TALLUGGLAN

Alla inlägg under februari 2018

Av helena - 28 februari 2018 20:24

I den perfekta av världar...
Tyvärr lever jag inte i en sån så jag haltar vidare på jobbet (klev snett i går), deppar över livet och ber om råd när mina egna tankar snurrat lite för många varv.
Tänker jag rätt? Gör jag rätt eller finns andra alternativ? Kan jag fixa detta eller är det bara stora drömmar som saknar verklighet?
Oro och osäkerhet som kan kosta mer än jag har råd med...



Av helena - 27 februari 2018 20:37

-13,5 men vindstilla. Mötte inte en enda människa på min lilla kvällsrunda, men såg en skidåkare glida på elljusspåret och ut på Lommarsjön. Pannlampa gungade i takt med rörelserna och det såg otroligt lätt ut. Mina turer med långsidorna i skolan slutade alltid med skidorna ställda i en snöhög och stavarna i snöhögen bredvid. :-)

Blev stående en stund på stigen bredvid gravhögen i naturreservatet och lyssnade.
Svarta skuggor på marken, gnistrande vit snö och det enda som hördes var... Tystnaden.
Inga mänskliga ljud eller bilar utan bara stillhet och knäpptyst tystnad.

Av helena - 26 februari 2018 22:01

Bara för skojs skull, Vad föreställer bilden?

Igensnöade vägar, halka, bilar i diken, blåst och "snökanoner".
Tittat på vädret utanför och drivs av längtan att släppa alla tankar och bara gå.
När mörkret la sig över norrtan lämnade jag lyan klädd för storm och istid. Täckbrallor, min varmaste (och största) jacka, mössan ner över ögonen och fuskpolon över näsan, broddar och varma kängor.
När jag kom ut på gatan hade vinden mojnat, snön slutat falla och det var varmt.
Knatade genom snödrivor i närmare timmen. Dessutom blev jag påhoppad av en liten lösgående hund där matten gick med telefonen framför näsan och noll koll på sin jycke som både morrade, visade tänderna, rusade mot mig och högg tag i mina byxor innan matten sprang ikapp monstret och gav den utskällning. En ursäkt till mig hade inte skadat och hade det varit en större sak än en Chihuahua hade jag reagerat mer än nu då jag bara satt ner handen och knäppte till den på nosen innan jag gick vidare. Men lösa hundar vare sig de är stora eller små ska man ha kontroll på och inte låta de springa vind för våg.

En vacker dag ska jag ha en hund, speciellt om min plan går i lås, men för dagen är jag mer kattmänniska.

Vad föreställer bilden?
Originalet dyker upp i morgon, men vore kul att veta vad ni tror det är :-)

Av helena - 25 februari 2018 20:11

...Och ner som en pannkaka.

Något hände under dagen och plötsligt var all positivitet och glädje bara borta. Från en minut till nästa hade mörka moln dragit in över min tidigare blå himmel och jag kände mig tråkig, värdelös och så hopplöst förlorad. Satt vid bordet och undrade vad jag höll på med och var någonstans jag skulle börja "laga", för att skingra molnen och komma igenom utan allt för stora skador.

Blev tillslut en promenad gör att rensa tankarna. Vinden rörde runt snön och spåren jag följe försvann snabbt framför mig samtidigt som skymningen sänkte sig.
Behövde den urblåstningen och mådde lite bättre i hjärnan när jag kom hem.

Fortfarande vet jag inte hur jag ska fixa problemen.
Ekonomiskt är en sjukskrivning rena döden. Med en månads sjukskrivning i en månad som räknas som tuffast månad under året är jobbigt och den lilla sparpengar jag hade sparad gick åt för att klara mig och trots det blev vissa räkningar framputtade en månad med hopp om ett lönen skulle bli bättre. När lönen väl kom denna månad och även ersättningen från Fk så är jag inte i närheten av min "vanliga" lön och med alla räkningar dragna så blev det inte mycket kvar på kontot.
Att lägga undan på sparkonto till framtiden är inte att tänka på. Att lägga undan till resan funkar inte heller denna månad och jag blir allt mer tveksam om jag verkligen kommer iväg till Gran Canaria och får se min bror bli gift.
Jag har inga pengar och de pengar jag inte har måste jag lägga på ställen som kostar pengar.
Mitt liv går inte ihop och på något sätt måste jag få det att gå ihop...

:-D

Av helena - 24 februari 2018 21:58

Fick i går ett ett kuligt besked i lådan. Jag har tack vare ett läkarintyg fått godkänt på ett prov som jag behövde för att kunna starta min plan för framtiden :-)

Ett steg i rätt riktning och nu är det bara resten kvar. På måndag ska jag kolla steg två och tre. Känns som mycket kan hända detta år och kanske blir 2018 "mitt" år :-)

Jag håller tummarna och hoppas att allt ska gå bra och eftersom typ ingen vet min plan, så behöver jag ju inte avslöja OM det går åt skogen :-)
Fortsättning följer...

Av helena - 24 februari 2018 14:37

2 sovande katter, en varm jumpsuit, en otroligt rörig lya, kaffe i en stor kopp och silver till curlinggrabbarna...
En helt okej lördag! :-)

Av helena - 23 februari 2018 22:42

Jag tillbringar dagarna under täcket och Findus tillbringar dem på täcket.
Han har upptäckt att det är helt okej att sova bredvid mig och som sagt även upptäckt att han kan väcka mig tiiiiidigt på morgonen och då även belönas med kel :-)
Lagom till att jag vaknar så brukar han somna och då stirrar jag i taket medan han snarkar :-D

I dag har det känts som om jag haft ett litet alien av det elaka slaget i min mage. Allt tyckte har rört sig och jag har mått asdåligt.
Hoppas på en bättre helg för snart börjar samborna klaga på matbrist så jag måste snart ta mig till affären.

Av helena - 22 februari 2018 13:19

Närmare -8°, när Findus fick upp mig ur sängen vid 6.30 Hade självklart velat sova lite längre, men svårt när Findus ångar på som en liten halvblind elefant i en glasburk över mig, för att slutligen hamna på mitt huvud som en spinnande pälsmössa.
Jag har ett långt rött rivsår vid näsan som bevis på Findus framfart, såååå vackert :-)

Hållit mig inne i i soffan dag och sett stora flingor falla utanför.
Förutom huvudvärk, trötthet, snuva och en mage som inte riktigt är så lugn och stilla som önskat så mår jag bättre än jag trodde.

 

 

 

KATEGORIER

SENASTE INLÄGGEN


 

Instagram

Tidigare inlägg

      

 

Vem är jag?

Länken nedan leder till den LÅNGA presentationen...

Skapa flashcards