag vågar inte ens hoppas på att jag ska få ett litet ynkligt ”G”, där inte.

Ska natta mig tidigt i dag, eftersom jag genast i morgon bitti måste vara på apoteket och lösa ut mina roliga piller som jag självklart åt den sista av i morse, så nu ekar förpackningen. Efter besöket på pilleraffären bär det av ut till lilla Elmsta. Jag måste plugga eftersom projektarbetet ska vara inne på torsdag och jag har bara börjat nosa på ämnet… Känner inte den minsta panik, Hahaha (ironiskt skratt).

Om jag kunde välja mellan sömn och studier så skulle jag välja studier men eftersom ögonen letar sig mot sängen så är det väll bara att tacka för sig och släcka lampan.

 
Av helena - 22 juni 2008 21:22

Städat hela dagen så att mina grillvänner kan ta sig in i lägenheten. Även Karin städade så att det skulle vara fint när hennes grillvänner kom.

Annelie kom till mig och vi började vår väntan på Karin. På andra sidan staden satt Karin och väntade på mig och Annelie…

Efter en stunds väntan och intressanta samtal med Annelie, så fick jag ett SMS från Karin som började bli hungrig och undrade var vi var någonstans. Aven vi började bli hungriga och spanade förtvivlat efter Karins bil…

Snabbt hoppade vi i skorna och skickade ett Sms till Karin där vi förklarade att det blivit ett missförstånd någonstans, men att vi nu var på väg.

Så fort jag skickat mitt SMS fick jag ett nytt från Karin där hon berättade att hon bara skulle ta på en tröja och sedan åka hem till mig… (Hmmmm…)

 

Karin fick för sig att vi skulle grilla hos henne. Jag fick för mig att vi skulle grilla hos mig. Jag packar ihop alla pinaler och börjar vandra hem till Karin. Karin packar ihop sitt och börjar sin resa hem till mig.

Med vår planering och virrighet var jag ganska säker på att det hela skulle sluta med att jag satt utanför Karin och undrade var människan höll hus, medan Karin skulle stå utanför min dörr och muttrandes svordomar undra var virrpannan Helena tagit vägen…


 

Eftersom jag planerade att gå bakvägen till Karin och Karin körde den vanliga stora vägen hem till mig, så skulle våra vägar inte korsa varandra.

Och eftersom jag inte riktigt litar på SMS det är sååååå lätt att missförstå varandra så var det lika bra att ringa och höra var vi skulle träffas, var vi skulle grilla… Om vi kanske skulle träffas på halva vägen vilket i princip betyder att vi slår upp ett litet tältläger på bron bakom Norrtälje sjukhuset.


 

Undrar vad folk skulle säga om vi skakat ut picknickfilten mitt på träbron. Placerat grillen i mitten av filten och tuttat på.

Hmmm… måste fråga ”Egbertdenelfte” om inte hon har lust att testa idén med mig.   

Om inte annat för att ge ortsborna något att snacka om.

 

Nu blev det i alla fall så att Karin stuvade in grill och elände i bilen och brummade över till mig, medan jag och Annelie vände cykeln och fnittrande knatade tillbaka till Lyan.

Så efter många om och men var alla samlade på samma ställe och grillningen kunde äntligen ta sin början.

Som vi anat men hoppats slippa så var vi inte ensamma om att vara hungriga, en skara flygande soptunnor kom svävande genom luften. Både vita soptunnor och gråa samlades runt oss och väntade med öppna gap och tiggande ögon på grillad kyckling.

Efter lite trevligt snack så började applåderna sprida sig runt bordet och trots att vi skämtade rejält så var det dock inte åt våra lustigheter som det applåderades åt.

Soptunnorna hade fått sällskap av till storleken mindre gamar, men såååå mycket ettrigare flygfän, nämligen bevingade råttor… flugor.

Först en fluga som vägrade låta vår mat vara ifred och när vi började slå efter fanstyget så hämtade den sina syskon.

En glädjefylld begravning hölls för en av flugorna, Karin var den som var mest pricksäker i gänget och den som lyckades klämma livet ur en av de ettriga sakerna.

När maten kallnat och de mörka molen blivit ännu mörkare i horisonten packade vi ihop och knatade in i till min flugfria och något varmare lya, där vi plockade fram efterrätten. Sill m gräddfil & rödlök till förrätt, grillad kyckling och super smarrig pastasallad till huvudrätt och tårta samt jordgubbar och vaniljglass till efterrätt… Det är inte varje dag man äter tre rätters.

 

Kvällen blev i alla fall trevlig trots att virrpannorna planerat kvällen.

Jag undrar var grillen hamnar nästa gång.


 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarerna


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Ovido - Quiz & Flashcards